handdator

Visa fullständig version : Inspelning av samtal, vad gäller?

Admin
2008-06-26, 14:12
Jag får mail med jämna mellanrum från bostadsrättshavare.
Som regel är det positiva reaktioner där de är glada över att det finns någon som lägger ner tid och kraft på att försöka rätta till en del av de många problem som förekommer idag i bostadsrättsvärlden.
Men det finns undantag.

Här kommer ett exempel på ett mail från en anonym person som bl.a. inte gillar att jag tipsar om vad som är tillåtet att göra, och jag tänkte här låta fler ta del av dessa synpunkter.

Se;
Vad gäller vid inspelning av samtal? (http://hotpot.se/hsb-inspelning-av-samtal.htm)

From: Pia Andersson
Sent: Sunday, April 06, 2008 3:45:37 PM
dina sidor på internet

Hej!
Vilket enormt arbete du har lagt ner på dessa sidor!
Men tyvärr är det så att sidor utan ansvarig utgivare, web-master t ex, inte har någon trovärdighet. Det verkar bara som om man inte vill avslöja sin identitet.

Jag anser att man får stå för vad man skriver och informerar om, även om det skulle visa sig obekvämt.
T ex när du skriver om hur man gör för att få en digital inspelning laglig. Är inte det att uppmana andra människor till brottslig verksamhet?
Det var bara ett exempel på yttrande, som väckte förundran hos mig. Är det verkligen tillåtet att propagera för sådan verksamhet?
Jag förväntar mig inget svar. Men jag vill att du ska veta att personer som är ute för att splittra, förstöra och bara se till sig själva kan ha väldigt lätt för att hämta information och använda densamma på det sätt de tycker tjänar deras syfte.

Mvh
Pia Andersson

To: Pia Andersson
Sent: Sunday, April 06, 2008 4:22:24 PM
Re: dina sidor på internet

Hej Pia,
tack för ditt mail.

Tro mig, jag står för vad jag säger, och jag anser inte att det ska behövas något namn på webbmaster/ansvarig utgivare.
Detta av lite olika skäl.
Inte minst så finns det så många olika sätt, för den som så önskar, att ta reda på vem jag är.
- Ett av dessa sätt är att kontakta mig och fråga.
- Ett annat sätt är att läsa media.
- Ett tredje sätt är att läsa mina motioner till bostadsorganisationen där mitt namn finns med nästan 200 gånger.
Det finns många fler sätt (och alla mycket enkla och snabba).

Trovärdigheten ska inte ligga i ett namn.
Jag har svårt att se hur ett namn kan öka trovärdigheten.
Det måste finnas någon liten form av engagemang att ta reda på lite själv, om man nu är intresserad.
Den som inte tror på det jag säger kan kolla upp detta på olika sätt själv.
Alternativt föra en dialog i det demokratiskt uppbyggda forumet som jag har.

Alla medlemmar med det minsta engagemang i min del av landet vet vem jag är, och det är ju primärt om HSB Malmö jag skriver.
Sedan försöker jag hjälpa andra runt hela landet i deras lokala problem, och de är naturligtvis helt fria att lita på min kompetens eller att fråga någon annan.

Jag finner det alltså inte särskilt obekvämt att stå för vad jag skriver.

Jag vet ju inte vem du är, medan du inte bara vet en hel del om mig, utan du kan dessutom enkelt ta reda på väldigt mycket om mig.
Du, däremot, är till 100 % anonym.
Hur kan du ställa krav på andra som du inte ens själv kan leva upp till?

Man kan kanske tycka att mitt tips om hur man gör en digital inspelning laglig är att uppmana till brottslig verksamhet.
Men då ska man veta två saker.
1. Lagen är inte särskilt genomtänkt i detta avseende. Lagen är förlegad, och det bristande intresset att uppdatera lagar efter utvecklingen får nog någon ta ansvar för.
2. Det finns mig veterligen inga dokumenterade rättsfall av att någon gjort en digital inspelning och blivit anmäld för detta. Men, om det någonsin skulle inträffa så är jag väldigt säker på att domstolen inte skulle ta särskilt mycket notis om ifall det är en digital eller analog inspelning. Det är snarare spridningen av inspelningen som är relevant för domstolen (vilket också lär ha varit tanken bakom denna del av PUL, även om man inte lyckats formulera detta korrekt) i kombination med syfte och eventuell skada.

Det är absolut fullt tillåtet att propagera för att göra något så helt harmlöst som att spela in digitalt (som alltså inte är någon skillnad mot den full lagliga inspelningen analogt, förutom spridningsmässigt).
Du borde kanske i stället ställa frågan hur det kan vara tillåtet att propagera för rasism, våld, terrorattacker, droganvändning, etc, etc.

Om du tror att jag är ute efter att splittra, förstöra och bara se till mig själv så har du verkligen inte förstått mycket av min sajt, och det kan jag bara beklaga.
Det är i stället så långt man kan överhuvudtaget kan komma åt andra hållet, vilket jag personligen tycker torde vara helt uppenbart för alla och envar.
Men jag kan förstå att de som begår felaktigheter som jag informerar om kan uppleva det som du gör här.

Vill du inte tro på vad jag skriver så är det synd, men inte mycket jag kan göra något åt.
Vi lever i en demokrati, i alla fall i vissa delar.

//Inte anonym, men lika glad för det :)

From: Pia Andersson
Sent: Sunday, April 06, 2008 11:49:42 PM
svar

Hej igen!
Det är inte nödvändigt för dig att veta vem jag är eller var jag finns. Ändå kommer du att få lite kunskap om mig när du har läst detta.
Ansvarig utgivare, web-master eller vad man vill kalla det anses vara en god "web-policy".
Det finns stora skillnader mellan dig och mig. Det här har jag lärt mig på bara en kort stund:
Jag ställer inga krav på att du ska tala om vem du är
Jag säger bara vad en sida utan ansvarig utgivare har för effekt på mig
Jag ger inte ut stora publikationer offentligt på Internet
Jag följer nationella och internationella nyheter av allmänt och eget intresse
Jag tycker inte att dina motioner är intressanta för mig
Jag förstår inte ditt sätt att se på den svenska lagstiftningen
Jag anklagar inte dig för att vara ute efter att splittra, förstöra och se till dig själv( det är din ensak )
Jag berättar bara för dig att andra faktiskt har använt sig av tips idéer och ordagrann kopiering ifrån dina sidor i sådana syften.
I samma skrivelser har man dessutom kränkt en hel åldersgrupp offentligt. Jag vet detta eftersom den, som skrivit, har delat ut alltsammans i alla brevlådorna
Det är ingen anklagelse mot dig, enbart en upplysning om vad som kan förekomma.
Jag anser inte att det står i din makt att tala om för mig vilka frågor jag borde ställa mig ifråga om rasism, våld, terrorattacker, droganvändning etc. Det står inte ens i din makt att tala om för mig att jag borde fundera på de sakerna
Jag förstår inte din mening: "Men jag kan förstå att de som begår felaktigheter som jag informerar om kan uppleva det som du gör här."
Jag förstår inte vad du tror att jag upplever

Slutligen:
Jag är inte med i någon styrelse någonstans

Jag ska vara ändå tydligare nu - jag förväntar mig verkligen inget svar, för det finns inget
Med andra ord är vidare konversation mellan oss helt meningslös. Du vet ju inte ens vem jag är eller vad jag gör.
För att inte vara ohövlig delger jag dig nu att jag, som privatperson, framledes varken kommer att läsa eller svara på några fler mail ifrån dig

Mvh
Pia Andersson

schrapet
2008-06-26, 16:18
Hej överkänsliga Pia Andersson, om du nu skulle läsa detta! Utan att känna till omnämnda sida om inspelning av samtal så har jag sedan tidigare inhandlat nödvändig utrustning.
Kolla in Kjell & Company:s hemsida artiklarna 33494 och 55241. Inspelning av telefonsamtal och vanligt samtal. Billigt är det och lagligt:D/SP

Francois
2008-06-26, 22:48
Hej Pia
Jag tror att du kommer att läsa detta, för att jag tror att du är en nyfiken person.

Admin arbetar för att HSB och andra brf:ar ska arbeta för att gagna medlemmarna i större omfattning än idag. Var inte så säker på att Admins motioner inte är till din fördel. Om du är medlem i en brf, kan du kanske en dag uppleva att din styrelse har blivit lite mer upplyst än tidigare, och det kan vara så att du ska behöva tacka Admin för detta.

En sak man verkligen kan säga, är att du inte bidragit med så mycket positivt här. Du säger att andra har använd Admins material för att "splittra och förstöra". Att "splittra och förstöra" kan vara ett nödvändigt steg för att t.ex. byta ut en dålig styrelse. Ska vi ta ett exempel: en styrelse är dålig, med medlemmarna är inte upplysta och gillar läget, de är vana att det är som det är. Någon dag börjar några medlemmar läsa om brf:ar, lagen mm bl.a. genom att läsa sidorna på denna sajt. De ifrågasätter styrelsen (kan kännas som de splittrar och förstör kanske?) men slutligen bytes styrelsen ut mot en bättre vetande styrelse. Det finns massa med folk som sitter på årsstämmor och som verka tycka att inget ska någonsin ifrågasättas. Så snart någon utöver sin demokratisk rätt (genom att skriva motioner, ställa frågor, mm), visar de sin irritation.
Du verkar tillhöra denna grupp av bakåtsträvande människor.
Francois

Myggan
2008-06-27, 09:54
Så fort du ringer blir du inspelad!
Varför ska inte du spela in samtal?
Givetvis är det ju så att det är din förbannade rättighet att dokumentera dina egna samtal!

Staten får ju rätten att logga all din datatrafik,telefon,sms.elektoniska brev mm.
Att då inte vanligt fölk ska få dokumentera sina EGNA samtal vore en orimlighet.

Eller hur Pia?

Ove Mollvik
2008-06-28, 20:17
Låt inte orättsstaten få chans att omtolka dig för sitt eget syfte. SMS är som gjort för att kunna lyftas ur sitt sammanhang och sättas in där det passar då man bekvämt vill ha fram en syndabock.
När polis och media misslyckades som vid Göteborgskravallerna exv. ledde SMS från några ungdomar till de värsta fängelsestraffen. Fossmo fick sedan livstid medan mördarna i Knutby gick fria då han med påstådda SMS tolkades bära hela skulden osv.
Inför myndigheterna har ingen rätt eller möjlighet att vara anonym. För den som utmanar överheten är det dock mest praktiskt att i allmänhet förhålla sig anonym. Admin är ändå ovanligt tillgänglig och tar entydigt ansvar som webmaster så jag förstår inte heller vad Pia är ute efter.
Ove Mollvik