handdator

Visa fullständig version : Sanningen om Hemma i HSB - Ej miljömedvetet HSB och ej miljömedvetna medlemmar

Admin
2008-06-15, 19:16
I ett spel för galleriet försöker HSB låtsas som att de bryr sig om miljön.
Man går till och med ut med att säga att den viktigaste frågan inom HSB (trots alla andra mycket allvarliga problem inom HSB) är just miljön.

Men vad är egentligen sanningen?

Så här skriver HSB och HSB Malmö, som en stor och viktig nyhet i dagarna;
Hemma i HSB har många läsare
Enligt Orvestos senaste mätning har HSBs medlemstidning Hemma i HSB 352 000 läsare. Detta kan jämföras med Hyresgästföreningens tidning Hem & Hyra som läses av 254 000 personer, trots att denna tidning har en upplaga som är ganska exakt 100 000 högre.

Tyvärr vet inte många att man kan - och bör - säga upp sin prenumeration på Hemma i HSB.
Det går åt en väldig massa papper, ofta till ingen nytta. Jag har sagt upp min "prenumeration"... där jag aldrig prenumererat på denna tidning, utan bara - precis som alla andra - fått den ofrivilligt per automatik.

Vill man läsa denna reklamtidning (som enligt min mening tillför i princip ingenting, snarare tvärtom) så går det utmärkt att göra detta på nätet i stället.

Vad Orvesto har mätt, enligt vilka förutsättningar, och på vilket sätt är hemligt.
Vad innebär t.ex. "läser"? Ja, enligt HSB/Orvesto är detta säkert om man bara öppnar tidningen en gång och läser en rubrik.
Och läser man en rubrik i en av de 8 utgåvorna under året så är detta också att räkna in som att man "läser" tidningen.

Men om Orvestos undersökning (mot all förmodan) skulle vara korrekt så innebär detta att väldigt många inte läser Hemma i HSB.

Hemma i HSB utkommer i drygt 440.000 exemplar.
Dvs minst 704.000 exemplar av Hemma i HSB kastas varje år utan att ens ha öppnats!
Det kan vara så många som 2,4 miljoner (eller t.o.m. fler) exemplar varje år av denna tidning som ej läses!
Snacka om slöseri av jordens resurser!!!

Fakta HSB:
Medlemmar i HSB 2008-06-05: 535.316 medlemmar (men då ska man veta att HSB inte har koll på hur många medlemmar som finns).

Fakta Hyresgästföreningen:
Hem & Hyra är Hyresgästföreningens medlemstidning och kommer ut åtta gånger om året. Upplagan är 540 000 exemplar.
Fakta
Antal medlemmar: 535.000 hushåll
Antal förtroendevalda medlemmar: 13.200
Antal anställda: 850
Antal lokala hyresgästföreningar: 1.600
Antal föreningar: 176
Antal regioner: 10
Medlemmar boende privat och kommunalt:
- 51 procent bor i allmännytta
- 49 procent bor i privatägda hyreshus
Medlemmars ålder, fördelning:
0-20 år: 1 procent
21-30 år: 19 procent
31-40 år: 18 procent
41-50 år: 18 procent
51-60 år: 16 procent
61-70 år: 13 procent
71-80 år: 9 procent
81- år: 6 procent
Medlemmar, gammal och ung:
0-40 år: 38 procent
41- år: 62 procent
Medlemskap, kön:
Kvinnor: 55 procent
Män: 45 procent

HSB - Hemma i HSB
HSB har 535.316 medlemmar.
Antal hushåll är hemligt.
Upplaga av Hemma i HSB är 440.000 exemplar (TS-upplaga: 437.200).

Hyresgästföreningen - Hem & hyra
Antal hushåll är 535.000
Upplaga av Hem o hyra är 540.000 exemplar (TS-upplaga: 531.700).

stephan
2008-06-16, 09:40
Kan man annat än hålla med admin?

Tidningen även för en så intresserad som jag tar cirka 3 minuter att läsa.
Spalten juristen svarar eller liknande har i princip alltid med frågan "vad gör jag när grannen stör".
Svaret alltid detsamma, du kan inte göra mycket.

Nya bostadsprojekt finns i fyrfärgstryck på hälften av sidorna.
Resten är inte mycket mer än blaha blaha.

Skulle det finnas ett val skulle nog inte mer än högst 10% av de mest inbitna HSB-fanatikerna välja att få tidningen. Det vill säga om man tillexempel fick välja mellan 10kronors sänkning av medlemsabgiften om du inte ville ha tidningen.
(Tidningen kostar mycket mer).

Än sak till det är för HSB ett propagandablad där styrelser som kommer med i någon artikel för alltid blir fanatiskt trofasta HSB.

Admin
2008-06-18, 21:51
Det är så sant som det är sagt.

Reklamtidningen Hemma i HSB är ett propagandablad för HSB. Det tror jag inte ens HSB själva skulle våga förneka.

Ett viktigt tips när det gäller statistiska undersökningarna.
Tro ALDRIG på en statistisk undersökning (oavsett om den presenteras av HSB eller av någon annan "part i målet").
En undersökning kan alltid presenteras på minst två olika sätt, positivt för den som det gäller, eller negativt. Den som vill göra undersökningen positiv presenterar den som sådan. Den som vill göra undersökningens resultat negativt presenterar den som sådan.

Den som vill styra resultatet av en undersökning i en viss riktning ställer frågorna på ett sådant sätt att man får det resultat man vill ha. Detta är alla undersökningsföretag såväl som alla statistiker väl medvetna om.

En undersökning är inte vatten värd om man inte samtidigt får reda på i detalj hur undersökningen genomförts med exakt de frågor och det formulär som de som svarat fått fylla i.

Jag är ganska bra på att veta hur undersökningar ska tolkas, men väldigt få behärskar denna teknik, och därför är det alltid ytterst lätt att vilseleda och luras med statistiska undersökningar. HSB gör detta frekvent.