handdator

Visa fullständig version : Sprickor i badrumstak

Kris
2014-12-09, 09:08
Hej,

Är ny här på forumet och har letat runt lite. Har inte hittat någon information om mitt problem så tänkte passa på att fråga.

Har bort i en bostadsrätt sedan 2011. För ca 8månader sedan upptäckte jag små sprickor i färgen i badrummets tak. De liknade små torr sprickor man kan få i taket på gamla hus. Men nu har de blivit större, de flexar och knastrar då man trycker försiktigt kring sprickorna. Antar att detta kan vara mögel eller fukt skador? Resterande delen av badrummet är jätte fint! Kan det kanske komma från grannen ovan?

Huset är byggt i slutet av 30 talet men stambyten gjordes 2004 och både kök samt badrum renoverades då av föreningen.

Vad bör vara mitt första steg i att ta hand om detta?

Mvh
Kristofer

Harald
2014-12-09, 10:35
Med hänsyn till byggåret har du troligen ett reverterat undertak (putsad vassmatta), och dessa spricker i takt med husets rörelser. På din beskrivning låter det inte alls som att det skulle vara vatten eller fukt inblandat.

Du skall låta fuktmäta taket. Anmäl till föreningen, så mäter de ditt tak. Troligen får du nu bekräftat att det är torrt.

Nästa steg, för att slippa att det spricker, är att antingen 1) sätta upp mikrolit i taket (som att tapetsera taket), därefter spackla och måla med våtrumsspackel och våtrumsfärg, eller 2) bygga ett nytt undertak nedanför det befintliga med reglar och gips.

Det senare är lite omständigare, men ger möjlighet att installera spots.

Lycka till!

Kris
2014-12-09, 11:43
Tack för ditt svar. Jag talade med en gammal vän som jag viste jobbade med väggfukt och liknande. Visade sig att an jobbar just med utredning av fukt i badrum numer. Så han skulle komma förbi och fuktmäta. Men han gav mig liknande svar som dig, så jag håller tummarna.

Hade varit trevligt med spots, men låter lite väl avancerat. Börjar med att mäta.

När vi är inne på ämnet så har jag massor av mindre sprickor i vardagsrummet och köket också, men inga av dem är så stora och breda som den i badrummet. Så kanske läge att göra liknande i resten av lägenheten.