handdator

Visa fullständig version : Finns det bara dåliga brf styrelser?

kgseverin
2008-02-29, 21:24
Jag undrar om det bara finns dåliga styrelser i bostadsrättsföreningarna.
Har själv bott i bostadsrätt i 18 mån.och vet inte så mycket,eftersom jag inte hör något från dem styrelsen alltså.Har skrivit 3 motioner och ställt 8 frågor.Så efter mötet vet jag nog lite mer.

Admin
2008-03-01, 07:13
Tyvärr så finns det nog en hel del dåliga styrelser i bostadsrättsföreningar, men naturligtvis finns det bra styrelser också. För något år sedan gick jag igenom nästan alla HSB brf:ar i Sverige som hade en webbplats. Jag fann då flera imponerande bostadsrättsföreningar där det var helt uppenbart att styrelserna verkligen jobbade för medlemmarna.
Om alla styrelser varit så duktiga så hade det sett helt annorlunda ut i Sverige idag.

Men ofta blir en styrelse inte bättre än de krav som medlemmarna ställer på styrelsen. Utan engagerade medlemmar så är risken stor att det inte heller blir en engagerad styrelse.

Att vara engagerad som medlem innebär inte bara att man ställer krav på styrelsen, utan även att man erbjuder styrelsen hjälp i olika frågor där man ser att man kan bidra!

Många styrelser är väldigt anonyma för medlemmarna av olika anledningar, men att göra som du och skriva motioner samt ställa frågor till styrelsen är det tveklöst bästa sättet att avgöra om styrelsen är bra eller dålig.

Det är faktiskt inte mer komplicerat än så att betygsätta en styrelse.
Svaren på motioner och frågor till styrelsen (i kombination med hur styrelsen beter sig på stämman) gör att man direkt kan avgöra kvaliteten på styrelsen.

mäklare
2008-03-08, 03:02
Vad som är en bra styrelse för en, är en dålig för en annan.

Beror helt på vad som man förväntar sig och på vilket sätt som man vill att verksamheten ska bedrivas.

Som mäklare skulle jag aldrig köpa en bostad i en HSB eller SCB-förening.

schrapet
2008-03-13, 15:41
Jag visste inte att mäklare köper lägenheter. Jag trodde dom bara förmedlade lägenheter. Har i alla fall tidigare bott i en Riksbyggen förening och det tänker jag inte göra om :14:/SP

Myggan
2008-03-13, 22:02
Till Mäklare:
Kan du förtälja mig varför du aldrig skulle köpa en bostad i HSB ellerSCB?