handdator

Visa fullständig version : Måste man vara dum för att sitta i en styrelse?

Myggan
2008-06-14, 11:12
Måste man vara dum för att sitta i en styrelse?
Eller är det fint att blåsa sina medlemmar varje månad?
Om man som styrelse inte ivaratar sina medlemmars ekonomiska intressen?
Är inte det stöld eller i vart fall bedrägeri?

schrapet
2008-06-15, 10:57
Under den tid jag satt i riksbyggen:s Brf styrelse började jag få alltmer insyn i hur riksbyggen förvaltade just min förening. Jag hade idéer på hur man skulle kunna sänka förvaltningskostnader och placera lån vilket synbart ogillades av riksbyggens representanter. Ett gång tyckte de att jag skulle lämna min plats till förfogande så att andra skulle få möjlighet att sitta i styrelsen. Jag borde göra "time out" ! En sak minns jag mycket väl! Riksbyggens tekniska förvaltare ville föreslå på en stämma en äldre dam till internrevisor. Hon var över 80 år, närsynt, hade hörapparat och lite dement. Fick regelbundna besök av hemtjänsten:5:/SP

Myggan
2008-06-15, 11:57
Det är precis det jag menar-
Bara man sitter och håller med i alla lägen så är man en bra styrelseledamot-
Samarbetet med HSB-konsult och en dårlig styrelse är livsfarligt för medlemmarna.
HSB-konsulten hittar på jobb som bör göras!
Medlemmarna blir ALLTID blåsta!
Styrelsen känner sig betydelsefulla och tillstyrker dom mest fantastiska jobb.
Gärna UTAN att medlemmarna inte får yttra sig!

Genom detta har månadsavgiften blivit minst 40% för hög!
Styrelserna gör detta med påtryckningar från HSB och derför ar HSB en kriminell Org!

Det handlar om hundratals millioner och ingen gör någonting-skrämmande.

Ove Mollvik
2008-06-15, 13:26
Fenomenet är exakt detsamma. Folk med särskild girighet blir snabbast valda ju större osäkerhet som finns i föreningen. Vem vill ha ägaransvaret om de gemensamma finanserna för verksamheten i grunden känns ohederliga?
Endast de redan grundlurade går att lura vidare. När sedan samvetet gnager måste de trösta sig med att ha blivit valda för sin smarthet utöver de vanliga och alltså har vi som låtit dem få chansen att svindla oss själva att skylla.
Vår bäste Admin som här lyckats samla konkreta bevis mot hela skojarligan möter typiskt nog motstånd hos såväl majoriteten medlemmar som elitstyret. Därför gäller att se likheterna med vilken brf som helst i ekonomiskt intressanta områden. Och vi s.k. rättshaverister måste hålla ihop för att inte bli så tokiga och isolerade som lycksökarna försöker göra oss till.
Ove Mollvik

Admin
2008-06-15, 13:37
Självständigt tänkande och förnuftiga personer är inte önskvärda i brf-styrelser
Som Schrapet skriver;
Ett gång tyckte de att jag skulle lämna min plats till förfogande så att andra skulle få möjlighet att sitta i styrelsen. Jag borde göra "time out".
Ofta när det kommer in någon med intelligens och/eller sunt förnuft i en styrelse så blir denna person nertryckt och mobbad tills att personen självmant avgår (eller tills stämman påverkats att rösta bort denna person).

Detta görs inte bara av bostadsorganisationerna (HSB, Riksbyggen, etc), utan mobbningen hålls igång även av övriga styrelseledamöter. Det handlar helt enkelt om att man ska hålla samma låga nivå i styrelsen för att det ska fungera.

Schrapet skriver;
Riksbyggens tekniska förvaltare ville föreslå på en stämma en äldre dam till internrevisor. Hon var över 80 år, närsynt, hade hörapparat och lite dement. Fick regelbundna besök av hemtjänsten
Detta intygar vad jag skrivit ovan. Bostadsorganisationen såväl som styrelser arbetar ofta för att få in så inkompetenta personer som möjligt i styrelserna. Likadant i min förening där två stycken interna revisorer valdes som tillsammans säkert kan betydligt mindre om ekonomi/revision än den drygt 80åriga damen i Schrapets brf.

Ju dummare styrelse, desto lättare för bostadsorganisationen att ha kontroll över brf:en och lura föreningen.

Det finns bara ett problem med denna strategi (förutom att det drabbar alla medlemmarna i föreningen ekonomiskt när det sitter en styrelse som inte vet vad den håller på med och där bostadsorganisationen därför kan lura på dem nästan vad som helst).
Det blir nämligen mycket mer resurser som går åt inom HSB, Riksbyggen, etc för att hjälpa styrelserna med allt som de inte klarar.
Hade bostadsorganisationerna i stället lagt sina resurser på att först få in kompetenta ledamöter i styrelserna (i stället för att göra tvärtom som idag) och sedan på att vara konkurrenskraftig, så hade det fungerat mycket bättre för alla. Jag tror att specifikt HSB Malmö börjar förstå detta lite (fullmäktigeledamöterna har visat på sin totala inkompetens på ett så tydligt sätt nu så att HSB Malmö har så smått börjat inse hur allvarlig situationen är), men i övriga delar av HSB så tickar det på som vanligt.