handdator

Visa fullständig version : Att sopsortera eller inte?


anco
2013-12-16, 00:16
Är det stor skillnad i det ekonomiska om BRF får sina medlemmar att sortera bättre om möjligheten finns än att kasta de mesta i brännbart?

Nybörjare
2013-12-16, 00:45
Att sortera matavfall och annat komposterbart sänker kostnaderna för hushållssoporna. Här tar staden väldigt lite per kärl och år. Bra både för ekonomin och miljön.

Att sortera wellpapp är också bra, vi betalar ingenting för hämtningen. Visserligen innebär det att man får gå ner till grovsoporna och "hjälpa till" med att packa ihop kartonger och lägga dem i rätt kärl, men det går ganska snabbt.

En annan viktig sak är att man inte slänger sina sopor i ett nytt kärl istället för att fylla på de som påbörjats. Vi betalar per tömt kärl. För att få det att fungera kör vi med information i tid och otid samt försöker se till att det är snyggt i soprummet.

Det finns säkert fler sätt och det beror ju lite på hur ni har det idag och vad du räknar med en rejäl kostnadsminskning.

Du får berätta mer om hur ni har det och hur ni tänker.

anco
2013-12-16, 19:16
I vårt sophus har vi en stor miljöstation. Här kan vi återvinna allt från glas, plast, kartong, batterier, glödlampor, matsopor. Har kanske glömt något. Elgrejer och större grejer som tex möbler kan vi "kasta" där.

Tyvärr har jag sett att de blivit tex mindre bruna tunnor för matavfall och mer slängs i brännbart (som vanliga sopor). Kanske beror det på ointresse att återvinna eller att folk tycker det är besvärligt. Jag vet själv vad jag skulle uppskatta: att få en lathund vad man kan sortera i vårt soprum och tips på vad man kan tänka på för att underlätta att sortera.
Då tips, råd och deriktiv saknas så blir det att folk inte viker ihop kartonger så de tar mindre plats, slänger plast i kartonginsamlingen, sorterar förpackningar med mycket tex fil/yougurt kvar i mm.

Jag är lite intresserad att veta om det går att få ner kostnaden för sophanteringen om folk blir bättre att sortera.. Kan man fråga styrelsen om en specificering vad de kostar?





Att sortera matavfall och annat komposterbart sänker kostnaderna för hushållssoporna. Här tar staden väldigt lite per kärl och år. Bra både för ekonomin och miljön.

Att sortera wellpapp är också bra, vi betalar ingenting för hämtningen. Visserligen innebär det att man får gå ner till grovsoporna och "hjälpa till" med att packa ihop kartonger och lägga dem i rätt kärl, men det går ganska snabbt.

En annan viktig sak är att man inte slänger sina sopor i ett nytt kärl istället för att fylla på de som påbörjats. Vi betalar per tömt kärl. För att få det att fungera kör vi med information i tid och otid samt försöker se till att det är snyggt i soprummet.

Det finns säkert fler sätt och det beror ju lite på hur ni har det idag och vad du räknar med en rejäl kostnadsminskning.

Du får berätta mer om hur ni har det och hur ni tänker.

Harald
2013-12-16, 21:15
Är det stor skillnad i det ekonomiska om BRF får sina medlemmar att sortera bättre om möjligheten finns än att kasta de mesta i brännbart?

Du får kolla med din kommun, det är väldigt olika.

Här i GBG är det "dyrt" att slänga allt i brännbart, men vill du ha sorterbara fraktioner i eget soprum, kostar ju dessa också.

Sparsamma föreningar hänvisar boende till återvinningsstation, och drar ner på kärlen för restsopor. Jag tycke man skall vara väldigt försiktig med en sådan försämring, om man inte ligger alldeles intill en återvinningsstation.

Det skall vara enkelt att sortera, och alla medlemmar skall ha rimligt avstånd till soprummet.

Handen på hjärtat, så är sophanteringen totalt sett inte särskilt dyrt, det finns smartare sätt att spara pengar ifall man riskerar en försämring för medlemmar och boende.

Te x ger en amorterad miljon idag ca 25 000 kr i minskad utgift för föreningen - varje år. Det får man rätt mycket sophantering för.

tette
2013-12-16, 22:56
Alla talar om det men svårt att genomföra, blir en kort sammanfattning avseende sopsortering.
Rubriken säger att det är svårt för bostadsrättsföreningar att få sopsortering ekonomiskt bra.

Kommunerna har besluten i sin hand. Karuseller o gungor gäller.
Det vill säga att kommunnerna har sopkostnader, spar någon in i ena änden kostar det i den andra. För att konsumenter skall få billigare sopkostnader krävs rejäla tag och det har jag svårt att se att "bekväma boende" skulle bidra till.

Största besparningarna finns i att kompostera matrester, hur stor del av befolkningen gör det idag? för 10 år sedan?

Nybörjare
2013-12-16, 23:23
Du har så rätt så Harald - men kanske inte alltigenom :4:

Sedan jag började städa och plocka i grovsoprummet har det blivit en klar förbättring. Här har folk också kastat burkar med mat kvar, tidningar, pizzakartonger med pizza kvar i osv. Det har blivit mycket bättre och som det är nu, kan jag bara se att det är en eller ett par boende kvar som misslyckas. Åtminstone en av dem kan förmodligen inte särskilt mycket svenska, så jag ska helt enkelt ringa på. De senaste månaderna har jag tillbringat 1-2 timmar per vecka med att plocka, sortera och fixa kartongerna. Sedan sopar jag golven. Det är nog så att alla tycker att det är trevligare och är villiga att dra sitt strå till stacken.

Sedan har jag skrivit i vårt info-blad om hur det är att stå och gräva bland andras sopor och att det kostar oss massor när de slänger ner sakerna huller om buller. Visst har vi en del kvar att göra, det kommer nog alltid att finnas människor, som inte har en susning om hur man stampar eller skär sönder en kartong :16: eller inte ids eller tycker att de inte behöver bry sig.

Jag vill tro och hoppas att man med information kan få många att tänka efter lite. Om inte annat när man talar om att det påverkar avgifterna/hyrorna. Man kan också tala om att matavfallet blir till biogas, så det är miljöhänsyn också.

Idén med att skriva en lathund om var man ska kasta respektive sopor tror jag på. Tillsammans med den kan man också märka kärlen tydligare, t ex att inget matavfall får kastas i de vanliga sopkärlen. Jag tror dock att lathunden inte får bli alltför detaljerad, då orkar ingen läsa den.

Som en sista utväg får man väl stänga igen och bara ha öppet vissa tider, då det är bemannat. (ungefär som på vanliga återvinningscentraler, där de står och tittar igenom säckarna).

För de större sakerna har vi en container en gång per år.

Även de små utgifterna blir ganska stora när man lägger ihop dem :11: Det är klart att du kan fråga styrelsen om kostnaderna. Här betalar vi t ex ca 300:- per 1 kbm kärl med "osorterat".

anco
2013-12-17, 10:23
Jag vill tro och hoppas att man med information kan få många att tänka efter lite. Om inte annat när man talar om att det påverkar avgifterna/hyrorna. Man kan också tala om att matavfallet blir till biogas, så det är miljöhänsyn också.

Just de där att de kan påverka hyran är ju bra... förra året kostade sopsortering ca 60000kr enligt årsredovisningen för en (vad jag anser) en liten BRF. Låter mycket i mina öron men det står inge mer specifikt i redovisningen så man kanske får maila styrelsen (vem ska man maila?). Sedan har vi ju andra poster i årsredovisningen många reagerat på men inget händer:(
Nu är det 2a året i rad vi fått en kraftig hyreshöjning, vill gärna undvika ett 3e...

schrapet
2014-01-31, 15:39
Just de där att de kan påverka hyran är ju bra... förra året kostade sopsortering ca 60000kr enligt årsredovisningen för en (vad jag anser) en liten BRF. Låter mycket i mina öron men det står inge mer specifikt i redovisningen så man kanske får maila styrelsen (vem ska man maila?). Sedan har vi ju andra poster i årsredovisningen många reagerat på men inget händer:(

Vet du att hela kostnaden på 60.000 kr går till kommunens sophämtning!?
1995 sade styrelsen till min förening upp fastighetsskötaravtalet med x-förvaltaren och då sjönk renhållningskostnaden i nästkommande bokslut med 32%. Föreningen hade ett torrsoprum där medlemmar kunde slänga glas, batterier och papper.
För att tömma detta rum och kostnader för hyra av förvaringskärl tog förvaltaren extra betalt.
Själv nyttjade jag inte denna service eftersom återvinningsstation finns 100 m från där jag bor. Batterier kan jag slänga i en tunna hos närmaste dagligvarubutik.
För att tömma 2 st 660 liter kärl en gång i veckan debiterar vår kommun ca 27.500 kr årligen!

Harald
2014-01-31, 21:22
För att tömma 2 st 660 liter kärl en gång i veckan debiterar vår kommun ca 27.500 kr årligen!

Och vi har 2 st 600 liters på 48 lgh. Vi betalar 45 000 kr om året för full sortering (tidningar, pappersförpackningar, glas, metall, kompost, plast, porslin och restsopor. Det blir:

45 000 kr/48/12= 78 kr per månad. Är det dyrt??

Hur många lgh är ni?

schrapet
2014-02-01, 19:25
Och vi har 2 st 600 liters på 48 lgh. Vi betalar 45 000 kr om året för full sortering (tidningar, pappersförpackningar, glas, metall, kompost, plast, porslin och restsopor. Det blir:

45 000 kr/48/12= 78 kr per månad. Är det dyrt??

Hur många lgh är ni?
Kolla min profil så vet du på ungefär hur många lägenheter vi har. Kan i alla fall säga att med din ekvation så betala min förening några kronor mer per lägenhet
fast då har vi sopnedkast. Glas, metall och tidningspapper slänger medlemmar i offentliga sopsorteringsstationer. Fattar inte att ni klarar er med 2 st 600 liters kärl på 48 lägenheter. Måste bli knökfullt efter en vecka!