handdator

Visa fullständig version : Fläkten konstig efter att ventilationen kontrolleras

anco
2014-12-06, 14:39
I somras var de och kollade besiktningen av ventilationen och allt var ok enligt killarna som var här. Ca 6 månader senare var de här igen och enligt dem var det fel i alla lägenheter och ändrade samtliga värden i ventilationen. Efter de att de var här har fläkten varit skum. Den stänger inte längre av sig som den brukar efter tiden man dragit upp den tagit slut (hoppas någon förstår vad jag menar). Den suger luft tills man vrider av vredet manuellt.

Ska man ringa vaktmästaren eller firman som var här? För de har uppenbarligen gjort något med fläkten eller är det jag som måste fixa till felet?

Pannrummet
2014-12-06, 20:43
Jag undrar varför styrelsen anlitar fackmän efter 6 månader om besiktningen av ventilation var OK från början. Hos oss är det rensning och besiktning av frånluftskanaler vart 6:e år enligt lag!!
Vet inte om du eller någon i din närhet är mekanisk(teknisk) kunnig men att själv undersöka vad felet beror på kan inte vålla skada. Det går alltid att lära sig något!!
I annat fall så kontrollera vad stadgarna säger vem som är underhållsansvarig, bostadsrättsinnehavare eller föreningen !!

Pensionär
2014-12-06, 21:09
Den stänger inte längre av sig som den brukar efter tiden man dragit upp den tagit slut (hoppas någon förstår vad jag menar). Den suger luft tills man vrider av vredet manuellt.

......de har uppenbarligen gjort något med fläkten eller är det jag som måste fixa till felet?
Den enkla raka tolkningen är givetvis att fel uppstått på din fläkts av/på mekanism. Den misstanke man kan få är emellertid, att grundflödet i kanalen är så lågt att det uppnås bara med påslagen fläkt. Har de försökt att ordna grundflödet genom att helt enkelt koppla bort av/på funktionen, är det ju fel åtgärd. Uppgiften att det var fel på alla ...tyder på detta. Du måste prata med dem som varit inblandade.

anco
2014-12-09, 17:38
Den enkla raka tolkningen är givetvis att fel uppstått på din fläkts av/på mekanism. Den misstanke man kan få är emellertid, att grundflödet i kanalen är så lågt att det uppnås bara med påslagen fläkt. Har de försökt att ordna grundflödet genom att helt enkelt koppla bort av/på funktionen, är det ju fel åtgärd. Uppgiften att det var fel på alla ...tyder på detta. Du måste prata med dem som varit inblandade.

Skrev till riksbyggen och vipps så plingade de på dörren några timmar efteråt. Konstigt att de verkar inte veta vad ventilationskillarna hade gjort, de sa något om att de kanske ändrat något i grundflödet men de bytte vredet på fläkten och nu fungerar de igen:3:

anco
2015-02-09, 21:58
Jag har varit borta ett längre tag och vad möts jag av?.. En räkning för att vaktmästaren bytt ut timern... får de verkligen göra så här? De var ju deras "fel" att timern sluta fungera då de ändrat i flödet. Hade jag vetat att jag skulle betala över 1000kr hade jag gjort de själv..

blir att ringa riksbyggen imorrn:15: