handdator

Visa fullständig version : Vattenskada - vems ansvar återställande?

mathias907
2013-10-16, 12:19
Hejsan!

Jag har en oerhört komplex fråga som jag aldrig tycks få svar på.

I våras höll jag på med en renovering av mitt badrum när det helt plötsligt blir en vattenskada. Det är alltså nånting från stammarna som lossnat och det forsar vatten i mitt nästan nya badrum - till slut måste allt rivas för att avfuktas.

Badrummet var helt nytt (investerat ca 100 k) och 90% klart med kakel och allting. Nu var man tvungen att riva detta.

Föreningen är ansvariga för stammarna och den koppling som lossnat, det är klarlagt.

Vems ansvar är det att ersätta det skadade materialet? T.ex. kakel, värmegolv osv.

Föreningen har tagit ansvar att återställa till tätskicktet, men inte mer än så. Deras försäkring hävdar att det är mitt byggbolags försäkring som ska täcka resten då bygget inte var avlämnat (100% klart)

Mitt byggbolags försäkring vill inte täcka det då det är bostadsrättsföreningens ansvar.

Så nu står vi här och ingen vill ta ansvar... Vem ska jag rikta kravet mot att ersätta all material?

Harald
2013-10-16, 14:08
Föreningen har bara en part, och det är du. Det är korrekt hanterat av föreningen, de har tagit sin del av skadan.

Du tar din del. Men vems var felet? Är det en olyckshändelse som har med entreprenaden att göra eller inte?

Olyckshändelse utan samband med entreprenaden: Din hemförsäkring gäller.

Olyckshändelse som har samband med entreprenaden: Entreprenörens allriskförsäkring gäller.

Felet beror på att entreprenören gjort fel/klantat till det: Entreprenörens ansvarsförsäkring gäller.

mathias907
2013-10-16, 15:37
Föreningen har bara en part, och det är du. Det är korrekt hanterat av föreningen, de har tagit sin del av skadan.

Du tar din del. Men vems var felet? Är det en olyckshändelse som har med entreprenaden att göra eller inte?

Olyckshändelse som har samband med entreprenaden: Entreprenörens allriskförsäkring gäller.

Felet beror på att entreprenören gjort fel/klantat till det: Entreprenörens ansvarsförsäkring gäller.

Hej Harald!

Det var ingens fel - det var en olyckshändelse kan man säga. Men mina entreprenörer har inte rört rören, utan de lossnade av sig själv. Det har hänt flera gånger i huset tyvärr så det är ett känt problem.

Entreprenören är inte så samarbetsvillig och säger att hans försäkring inte vill ta ansvar för allt skadat material. Men du menar ändå att det är byggbolaget som har ansvar? Även om det är kartlagt att det är föreningens ansvar med ledningarna.

Harald
2013-10-16, 17:09

Är det klarlagt att inte enreprenören orsakat skadan, så gäller ovanstående.

Men en annan pilsner är ju att ditt badrum är entreprenadområde, och allt som där händer, är entreprenören skyldig att hantera. Så jag tycker att hans försäkringsbolag borde gå på ditt bolag (hemförsäkringen) så får de göra upp.

mathias907
2013-10-16, 18:13
Är det klarlagt att inte enreprenören orsakat skadan, så gäller ovanstående.

Men en annan pilsner är ju att ditt badrum är entreprenadområde, och allt som där händer, är entreprenören skyldig att hantera. Så jag tycker att hans försäkringsbolag borde gå på ditt bolag (hemförsäkringen) så får de göra upp.

Jo men mitt försäkringsbolag täcker ingenting förutom evakueringsbostad, utan det är föreningens försäkring som täcker allt. Men jag vill veta om skadat material - om föreningen tagit ansvar för A, borde de också ta ansvar för B.

Men konstig nog så tycker föreningens försäkring att byggbolaget ska stå för skadat material som jag köpt och som rivits ut. Men i och med att de inte har vållat skadan så vill inte deras försäkring betala något. De hålls inte skyldiga för någonting alls.

Förstår du lite bättre nu?

Harald
2013-10-16, 22:51
Förstår du lite bättre nu?

Jag förstår precis, och eftersom jag jobbar specifikt med dessa frågor känner jag igen situationen. Du är inte ensam om att inte få rätt mot försäkringsbolag. Antagligen har de märkt att du inte är påläst, och så kör de sin uttröttningstaktik.

om föreningen tagit ansvar för A, borde de också ta ansvar för B.
Nej, det är helt fel. Föreningen ska enbart ta de skador de enligt stadga är ansvariga för. I samma stund som du skrev på kontraktet och köpte bostadsrätten, så ingick du ett avtal med föreningen där ni delade upp risken vid skador mellan er. Oavsett vad orsaken är, så "äger" du risken på alla typer av skador på ditt ansvarsområde. Det finns undantag, och avtalet kompletteras dessutom av skadeståndslagen som säger att den som orsakat annan en skada, skall ersätta denna.

Nu är ju tre olika försäkringsbolag aktuella i ditt fall, och enda anledning jag kan se att de inte sins emellan kommer överens är antingen att oklarhet råder om någon part vållat skadan, eller så försöker någon part medvetet komma undan.

Jag kan inte ge dig bättre svar än jag gett hittills. Sitter du ändå fast, så bör du:

Begära skriftligt från föreningen ett utlåtande om vad som orsakat skadan. Står det att detta inte går att fastställa så ÄR det din hemförsäkring som gäller.

Överklaga ditt försäkringsbolag till nästa instans. Står i dina villkor vart du vänder dig.

Nästa steg är att du tar dit en oberoende sakkunnig som skriver ett utlåtande. Men det kan vara svårt att fastställa något nu...

Det är alltså nånting från stammarna som lossnat...Din beskrivning om vad som hänt, gör att jag direkt misstänker att du inte har en susning om vad du pratar om, och att övriga parter insett detta. Således sätter de på den svagaste.

Borättexperten
2013-10-17, 01:43
Jo men mitt försäkringsbolag täcker ingenting förutom evakueringsbostad, utan det är föreningens försäkring som täcker allt.

Du får det att låta som om föreningen står för bostadsrättstillägget i försäkringen. Är det så? Det har ju avgörande betydelse för denna diskussion. :14:

mathias907
2013-10-17, 09:36
Du får det att låta som om föreningen står för bostadsrättstillägget i försäkringen. Är det så? Det har ju avgörande betydelse för denna diskussion. :14:

Vi har bostadsrättstillägg inkluderat i våra avgifter tror jag.

Men berätta gärna mer hur det har betydelse

Gnibbe
2013-10-17, 10:31
[QUOTE=mathias907;46576]Vi har bostadsrättstillägg inkluderat i våra avgifter tror jag.

mathias907: Badrummet var helt nytt (investerat ca 100 k) och 90% klart med kakel och allting. Nu var man tvungen att riva detta.

Harald: Olyckshändelse utan samband med entreprenaden. Din hemförsäkring gäller.
Harald: Din beskrivning om vad som hänt, gör att jag direkt misstänker att du inte har en susning om vad du pratar om, och att övriga parter insett detta. Således sätter de på den svagaste.
Harald! Hemförsäkringen gäller bara lösöret! Vem har susning om...

Borättexperten: Du får det att låta som om föreningen står för bostadsrättstillägget i försäkringen. Är det så?

mathias907: Vi har bostadsrättstillägg inkluderat i våra avgifter tror jag.

Man måste skilja på underhållsansvar, och ansvar för skada som kan uppkomma.
Blanda inte ihop ansvar och underhållsansvar. För även om fastigheten underhålls enligt praxis och alla konstens regler, kan en läcka ändå uppstå. Och det kan inte brf hållas ansvarig för. Det inträffade klassas som en "olyckhändelse". Fördelningen av reparationskostnaderna blir strikt efter "underhållsansvaret". Var och en får betala för sitt. Bostadsrättstillägget är därför bra att ha i sin hemförsäkring alt. ingår i brf´s fastighetsförsäkring.

mathias907
2013-10-17, 10:38
Man måste skilja på underhållsansvar, och ansvar för skada som kan uppkomma.
Blanda inte ihop ansvar och underhållsansvar. För även om fastigheten underhålls enligt praxis och alla konstens regler, kan en läcka ändå uppstå. Och det kan inte brf hållas ansvarig för. Det inträffade klassas som en "olyckhändelse". Fördelningen av reparationskostnaderna blir strikt efter "underhållsansvaret". Var och en får betala för sitt. Bostadsrättstillägget är därför bra att ha i sin hemförsäkring alt. ingår i brf´s fastighetsförsäkring.

Det är en vattenledningsskada - och som jag förstått det har föreningen strikt ansvar för det, oavsett vad.

Jag har bostadsrättstilägg.

Min frågeställning handlar om vem som ska ersätta material/egendom som skadats under pågående arbete.

Deras Försäkring menar att de ej vill betala för arbetet då det ej var avlämnat och 100% klart - hade arbetet varit klart och avlämnat, så hade man stått för det också. Nu var det kanske 80-95% klart.

Jag menar att deras försäkring (eller föreningen) måste täcka allting, oavsett om arbetet var avlämnat eller inte - det är material för tio tusentalskronor (kakel har lagts, värmegolv har lagts, spotlights har installerats) som man rivit. Vem betalar för det?

Gnibbe
2013-10-17, 10:58
Det är en vattenledningsskada - och som jag förstått det har föreningen strikt ansvar för det, oavsett vad.

Jag har bostadsrättstilägg.

Min frågeställning handlar om vem som ska ersätta material/egendom som skadats under pågående arbete.

Deras Försäkring menar att de ej vill betala för arbetet då det ej var avlämnat och 100% klart - hade arbetet varit klart och avlämnat, så hade man stått för det också. Nu var det kanske 80-95% klart.

Jag menar att deras försäkring (eller föreningen) måste täcka allting, oavsett om arbetet var avlämnat eller inte - det är material för tio tusentalskronor (kakel har lagts, värmegolv har lagts, spotlights har installerats) som man rivit. Vem betalar för det?

Det är DITT försäkringsbolag som har bollen! Inom demokratin och yttrandefriheten har vi alla meningar om hur det borde vara ....

mathias907
2013-10-17, 11:05
Det är DITT försäkringsbolag som har bollen! Inom demokratin och yttrandefriheten har vi alla meningar om hur det borde vara ....

Vad grundar du det på? Min försäkring säger att de inte är deras ansvar, deras enda ansvar är att ordna evakueringsboende åt mig och täcka det. I och med att det är en vattenledningsskada som föreningen ansvarar över.