handdator

Visa fullständig version : Ombildningar av hyresrätter till brf

stephan
2008-02-13, 20:51
Jag har tagit del av Akelius förslag på en ombildning i Brandbergen utanför Stockholm.

Husen är exakt likadan som den bostadsrättsförening jag bor i och ligger granne med.
Jag ska här redovisa de mest "skumma" försäljningssiffrorna.
Detta gör jag med vetskapen vad de föreslagna kommande entreprenaderna/underhållskostnaderna betalades av Väduren.
Obs eftersom Väduren är 3 gånger så stor har jag räknat ner Vädurens kostnader till jämförbara.

OVK ventilationsarbeten
Akelius: Ingen godkänd OVK finns, därav är kostnaderna lite svårbedömda men uppskattas till cirka 600 000kr.
Väduren har avslutat ett "luftprojekt" kostnad 5,5 miljoner. (ingen godkänd OVK ändå)
Garagekostnader:
Akelius: Garagerenovering 2 600 000kr
Väduren: 1996 3 miljoner + att nu pågår ett projekt där cirka 4 arbetare arbetat i 8 månader, och kommit uppskattningsvis halvvägs (vinteruppehåll)
Alltså av mig uppskattat förutom de 3 miljonerna 1996 blir cirka 10 miljoner.
Takrenoveringar
Akelius 600 000kr.
Finns inget jämförbart med Väduren. Men 600 000kr är an riktig "drömsiffra".
2 höghus med en takyta på 1200kvm, ssamt 6 låghus med yta 3600kvm, blir inte mycket per kvm.
Deras beskrivning:
Yttertaken består av korrigerad plåt, under plåten finns inget tätskikt varför vatten som kommer in under plåten kommer direkt in i byggnaden.
Det har förekommit ett antal läckage ner till underliggande lägenheter.

Övriga 10 åtgärder är väl inte lika långt från sanningen men.......

Admin
2008-02-13, 23:47
Intressant. Mest kanske summan för OVK, eftersom den borde vara lätt att ta fram.

Från den information jag fått på andra håll så tycks det ofta vara uppenbart fejkade siffror i samband med övergångar till bostadsrätter.
Många blir nog lurade, medan ett mindre antal gör stora klipp.

Tillägg
5,5 miljoner kronor var "billigt" för en förening i er storlek.
Kostnaden i min lilla förening för ventilationsarbetet blev ca. 3 miljoner kronor.
Min brf hade heller inte blivit OVK-godkänd om det inte hade varit för att styrelsen lyckades lura de som inspekterade resultatet.
Och det tog 1-2 år efter att arbetet "färdigställts" som brf:en blev OVK-godkänd.

Se även;

Om ombildning från hyresrätt till bostadsrätt - inte alltid så lätt (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=3477)

stephan
2008-03-21, 12:55
Jag skrev här ovan för ett tag sedan om AKELIUS, som köpte cirka 4000 lägenheter i haninge för några år sedan, och nu håller på säljer till bostadsrätt.

Den kalkyl jag kommenterade med några exempel är falsk.
Det visar inte minst det nya som i dagarna kommit ut.

De boende som sagt nej (en av mina komisar bland annat) har fått ett brev från föreningens "interimstyrelse".

"VI HAR FÖRHANDLAT FRAM ÄNNU BÄTTRE AVTAL MED AKELIUS". Du som vill bo kvar med hyresrätt erbjuds 25 000kr att renovera din lägenhet för om du röstar JA.

Vad säger detta?
1. Om du bor kvar i en bostadsrätt med hyresrätt ska föreningen stå för renoveringar, och byte av kyl, frys och spis när de går sönder.
Så dessa 25 000kr blir till lyxrenoveringar, eller extra kyl o frys.
2. Eftersom detta gäller en bostadsrättsföreningen som kommer att innehålla cirka 300 lägenheter. Vilket betyder att minst 200 måste rösta ja för att köpet skall gå igenom, kan man förmoda att Akelius behöver ett antal JAröster till?

Låt säga att de i dagsläget fattas 40 röster för att det skall bli majoritet 67% vilket krävs, så fanns det klar marginal på deras utgångsbud?

25000kr x 40= en miljon.

Akelius gör ju inte detta för att vara snälla?

Nästa steg blir väl att politikerna köper röster?

De verkar ju ha så bra villkor, så det kanske lönar sig.