handdator

Visa fullständig version : gruppanslutning delvis ?

InteIStyrelsen
2015-12-25, 13:44
Jag har en ny fråga som jag tycker det är svart at få information till, jag har sett på nätet en erbjudande till en föreningen med bara 22 Lägenheter och dom få gruppanslutning till bredband, so det är ju normalt at ,,alla" ansluter sig inom föreningen genom gruppanslutning.

Men vad om man bo i en föreningen med många äldre, nu vill inte alla har bredband men kanske 40 av 80 i föreningen. I den offerten jag såg kostade tv/bredband/telefon (nu vill speciall äldre ofta telefon och tv) och jag i princip bara bredband, bara 250 och det se so ut om bara kabeltv kostar 85-90kr per monat, vi har en gruppavtal med bredbandsbolaget till tv.

Finns möjlighet at man få individualiserade gruppavtal in en föreningen?

till exempel:

20xtv/bredband/telefon
30xtv/bredband
20xbredband ?
10xingenting (jag faktiskt funderade när vi flyttade in om vi måste betala för tv även at vi kan få alla kanaler via DVB-T utan an har väggutag och kabel in närheten)

Och om individualisering är inte möjlight finns det möjlighet för en styrelsen at få en solidaritätstilläg för dom som vill har till dom som vill inte har ?
Till exemple jag förstor om någon med Trygghetslarm till telefon vill inte använder IP-Telefonie och de få solidariskt betalt av alla.

Pannrummet
2015-12-26, 14:42
De flesta frågor du ställer kan jag ganska lätt svara NEJ på.

Gruppavtal tecknas mellan föreningen och en IT operatör och är en paketlösning som gäller samtliga lägenheter oavsett vilka som bor i lägenheterna.
Sedan finns det givetvis tillägg som var och en kan teckna separata avtal med operatören. I dessa fall är inte föreningen inblandad.
Sista frågan förstår jag inte, lutar mot att du får bolla frågan med IT-leverantörerna.

InteIStyrelsen
2015-12-26, 17:02
Den Sista del är om de som kan spara nånting kan subventionera de som har ingen fördel, jag undrar hur jag skulle prata med vår styrelsen att jag även har en chance at förslag kommer genom, kann man samla röstfullmakten av människor som man vet som inte gå till en stämma ? Jag är ny fran tyskland i svergie och ny till hela bostadsrättsystemet men den stamman jag har sätt har jag nästan inte sett non yngre människor och även att jag vet at de kan har en stor besparning(de flesta har tv och telia fast telefoni) som är tillsammans mer en tripleplay med bredbandsbolaget om de har inte höjd gruppanslutningkostnader sedan 2012.
Som exemple använder jag den offert här:
http://pennan22.com/wp-content/uploads/2012/10/Bredbandsbolaget-Offert1.pdf

Jag undrar hur jag få information och hur jag best prata med styrelsen när jag vet tillräkligt mycket.
Jag söker också morrötter :)

Pannrummet
2015-12-26, 18:24
Ha, ha, du måste mena att du söker incitament !!

http://www.synonymer.se/?query=sporre

Det där avtalet som du hänvisar till gäller erbjudande om installation av ny fiberanslutning till fastigheten. De medlemmar som har trygghetslarm kan i fortsättningen använda det eftersom de gamla (Telia) ledningarna kommer att finnas kvar.
Incitament till att ansluta fastigheten finns redan i erbjudandet från Bredbadsbolaget sid 6.

En fördel med detta upplägg är att priset blir kraftigt reducerat jämfört med individuell
anslutning. Detta är inte bara praktiskt och enkelt – det gör även att lägenheterna blir mer
attraktiva på marknaden.

Om du vill påverka styrelsen kan du göra det på 2 sätt. Det snabbaste är att prata med dina grannar (där vissa sitter i styrelsen) och presentera ditt förslag. Det långsamma (formella) är att vänta in kommande årsstämma och lämna in en motion.

Det erbjudande som du har fått verkar vara ett fynd. Bara 200 kr/lägenhet i anslutningskostnad. Undra om det stämmer !?
Jag vet en förening som betalade 3300 kr ex.m/lägenhet år 2007.

InteIStyrelsen
2016-01-23, 17:29
jag undrar om en sak till, idag har vi gruppanslutning till bredbandsbolagets t-1 utbud, vad hände om man säga up t-1 har man ingen kabel tv als ? har man fortfarande kanaler man få från svt, betala svt även kabel leverantör för leder in öffentliger kanaler, jag tycker at internet är en behöv speciell när man tänker om bankID,försäkringskassan ärenden... kabel tv själva tycker jag är undrar om at finansera man kan ta bort tv och betala bara för internet.

Garfunkel
2016-01-23, 18:08
jag undrar om en sak till, idag har vi gruppanslutning till bredbandsbolagets t-1 utbud, vad hände om man säga up t-1 har man ingen kabel tv als ? har man fortfarande kanaler man få från svt, betala svt även kabel leverantör för leder in öffentliger kanaler, jag tycker at internet är en behöv speciell när man tänker om bankID,försäkringskassan ärenden... kabel tv själva tycker jag är undrar om at finansera man kan ta bort tv och betala bara för internet.

Ingår i månadsavgiften gör TV
http://www.bredbandsbolaget.se/tv/fibertv-t-1-bas.html

Bredband köper varje borättsägare till individuellt och den hastighet som önskas!
http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/sa-har-valjer-du.html

Gusten
2016-01-23, 18:10
De medlemmar som har trygghetslarm kan i fortsättningen använda det eftersom de gamla (Telia) ledningarna kommer att finnas kvar.

Men innebär inte det att man, trots den nya tillgången till ip-telefoni via gruppavtalet, ändå måste behålla det gamla Teliaabonnemanget som väl numera är uppe i över 150 kr per månad ?

InteIStyrelsen
2016-01-23, 19:00
Ingår i månadsavgiften gör TV
http://www.bredbandsbolaget.se/tv/fibertv-t-1-bas.html

Det är idag inom hyra inbakat, måste det vara i hyran ? Varför ?

Genom Gruppavtal betala vi redan idag 80-100kr per månad.

Bredband köper varje borättsägare till individuellt och den hastighet som önskas!
http://www.bredbandsbolaget.se/bredband/sa-har-valjer-du.html

Individuell anslutning är 3 gånger dyrare än gruppavtal, men jag tycker at tv är en lyx och bredband/internet är en krav dessutom finns fler som inte titta på lineartv längre.

Men tillbaka till min fråga jag undrar om man få ingen signal als när man säga up bredbandsbolagets t-1 och undrar om kabelleveratörer bli betalt för inleder svt som man betala via radiotjänst (i tyskland bli de betalt).

InteIStyrelsen
2016-01-23, 19:37
Men innebär inte det att man, trots den nya tillgången till ip-telefoni via gruppavtalet, ändå måste behålla det gamla Teliaabonnemanget som väl numera är uppe i över 150 kr per månad ?

Som jag förstår måste man inte det, skillnaden är at telia har bättre reputation för stabilität, det skulle även funkar när man har strömavbrott om man har en enkel telefon på, men när det gick inte 2 år tillbaka med stromavbrott har jag fått min fru at säga up (jag hade just flyttat till sverige), man kan använder trygghetslarm med ip-telefonie som jag förstår men telia har kanske 99,7% och till exempel bredbandsbolaget bara 99,2% tillgänglighet med deras ip-telefoni, värden är bara en exempel jag vet inte var man få korrekt statisktik om detta.

Garfunkel
2016-01-23, 22:33
Det är idag inom hyra inbakat, måste det vara i hyran ? Varför ?

Genom Gruppavtal betala vi redan idag 80-100kr per månad.

Individuell anslutning är 3 gånger dyrare än gruppavtal, men jag tycker at tv är en lyx och bredband/internet är en krav dessutom finns fler som inte titta på lineartv längre.

Men tillbaka till min fråga jag undrar om man få ingen signal als när man säga up bredbandsbolagets t-1 och undrar om kabelleveratörer bli betalt för inleder svt som man betala via radiotjänst (i tyskland bli de betalt).

Du får ingen TV utan gruppavtal!
Fråga alla grannar om de vill slippa TV!

Med bredband får du Internet och kan få iptv! Dock måste alla välja hastighet och för TV krävs lite bandbredd (hastighet).

InteIStyrelsen
2016-01-23, 23:14
Alla hyresrätter här har ingenting inbakad och få öffentlich kanaler genom kabel kostnadsfritt dock måste betala dubbelt när de vill tacka till exempel t1 utbud, terrestriskt är alltid gratis och funkar jätte bra som exempel men jag bara undrar om allting kommer at försvinna eller bara encrypted kanaler inom kabel och du är lite snabbt åt svara åt det finns ingenting alls, var stor det?
Det Finns människor som har t2 ouch betala mer tilläg till mer utbud, så jag tror inter vat du har sagt och jag kommer aldrig at Ta bort TV men tänker at inter alla ska betala for premium kanaler men det är kanske precis en argument at folk tänker at ingenting funkar om man Ta bort premium grundutbud

Garfunkel
2016-01-23, 23:33
Alla hyresrätter här har ingenting inbakad och få öffentlich kanaler genom kabel kostnadsfritt dock måste betala dubbelt när de vill tacka till exempel t1 utbud, terrestriskt är alltid gratis och funkar jätte bra som exempel men jag bara undrar om allting kommer at försvinna eller bara encrypted kanaler inom kabel och du är lite snabbt åt svara åt det finns ingenting alls, var stor det?
Det Finns människor som har t2 ouch betala mere tilläg till mer utbud, så jag trot inter vat du har sat ouch jag kommer aldrig at Ta bort TV men ticker at inter alla ski betala for premium kanaler men det är kanske precis en argument at folk tänker at ingenting funkar om man Ta bort premium grundutbud

Bor du i hyresrätt eller bostadsrätt?

InteIStyrelsen
2016-01-23, 23:48
Jag I Brf, vi har många hyreshus med samma leverantör här i område...

Garfunkel
2016-01-23, 23:56
Jag I Brf, vi har många hyreshus med samma leverantör här i område...

Fråga styrelsen om vilket avtal som finns med TV-leverantör!
Om det nu inte finns angivet i årsredovisningen.
Har ni kabel eller fiber?
Vanligen ingår ett TV-grundutbud som föreningen betalar och sedan kan enskilda borättsägare komplettera med extra tillval av kanaler/kanalpaket samt även köpa till bredband (Internet) med valfri hastighet.

InteIStyrelsen
2016-01-24, 00:21
Jag berättade det redan t1, det är kabel med bredbandsbolaget, för mig är det nu intressant vad en Brf måste leverera, jag kommer inte även åt föreslå åt klippa bort BBB, de vill tydligt sälja till individuellt pris till de som vill individuell teckna utbud. Jag har inte klar information åt få finns ingen signal utan Gruppanslutning eller åt då finns som jag tänker, men de måste vara dumt åt inte säljer individuellt. Jag söker klar information, det är nu 80000kr vi betala för tv som är i största delen gratis om året.

Garfunkel
2016-01-24, 10:05
Jag berättade det redan t1, det är kabel med bredbandsbolaget, för mig är det nu intressant vad en Brf måste leverera, jag kommer inte även åt föreslå åt klippa bort BBB, de vill tydligt sälja till individuellt pris till de som vill individuell teckna utbud. Jag har inte klar information åt få finns ingen signal utan Gruppanslutning eller åt då finns som jag tänker, men de måste vara dumt åt inte säljer individuellt. Jag söker klar information, det är nu 80000kr vi betala för tv som är i största delen gratis om året.

Brf har gruppavtal för grundutbud (tex T1) av tv, brukar vara runt 17 - 20 olika kanaler.

För detta debiteras föreningen/fastighetsägaren en månadsavgift x antal borätter/lägenheter.
Dessutom tillkommer upphovsrättsersättning för vidaresändning av SVTs kanaler i trådbundet nät med 1,08 kr x antal borätter/lägenheter.

Och detta ingår då i månadsavgiften.
Alla har då också möjlighet att köpa till kanaler/paket med sport, filmer mm mm mm. Samt köpa till valfri hastighet för sitt bredband då alla garanterat vill ha olika bandbredd, från 0 till 1 000 Mbit!

Alternativet till kabel är via fiber om det finns indraget i fastighet/er.

Ingen fastighetsägare vill ha en "skog" av parabolantenner på balkongerna och det är dessutom förbjudet att borra i fasader.

InteIStyrelsen
2016-01-24, 14:36
Dessutom tillkommer upphovsrättsersättning för vidaresändning av SVTs kanaler i trådbundet nät med 1,08 kr x antal borätter/lägenheter.

Det är vad jag har varit interesserad in, jag sökte lite och i tyskland slippte ARD/ZDF at betala 60 miljoner € i 2012 till detta betalde de kabelleverantörer i tyskland och jag tänkte ochså med högre tv avgift i sverige at det är minst gratis för at vidaresända SVT,men bra at veta at leverantörer måste betala för nånting som man betala relativt mycket i hela europa. Så är det mer logiskt at de bli inte gratis utan grundläggande avtal med hela föreningen, jag har skrivit till BBB för at få mer information hur de bli om men har fortfarande en grundavtal med bara Bredband inbakad om de inleder DVB-C/C2 signaler fortfarande eller använder fri kapacitet till bredband också.

Ingen fastighetsägare vill ha en "skog" av parabolantenner på balkongerna och det är dessutom förbjudet att borra i fasader.

Det är ochså in bra tanke, här tror jag har de när kabeltv har kommit in klippt bort koax ledningar från taket för terrestriskt tv, om det hade haft varit kvar kunna man bara setta up antenna igen och har varit glad, dessutom finns en relativt bra utbud genom boxer.

Men, jag vill faktiskt inte ta bort tv till grannen, det är bara at förstår situation som styrelsen har och har argument som kan kommer när männsikor gnälla at de har ingenting av inbakad internet och telefoni, hur är det i din föreningen, vad betala ni idag ? vad betala du för internet och tycker du at man behöver tv eller internet mer i livet om man vill eller inte ?

Garfunkel
2016-01-24, 21:20
Det är vad jag har varit interesserad in, jag sökte lite och i tyskland slippte ARD/ZDF at betala 60 miljoner € i 2012 till detta betalde de kabelleverantörer i tyskland och jag tänkte ochså med högre tv avgift i sverige at det är minst gratis för at vidaresända SVT,men bra at veta at leverantörer måste betala för nånting som man betala relativt mycket i hela europa. Så är det mer logiskt at de bli inte gratis utan grundläggande avtal med hela föreningen, jag har skrivit till BBB för at få mer information hur de bli om men har fortfarande en grundavtal med bara Bredband inbakad om de inleder DVB-C/C2 signaler fortfarande eller använder fri kapacitet till bredband också.

Det är ochså in bra tanke, här tror jag har de när kabeltv har kommit in klippt bort koax ledningar från taket för terrestriskt tv, om det hade haft varit kvar kunna man bara setta up antenna igen och har varit glad, dessutom finns en relativt bra utbud genom boxer.

Men, jag vill faktiskt inte ta bort tv till grannen, det är bara at förstår situation som styrelsen har och har argument som kan kommer när männsikor gnälla at de har ingenting av inbakad internet och telefoni, hur är det i din föreningen, vad betala ni idag ? vad betala du för internet och tycker du at man behöver tv eller internet mer i livet om man vill eller inte ?

Alla gamla kablarna används för inkommande kabelTV-signal!
Vi har Comhem grundutbud och digital small. All Tv ingår i månadsavgiften och föreningen betalar den på driftskostnaderna (utgör ca 3,5 %). Vi har också anlutning till Stadsnätet i alla lägenheter. Bredband väljer var och en efter eget önskemål. Via kabel eller Stadsnätet.

InteIStyrelsen
2016-01-24, 22:05
Vi har aldrig haft tagit beslut at ta in stadsnät, den sista erbjudande jag har sett för oss är 125kr/månad för bredband 100/100 och telefonie via BBB via koax, med stadsnät och gruppanslutning finns även möjlighet at få genom Bahnhof betydligt billigare 70kr/månad har jag sett, men kabel vs fiber är bara en lyxproblem tycker jag, jag tror inte at de flesta behöver 1gbit, just nu klara jag mig med 25mbit men man få 100 för nästan en tredje del så om man bo i föreningen skulle man använda gemensamma fördel, tror jag.

Ragnar
2016-06-24, 10:21
Vad sägs om det här:

Alla lägenheter har fiberuttag med tillgång till en portal där man väljer mellan alla stora och små tjänsteleverantörer som konkurrerar med varandra. Ingen bindningstid mer än till månadens slut. Om medlem väljer att ej använda fiber har man ingen kostnad. Vill medlem ha internet som förr via kopparledning eller kabel är det inget som hindrar. Föreningen har ej låst medlemmar till någon operatör med monopolställning. Varje medlem väljer själv efter sitt behov i utbudet (priserna ligger ofta långt under normalt eftersom det finns konkurrens).

Jag tror att vi bör garantera att det finns tillgång till ett basutbud med public service TV och därför behåller vi vårt avtal med Comhem via kabel för ca 85 kr/lgh.

Eftersom fiberledningar och kopplingsdosa i lägenheten ej ägs av BRF så kan detta vara nya saker att diskutera vad gäller juridiska eller bokföringsmässoga aspekter.

Alla orter har ej tillgång till denna typ av stadsnät. Jag skulle bli glad om det finns någon förening kan dela med sig av sina erfarenheter. Jag har därför startat en ny tråd för detta igår. Där finns också länkar till källor.

mvh
Ragnar

InteIStyrelsen
2016-06-24, 12:07
Hej,

jag kan inte svara dig på en bra sett men jag svara hur jag tänker idag:

- Din Stadsnät, telia öppet fiber // ingen nätavgift men tjänsten är dyrare 100/10 kostar minst 250kr utan gruppanslutning

- Vår stadsnät har 40kr nätavgift men 100/10 är möjligt at få för 195kr

Och man har fri val mellan operatörerna men om stadsnät funkar inte är alla leverantörer utan tjänst, sedan dom är bara underleverantörer det är vad hand här i kommun ofta, leverantörer bara peka på varandra sen...

Men om Comhem har en stabilt nät i eras område, gör ingenting och beställ gruppanslutning till internet via Comhem, gå bara till fiber om det inte fungera tycker jag.

http://nyboda10.se/blog/2015/12/04/mer-information-gallande-forslaget-om-gruppanslutning/

Utan byggnation kan man få din tvbasutbud och internet för 181,25kr med 100/10 och kanske även upp till 500mbit beroende hur nära du bo till CMTS.
Kabel har fortfarande framtid speciell när docsis 3.1 kommer.

inte den svar du vill kanske har men det är vad jag tycker idag.