handdator

Visa fullständig version : "Våningsreglerade" element. lagligt?

LinusGustavsson
2015-10-27, 11:56
Hej, jag bor i en bostadsrätt i Borås, Brf Honungsskivlingen.

Jag märkte nyligen att inga av mina element fungerade, de var antingen riktigt kalla, eller högst fisljumna.

Jag pratade med vicevärden angående detta under hans besökstid, där jag fick reda på att jag var inte den första som hade undrat om detta.

Svar jag fick var att den var en smärre ekonomifråga, då ett stort elkraftverk skall byggas i Borås, och vilka skall bekosta detta, jo vi (smärre citerat, och jag undrar lite va "vi" innebär, någonting med el-medlemmar).

Vad som har hänt är att på varje våning, i ett lägenhetskomplex med 4 våningar och 4 portar, så finns det en sensor som mäter av medeltemperaturer. Denna sensor styr sedan alla element på den våningen utefter medeltemperaturen. Så elementen kommer alltid att vara kalla, eller högst ljumna, vad svaret jag fick.

Temperaturen jag har hemma nu fluxerar kring 17,6 och 18,3 grader Celsius.

Vart sensorn sitter vet jag inte. Sitter den i vinden med fridrag av luft, eller i en lägenhet på x antal rum? Hur som helst så känns det inte logiskt ur ett tekniskt syfte, då vi har flera olika lägenheter med olika antal rum

Min grundläggande fråga är helt enkelt, är detta rätt? Skall jag i min egna bostadsrätt inte få ha tillgång och frihet över min egna lägenhetstemperatur?

Thomas_A
2015-10-27, 21:46
Hej, jag bor i en bostadsrätt i Borås, Brf Honungsskivlingen.

Jag märkte nyligen att inga av mina element fungerade, de var antingen riktigt kalla, eller högst fisljumna.

Jag pratade med vicevärden angående detta under hans besökstid, där jag fick reda på att jag var inte den första som hade undrat om detta.

Svar jag fick var att den var en smärre ekonomifråga, då ett stort elkraftverk skall byggas i Borås, och vilka skall bekosta detta, jo vi (smärre citerat, och jag undrar lite va "vi" innebär, någonting med el-medlemmar).

Vad som har hänt är att på varje våning, i ett lägenhetskomplex med 4 våningar och 4 portar, så finns det en sensor som mäter av medeltemperaturer. Denna sensor styr sedan alla element på den våningen utefter medeltemperaturen. Så elementen kommer alltid att vara kalla, eller högst ljumna, vad svaret jag fick.

Vart sensorn sitter vet jag inte. Sitter den i vinden med fridrag av luft, eller i en lägenhet på x antal rum? Hur som helst så känns det inte logiskt ur ett tekniskt syfte, då vi har flera olika lägenheter med olika antal rum

Min grundläggande fråga är helt enkelt, är detta rätt? Skall jag i min egna bostadsrätt inte få ha tillgång och frihet över min egna lägenhetstemperatur?

En brf får bestämma via stämma vilken injusterad temp man vill ha och betala därefter. Däremot är det mycket svårt med helt individuella temperaturer pga värmevandring. Det går inte att en bostad vill ha 26 grader och den ovanför vill ha 18. Möjligen om byggnaden är anpassad för detta. 20-23 grader är ett lämpligt spann att kunna ha. De som vill ha 16 grader i sovrum får nog skaffa eget. Öppna fönster är iofs en lösning men det ger knappast några stabila temperaturer.

Thomas_A
2015-10-28, 16:26

Har ej hört talas om systemet. Normalt ska man justera in elementen och stammarna för att få balans, sedan kan man optimera framledningskurvan för rätt temperatur. Det går sedan att finjustera och ta hänsyn till fastighetens tröghet och solens inverkan (typ eGain) eller med sensorer inne i lägenheterna. Föreskrift om inomhustemp finns här:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/pagefiles/12940/temperatur-inomhus.pdf