handdator

Visa fullständig version : Svårt att få kallvatten och kokhett varmvatten

anco
2014-05-11, 23:49
Vad kan de vara för "fel" om det är svårt att få kallvatten (oavsett vilket våningsplan)? Man får spola flera minuter innan de blir kallt och varmvattnet blir väldigt snabbt skållhet och man bränner sig om man ej passar sig. Jag tror dessa saker kan ha med varandra att göra men styrelsen kom med någon konstig förklaring.

Vissa av boendena har även problem med att duschen blir kall och varm om vartannat men då är det blandaren som är felet fast jag vet några som bytte blandare och det blev inte bättre.

schrapet
2014-05-12, 09:47
Känner igen beskrivningen på symptomen du har med vattnet i fastigheten med det är ändå svårt för mig att säga vad felet beror på.
Vad har ni för värmesystem för varmtappvatten ? Endast fjärrvärme eller är det en kombination av fjärrvärme och annat t.ex. värmepump ?
Har ni ackumulatortankar i underhållcentralen ?
Har ni handduksvärmare i badrum med cirkulerande varmvatten i ?
Kan du se om det finns en termostatisk vattenventil (http://se.varme.danfoss.com/PCMPDF/I3-25.pdf) i underhållscentralen ?
:13:

Harald
2014-05-12, 12:19
Fler frågor:

Har ni gjort någon ombyggnad av vattenledningarna, och så har problemet framkommit efter det, te x ett stambyte?

Eller är det ett "nytt" hus?