handdator

Visa fullständig version : VVS+HSB = sjuka hus

Korsdraget
2013-04-12, 22:01
Ett av sveriges mest inavlade branscher är VVS. Värme och ventilation orsakar skador för miljarder. Vi känner alla till Hålet i väggen. Dessa hål rekommenderas av VVS-konsultföretag. HSB har en egen entreprenör SELGA som på uppdrag av BRFs styrelse inkl HSBs representant, med rekommendation av HSBs tekniska rådgivare, har monterad dessa spaltventiler i hela Mälardalen. När vi ändå fixar fjärrvärme och nu byter fönster då måste det givetvis till spaltventiler.
Så här går det till: steg 1: Nytt fjärrvärmesystem. 2. Fel på ventilation. 3. Spaltventiler. 4 Lika bra att byta fönster när vi ändå jobbar med bågarna.

Stor varning således för byte av fönster också. En väl beprövad fras är att glaset är utslitet. Tror ni inte på mig? Det är faktiskt sant, på hedersord!

Just nu byter Riksbyggen en herrans massa fönster, jag lovar med samma VVS konsults rekommendation och billiga spaltventiler på köpet.

Ha en god helg önskar korsdraget

Ps. Pensionär, här finns det fakta att hämta om orsaken till fukt och mögel. Troligtvis inget som har funnits i underhållsplanen, inte ens den rullande. Ds.

totiki
2013-04-12, 22:24
Jag tror dig. Utan hedersord. Det är inte konstigt att drivna entreprenörer säljer fler tjänster eller mervärde som de brukar kalla det. Det är deras jobb.
Bättre att styrelserna skaffar sig lite skinn på näsan och lär sig tacka nej. Vär brevlåda är full med förslag på olika åtgärder varje vecka. Men dom som skickar dem har aldrig sett vårt hus så de vet inte vilka behov som föreligger. Ren chansning från deras sida. Kallas direkt reklam och är förhållandevis billigt att köpa.

Om man tillåter sin BRF handla det som kommer i brevlådan utan att fråga stämman och då tänker jag i första hand på fasadrenovering. Då ska man flytta, oavsett hur mycket man tycker om sitt boende. Känslor har inget med ekonomi att göra. Aldrig tidigare har jag sagt något mer sanningsenligt. Då bor man i en förening i sluttande plan.