handdator

Visa fullständig version : Ventilation i badrum och kök

Joakim
2014-03-16, 14:20
Hej
Mitt första inlägg här på "Allt om Bostadsrätt"

I vår fastighet gjorde vi badrumsrenovering 2005-06 med sänkt tak.Några installerade pax fläkt och andra hade vanliga frånluft don med en diameter på 100mm.Godkänt vid besiktning när allt var färdigt.
De flesta har köksfläkt med spiro rör anslutna till frånluften i köket då huset är med självdrag. Alla har separata frånluftskanaler.
Huset är byggt 1955
Nu senast vid OVK besiktningen, fick i princip alla, underkänt i badrum och i köket. Dels på grund av för liten diameter med frånluften i badrum och att
frånluften i köket ska endast vara med don eller galler.
I så kallat "god tro" från den förre vicevärden var det fritt fram att sätta upp köksfläkt med anslutning till från luften då alla hade separata kanaler och jag gav sen in min tursom "vicevärd" andra att installera anslutningsfläktar
Nu har styrelsen fått något att bita i sen den senaste OVK besiktningen.
Frågan är, vad säger lagen, när det gäller badrummen. Vilket är det smidigaste och kostnadsmässiga sättet att lösa både för badrum och kök.

Thomas_A
2014-03-16, 21:41
Hej
Mitt första inlägg här på "Allt om Bostadsrätt"

I vår fastighet gjorde vi badrumsrenovering 2005-06 med sänkt tak.Några installerade pax fläkt och andra hade vanliga frånluft don med en diameter på 100mm.Godkänt vid besiktning när allt var färdigt.
De flesta har köksfläkt med spiro rör anslutna till frånluften i köket då huset är med självdrag. Alla har separata frånluftskanaler.
Huset är byggt 1955
Nu senast vid OVK besiktningen, fick i princip alla, underkänt i badrum och i köket. Dels på grund av för liten diameter med frånluften i badrum och att
frånluften i köket ska endast vara med don eller galler.
I så kallat "god tro" från den förre vicevärden var det fritt fram att sätta upp köksfläkt med anslutning till från luften då alla hade separata kanaler och jag gav sen in min tursom "vicevärd" andra att installera anslutningsfläktar
Nu har styrelsen fått något att bita i sen den senaste OVK besiktningen.
Frågan är, vad säger lagen, när det gäller badrummen. Vilket är det smidigaste och kostnadsmässiga sättet att lösa både för badrum och kök.

Det var slarvigt projekterat från början. Separata kanaler behöver inte betyda täta kanaler. Vi trycktestade våra med rökpatron - trots separata kanaler läcker de som såll mellan kanalerna även utan tryck. De är alltså inte dimensionerade för tryck med fläkt. Finns även exempel med att dra egna kanaler eller täta kanalerna, allt dock förutsatt att ventilationen inte hindras. Fläkt påkopplad innebär också att man måste tillse att självdraget fungerar när fläkten är avslagen. Det finns vissa lösningar för detta.

Joakim
2014-03-18, 16:17
Tack Thomas
Säkert finns det olika lösningar med köksfläkten.
Badrummen blir nog en dyr historia
Vi ska ha styrelsemöte i nästa vecka och försöka komma fram med någon typ av lösning.
Under tiden får jag väl kontakta SBC och se vad de säger.

Med vänlig hälsning Joakim

Thomas_A
2014-03-18, 22:00
Om det är självdrag i badrum finns intressanta don beskrivna här:

http://www.hvac.lth.se/fileadmin/hvac/files/TVIT-5000/TVIT-5011MEEE.pdf

http://www.aereco.ie/product/ghn

Passiva don som reglerar sig efter luftfuktigheten. Har inte hört talas om sådana tidigare men låter intressanta för självdragssystem i badrum.

Thomas