handdator

Visa fullständig version : Fel i badrum, såld med protokoll, vems ansvar

Garp
2016-01-07, 18:27
Vi sålde vår lägenhet för ca 8 månader sedan och nu har den nya ägaren fått problem med badrum. Det visar sig att fel fall på rör till badkar, fel med ventilationsrör i badrum som ligger på taket samt felkopplat vid toalett. Vi hade en firma som vi var noga med att vi ville ha protokoll på att allt var enligt regler mm i badrummet. Så det kom ytterligare en firma som hade behörighet på våtutrymmen. De visade sin legitimation och vi fick ok på att allt var rätt utfört och papper på det. Nu har vi kontaktat den firman och den har gått i konkurs. Är vi skyldiga för fel utfört arbete? Vår entreprenör som gjorde allt arbete svarar inte och visar inget intresse på att ta på sig något ansvar. Vi har fått en prisuppskattning på att det kommer att kosta ca 200 000 kr att rätta till allt igen. Vad gör vi? Tacksam för all hjälp jag kan få i detta fall.

Thomas_A
2016-01-07, 21:40
Vi sålde vår lägenhet för ca 8 månader sedan och nu har den nya ägaren fått problem med badrum. Det visar sig att fel fall på rör till badkar, fel med ventilationsrör i badrum som ligger på taket samt felkopplat vid toalett. Vi hade en firma som vi var noga med att vi ville ha protokoll på att allt var enligt regler mm i badrummet. Så det kom ytterligare en firma som hade behörighet på våtutrymmen. De visade sin legitimation och vi fick ok på att allt var rätt utfört och papper på det. Nu har vi kontaktat den firman och den har gått i konkurs. Är vi skyldiga för fel utfört arbete? Vår entreprenör som gjorde allt arbete svarar inte och visar inget intresse på att ta på sig något ansvar. Vi har fått en prisuppskattning på att det kommer att kosta ca 200 000 kr att rätta till allt igen. Vad gör vi? Tacksam för all hjälp jag kan få i detta fall.

Fråga: var den andra firman som gått i konken underentreprenör till den första firman? Det bör framgå. Om så har huvudentreprenören normalt ansvar för att rätta till detta.

För den firma som gått i konkurs kolla upp om denne hade ansvarsförsäkring som då möjligen kan hantera garantifall. Det bör en seriös firma ha.

Garp
2016-01-08, 11:56
Hej och tack för svar. Det stämmer att firman som gått i konkurs var underkontrakterade av vår huvudentreprenör. Hur kan jag ev. kolla upp ansvarsförsäkring på en som gått i konkurs? Om vår huvudentreprenör inte tar på sig arbetet bör jag då gå till en advokat eller hur går jag vidare? Tacksam för alla svar.

Taiwo
2016-01-08, 15:08
Låter som en riktig soppa och lider med er.

Jag förstår inte riktigt vad som är fel och ansvarsfördelningen skiljer sig beroende på arten av det, framförallt är denna del av BrL lite otydlig och öppen för tolkning. Jag spekulerar vilt nu, och ifall du har all dokumentation som säkerställer att ni inte handlat i vårdslöshet eller försummelse samt har lite tålamod så tror jag att det kommer gå bra för er.

Det första ni bör göra är att ta kontakt med ert hemförsäkringsbolag, förutsättningarna skiljer ju sig med villkoren och oavsett vad så brukar dom vara kunniga och ge bra råd.

Annars är det nog jurist som stöd finns.

Jag letade även upp en gammal AD dom som nog är intressant för er skulle jag tro: https://lagen.nu/dom/nja/2009s16

Lycka till!

Thomas_A
2016-01-08, 16:59
Hej och tack för svar. Det stämmer att firman som gått i konkurs var underkontrakterade av vår huvudentreprenör. Hur kan jag ev. kolla upp ansvarsförsäkring på en som gått i konkurs? Om vår huvudentreprenör inte tar på sig arbetet bör jag då gå till en advokat eller hur går jag vidare? Tacksam för alla svar.

Om det är en underentreprenör så tar huvudentreprenör normalt garantiansvar så kolla vad som stått i ev avtal, överenskommelser och fakturor. De har normalt ett påslag på fakturor som ska täcka kostnader för kontakt med underentreprenör, projektledning, administration och försäkringar/garantiåtaganden.

Thomas

Garp
2016-01-09, 13:24
Tack än en gång för all hjälp. Jag har gått igenom fakturor och det är mer en stor totalsumma och en massa kvitton på alla inköp som gjorts mm. Inget om underleverantör eller garantier mm. De kändes lite halv seriösa och det var bl.a därför jag tryckte på att jag ville ha papper på att badrum var enligt alla regler och normer. Jag har ju hört historier om att det kan sluta riktigt illa annars. Fast man försöker göra allting rätt så verkar det gått fel. Får nog vända mig till en jurist. Är det ¨någon som har ett bra namn eller telefon till någon bra? Vänligen och tack igen för hjälp. THomas beslutet som du skickade var omfattande och vet inte om jag kan ha hjälp av det men tack för ditt engagemang.

Pensionär
2016-01-10, 13:47
Om det är en underentreprenör så tar huvudentreprenör normalt garantiansvar så kolla vad som stått i ev avtal, överenskommelser och fakturor.

Om huvudentreprenören är bransch-ansluten, kan väl inget annat gälla än att han måste ta ansvaret för det avtal som ingåtts. Annars vore avtal meningslösa. Har han därefter fått problem som gör att han i sin tur måste anlita hjälp (underleverantör) för att klara sina åtagandet enl. avtalet, måste han givetvis ta ansvaret för det arbete som denna underleverantör utför enl. bransch-kraven och kontraktet. Är underleverantörens arbete inte korrekt utfört, måste kunden kunna stämma huvudentreprenören inför domstol, om denne inte frivilligt korrigerar felen.
Det är dennes problem att genomdriva att underleverantören utför sina åtaganden enl. ställda krav.
Lyckas han inte därmed får han ta konsekvenserna, och lärdom därav. Dvs att aldrig anlita sin underleverantör mer.Detta måste vara hans, och inte beställarens problem. Det är inte rimligt att kunden ska straffas av att en företagare är vårdslös i valet av underleverantörer.

Om inte detta är tågordningen, dvs konsekvenserna av ett avtal mellan kund och "entreprenör" faller min uppfattning om det svenska rättssamhället som ett korthus.
Finns ett klart avtal, bör väl den drabbade kunna använda sig av den juridiska hjälp som utlovas i hemförsäkringarna???
De har normalt ett påslag på fakturor som ska täcka kostnader för kontakt med underentreprenör, projektledning, administration och försäkringar/garantiåtaganden.

Köparen av tjänsten bör ha skrivit kontrakt på att arbetet ska utföras på visst sätt till visst pris. Komplikationer i efterhand (beroende på leverantörens problem)är då leverantörens problem att lösa, annars blir varje kontrakt meningslöst att skriva.
Garp # 6
Jag har gått igenom fakturor och det är mer en stor totalsumma och en massa kvitton på alla inköp som gjorts mm
Skrevs inte kontraktet med totalkostnad fastställd?

Jag tror på systemet såsom det framställts av organisationerna själva på nätet.
Jag tror också på forats möjligheter att hjälpa stackars drabbade människor ibland. Men det kräver också medverkan av dem som vill ha hjälp. Annars kan vi inte lära oss eller varandra något av de fall som tas upp här.
Jag vädjar således till trådskaparen att inte avsluta kontakten med forat förrän ärendet nått sin lösning. Vi är många som är intresserade, följer intresserat ditt ärende och vill få veta hur det går. Och varför det går som det går. Kör hårt Garp, men anlita juridisk hjälp.

Garp
2016-01-10, 20:58
Tack igen, som sagt jag vet inte vad mer man kan göra som lekman än att be om licensierade entreprenörer på säker vatten som det kallas. Få ett papper på att allt är enligt alla regler osv. Jag återkommer när jag kontaktat jurist för att tala om för er alla vad ni bör veta inför ev. saker som detta händer er. Har någon en duktig jurist inom området tar jag tacksamt emot det.

Harald
2016-01-21, 23:18
Tycker ni gräver i fel ände. Bostadsrätten är överlåten, entreprenören har lagt ner. Titta istället på vad ni gjort för avtal med er köpare:

Har ni i objektbeskrivning eller kontrakt angett att badrummet är nyrenoverat? Då kan ni som säljare ha ett visst ansvar för att badrummet är ok.

Men, det har gått 8 månader, och felet som åberopas är fel fall till brunn. Det ska inte ta 8 månader att upptäcka det. Bestrid kravet helt och önska köparna lycka till med att stämma dig om de vill.

Har ni inte skrivit någon utfästelse kring badrummet så faller allt under undersökningsplikten. D v s samma svar som ovan.