handdator

Visa fullständig version : Stor fast grill i brf

alma
2008-07-04, 12:58
Mitt problem är att vi har ett radhus med uteplats. Vi frågade vår ordförande i styrelsen om vi får sätta upp en "murad grill" på uteplatsen. Och han sa att vi fick göra det. Den är inte fast utan inköpt i moduler. Nu vill de att vi skall ta bort den och ordförande minns såklart inte att han godkände det.

I senaste infobladet (alltså efter att vi satte upp grillen står det att vi inte får ha "stora fasta grillar"). .
Vad är en stor fast grill? tyvärr hittade ingen definition på begreppet.
Vilka parametrar har de när de bestämmer att ett föremål är stort och fast?
Hur stor får den vara för att betraktas som stor?
Hur menar de med fast grill? Den går ju att flytta.
Kan de komma i efterhand med "regeln"och kräva att vi ska ta bort den?

Den är icke fast och miljövänligare än plåtgrillar.
Jag håller på med en skrivelse till styrelsen och är väldigt nyfiken på vad Ni tycker.

Kan vara bra med lite disskusion kring ämnet!

schrapet
2008-07-04, 15:10
En ordförande kan inte bara skicka ut en skrivelse och skriva att man "får inte ..". Har han/hos stöd i stadgarna ? Om inte så är det bara tomt prat i luften. Jag kom ihåg när jag var barn på 70 talet och bodde i radhus på en ort i Halland. Där var det en granne som lät mura upp en grill inne på sin gård. Den var t.o.m ej synlig från gatan. När en annan granne fick nyss om detta lät han anmäla honom för svartbygge. Tydligen var reglerna sådana på den tiden. Hur det är idag vet jag inte. Din ordförande kanske blev byxis med tanke på alla radhusbränder som ägt rum sistone :1:/SP

Francois
2008-07-04, 20:40
Jag hålle med schrapet. Styrelsen kan inte bestämma regler ur tomma luften. Men det vore intressant att höra vad de har för anledning för att inte vilja ha murade grillar på utepålatsen. Jag tytcker inte att det är skillnad mellan en grill och en murar grill, båda två ger ifrån sig lika mycket rök. Om vanliga griller godkänns borde murade grillar godkännas också.
Francois