handdator

Visa fullständig version : Måste man leverera tv?

Lillaolle
2014-01-31, 09:35
Hej, jag undrar om en bostadsrättsförening är skyldiga att leverera en antennsignal i hushållens uttag, eller kan föreningen släcka ned kabel-tvn?
Räcker det om man har bredbandsuttag istället för ett antennuttag i varje hushåll?

beko
2014-01-31, 10:18
Nej det finns knappast något lagstadgat krav på att erbjuda TV.
Om det är färre än hälften av medlemmarna som vill ha antennsignal är det antagligen juridiskt problemfritt för en maktfullkomlig styrelse att ignorera de grannarnas önskemål.
Majoriteten bestämmer i en Brf men föreningens demokratiska beslut skapar inte alltid god grannsämja.

De medlemmar som inte blir nöjda med att vara utan antennsignal kan då försöka vinna över en majoritet på sin sida och "sätta sig i styrelsen" själva (vilket är ett mycket vanligt förekommande förslag på hur man ska lösa sina problem när man tillhör minoriteten, här på forumet) och om de lyckas kan de kanske stänga av bredbandet.

Alternativt kan styrelsen/majoriteten försöka undvika att bli hatade av en minoritet av sina grannar genom att tillhandahålla en antennsignal.

Harald
2014-01-31, 10:19
Ställ frågan till stämman!

Eftersom ni troligen idag vid överlåtelser skriver att TV ingår, så lär ni inte kunna ändra detta utan bemyndigande från stämma.

Medlemmarna har ju köpt sin andel med denna nyttighet.

irovarg
2014-02-11, 03:01
Ett tips är att läsa på om vidaresändningsplikt.
Jag har hört att den även kan gälla fastighetsägare/föreningar, och att föreningar som klippte bort kabel-tv bolaget var tvungna att ordna centralantenn. Men jag har ingen referens på det.

Alex
2017-01-13, 14:59
Jag har hört att den även kan gälla fastighetsägare/föreningar, och att föreningar som klippte bort kabel-tv bolaget var tvungna att ordna centralantenn. Men jag har ingen referens på det.

Handlar detta om SVT/UR? Kommer dessa alltid att finnas tillgängliga så länge man tv-antenn system (det gamla klassiska) installerat?

0Xb
2017-12-02, 23:07
Nej det finns knappast något lagstadgat krav på att erbjuda TV. ...
Jo enligt nedan..

Ställ frågan till stämman!

Eftersom ni troligen idag vid överlåtelser skriver att TV ingår, så lär ni inte kunna ändra detta utan bemyndigande från stämma.

Medlemmarna har ju köpt sin andel med denna nyttighet.
Om man läser på om vidaresädingsplikten, som Irovarg nämner, så som jag tolkar denna har det inte med stämman att göra. Skyldigheten finns iaf.
https://www.mprt.se/sv/att-sanda/tv/kabel-tv/vidaresandningsplikt/

Jag har hört att den även kan gälla fastighetsägare/föreningar, och att föreningar som klippte bort kael-tv bolaget var tvungna att ordna centralantenn. Men jag har ingen referens på det.
Det som är intressant dock, är om man erbjuder internet till alla, då kan de rent teoretiskt ta emot dessa kanaler gratis via appar. TV-appar liksom mobilappar, eller bara web-läsare räcker. Frågan är om det räcker...? Någon som vet? En gruppanslutning på internet borde rent teoritisk räcka, och man får ta ut en "skälig avgift".

Så räcker det alltså med att ge alla tillgång till internet och ta en avgift för "infrastrukturen"?

2aveonaj
2017-12-04, 09:53
Jo enligt nedan..

Om man läser på om vidaresädingsplikten, som Irovarg nämner, så som jag tolkar denna har det inte med stämman att göra. Skyldigheten finns iaf.
https://www.mprt.se/sv/att-sanda/tv/kabel-tv/vidaresandningsplikt/

Det som är intressant dock, är om man erbjuder internet till alla, då kan de rent teoretiskt ta emot dessa kanaler gratis via appar. TV-appar liksom mobilappar, eller bara web-läsare räcker. Frågan är om det räcker...? Någon som vet? En gruppanslutning på internet borde rent teoritisk räcka, och man får ta ut en "skälig avgift".

Så räcker det alltså med att ge alla tillgång till internet och ta en avgift för "infrastrukturen"?

Teoretiskt så går det i dag att erbjuda de som endast vill ha fiber till sina BR mot en nät kostnad sedan kan var och en välja vad och vilken operatör man vill ansluta sig till, kravet är dok att få majoritet i årsmötet.:5:

0Xb
2017-12-19, 14:32
Teoretiskt så går det i dag att erbjuda de som endast vill ha fiber till sina BR mot en nät kostnad sedan kan var och en välja vad och vilken operatör man vill ansluta sig till, kravet är dok att få majoritet i årsmötet.:5:

Våra hyresgäster?

...dessutom är det nog inte min tolkning enligt länken om vidaresändningskrav. är du säker?