handdator

Visa fullständig version : Värdera bostadsrätten på nätet!

HuGoB
2008-06-17, 09:29
Var inne på en ny tjänst som heter Bovärde (www.bovarde.se) där man kan värdera en bostadsrätt för 99kr.

En rätt så bra tjänst som jag rekommenderar för speciellt bostadsrätts köpare då man inte är så bra informerad om vad en bostadsrätts budgivning kan komma att hamna på.

Admin
2008-06-17, 10:08
Jaha?

Och hur vet du att denna tjänst är bra?

Varför rekommenderar du denna tjänst?
Det du ger här är inte precis någon meningsfull konsumentupplysning.

Kan det vara så att du är en av dem som står bakom tjänsten?

Varför skulle jag betala en hundring för att köpa grisen i säcken?

Ursäkta om jag säger det, men den som betalar 99 kr för att få denna tjänst som man vet absolut inget om, måste vara helt galen!

Det som står i Q&A för denna tjänst är i mina ögon bara blaha blaha.

- Hur görs värderingarna?
Värderingen baseras på tidigare försäljningar i det geografiska område som bostaden i fråga befinner sig. En matematisk kalkyl bygger sedan upp värderingen genom att ta fram konstanter för de olika parametrarna för en bostad. Kalkylen tillsammans med mäklarstatistiken gör det möjligt att räkna ut ett rättvisande riktpris på en bostad.

- Hur träffsäkert är resultatet?
Ju fler uppgifter du kan lämna om bostaden desto mer träffsäker blir värderingen. Värderingen ger ett riktpris på vad bostaden kan komma säljas för. Vår matematiska modell har en 82 procentig förklaringsgrad.

- Hur ska jag tolka riktpriset i värderingen?
Värderingen av bostaden ger dig ett riktpris på vad du ungefärligt kan förvänta dig vid en försäljning. Men varje bostad är unik och subjektiva faktorer som en starkt trafikerad gata, en vacker utsikt eller närhet till bra kommunikationer påverkar priset på bostaden.

Vid varje budgivning är det alltid köparens subjektiva uppfattning och önskemål som styr priset. Hittar köparen en bostad som uppfyller alla krav så är det köparens betalningsförmåga som avgör vad bostaden blir såld för.

- Hur påverkas resultatet om jag inte fyller i alla uppgifter för en bostad?
Du måste kunna lämna minst fem uppgifter om bostaden för att en värdering ska kunna göras: Adress, postnummer, yta, antal rum och månadsavgift. För att få en så exakt värdering som möjligt bör du lämna så mycket information om bostaden du kan. Har du inte fler uppgifter om bostaden kan det uppskattade riktpriset inte att bli lika träffsäkert.

- Hur kan jag använda värderingstjänsten på Bovärde till min fördel?
Bostadsköpare: Som bostadsköpare kan du ligga steget före i en budgivning om du känner till marknadsvärdet.

Bostadssäljare: Vet du marknadsvärdet på din egen bostad innan du säljer så vet du när du gör en bra affär.

Bostadsägare: Centralbanken höjer räntorna och i media påstår man att priserna sjunker men mäklarna säger att priserna ligger stilla. Varför inte ta reda på hur värdet på din bostad faktiskt utvecklas?

- Varför ska jag värdera på nätet när jag kan få en gratis värdering av mäklare eller bank?
För att din bank ska göra en värdering av din bostad behöver du ett skäl till att värderingen görs. Till exempel byte av långivare eller överföring av andra lån till ditt bolån. I en sådan värdering lägger sig banken något lägre än egentliga marknadsvärdet.

Som kund hos bostadsmäklaren får du en fri värdering inför försäljningen av din bostad. Ska du inte sälja inom en nära framtid kanske du vill undvika att blanda in en mäklare och slippa hamna i kundregistret.

Vänder du dig till din bank eller en mäklare kan du bara få din egen bostad värderad. Via Bovärde kan du få ett riktpris på vilken bostadsrätt som helst i hela Sverige.

Med Bovärde kan du göra hur många värderingar du vill, när du vill. Du slipper boka möten och passa tider.

Köpvillkor är alltid viktiga att läsa. Här står det t.ex.;
4. Ångerrätt och reklamation
4.1 Efter att din betalning genomförts har du ingen ångerrätt pga tjänstens beskaffenhet och enligt distans- och hemförsäljningslagen (2005:59) § 4 stycke 2. En värdering går inte att överklaga.

Not.
På sajten står det:
Bovärde är ett oberoende tjänst på nätet för värdering av bostäder. Värderingarna baseras sig på färsk statistik från Mäklarstatistik AB som uppdateras månadsvis.
Via Bovärde finns möjligheten att ta fram en värdering av vilken bostadsrätt som helst i hela Sverige. Det gör Bovärde till unik tjänst idag.
Bovärde är ett svenskt företag som ingår i Baris Webdesign, Stockholm. Företaget ägs och drivs av Baris Turkoglu. Företaget startade 2006.
Organisationsnummer: SE7812220379
Plusgiro: 463675-9
Bankgiro: 272-3112
E-post: info@bovarde.se

Bovärde tycks dock inte vara registrerat.
Baris Webdesign är en enskild firma (781222-XXXX), inga anställda, med "Fastighetsförmedling" som uppgiven verksamhet!
En webdesignkille som ägnar sig åt fastighetsförmedling?
Vilka kunskaper har han för att bygga ett system för att värdera bostadsrätter?

Det står att företaget startade år 2006. Men det är inte sant.
Bovärde finns som som sagt inte som företag, och Baris Webdesign registrerades år 2007.
Momsregistrerad 2008-03-06.

Jag ser att Baris kör hårt med marknadsföring i Google.

Tanken kanske varit god, men tyvärr tror jag inte mycket på denna form av kompletterande värdering av bostadsrätter.
Speciellt eftersom det är så mycket annat som spelar in än det som ingår i Baris utvärdering.

De tre senaste årsredovisningarna för bostadsrättsföreningen ger nog betydligt mer!

Se även;
Lurad på bostadsvärdering (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13603)

hempris.se (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?p=149)

schrapet
2008-06-17, 11:25
Jag skulle nog vara tveksam och lämna ut mitt kreditkortsnummer och cvv kod bara sådär. Sidan frågar inte ens efter detaljer som inglasad balkong, standard på kök, badrum och föreningens soliditet vilket kan vara avgörande vid värdering. :13:/SP