handdator

Visa fullständig version : Bostadsrättsförening fick saftig telefaktura


schrapet
2013-04-09, 14:16
Detta hade enkelt kunnat undvikas om någon i styrelsen hade ringt till sin teleoperatör och spärrat abonnemanget till porttelefonen eller hissen för betalsamtal och utlandssamtal.
När räkningen för porttelefonen damp ner så resulterade det i en chock.
Någon hade kopplat in sig på bostadsrättsföreningen interntelefon och ringt för nästan en halv miljon kronor.
– Vanligtvis brukar räkningen ligga på några hundralappar, säger Björn H ( http://st.nu/medelpad/timra/1.5757861-porttelefonen-kopplades-upp-i-rymden):19:

Admin
2013-04-09, 14:51
Telia svarar;
– Det finns ju naturligtvis pengar att tjäna om man står i maskopi med någon teleoperatör långt bort i världen som är väldigt svåra att spåra, säger Hans G Larsson, informationsansvarig på Telia, till SR Västernorrland.

Ja, och det finns pengar att tjäna för Telia om porttelefoner som kopplas upp till Telia hijackas. En halv miljon kronor kostade detta bostadsrättsföreningen. Vilket ansvar tar Telia för detta?

Gusten
2013-04-09, 15:07
Ja, och det finns pengar att tjäna för Telia om porttelefoner som kopplas upp till Telia hijackas. En halv miljon kronor kostade detta bostadsrättsföreningen. Vilket ansvar tar Telia för detta?

Det känns lite som att Telia har ett ansvar för att det överhuvudtaget har gått att ringa utlands- och satellitsamtal via en porttelefon.
Det kanske kan vara värt för föreningen att ifrågasätta betalningsskyldighet i detta fall.

schrapet
2013-11-20, 23:25
Nu har det inträffat igen (http://norran.se/2013/11/inrikes/ringde-utomlands-fran-hisstelefon/)! Någon obehörig har i detta fall lyckats nyttja hisstelefonen och ringt dyra utlandssamtal.
Hade inte vart möjligt om telefonabonnemanget varit spärrat för betal och utlandssamtal.

oyvinds
2014-02-01, 21:01
Nu har det inträffat igen (http://norran.se/2013/11/inrikes/ringde-utomlands-fran-hisstelefon/)! Någon obehörig har i detta fall lyckats nyttja hisstelefonen och ringt dyra utlandssamtal.
Hade inte vart möjligt om telefonabonnemanget varit spärrat för betal och utlandssamtal.

lolz. Det här är vanligt, om det finns säkerhetsproblem så kan man använda dom.

Protip: Det finns fler gratis-nummer man kan ringa där man når en central med ingen / liten säkerhet, i ett fall räcker det å ringa och slå 0*# och sen telefonnummer man vill ringa till. ;)

Jag ser inte helt varför en hisstelefonen behöver anslutning till det vanliga PSTN nätet alls, en anslutning till Internet och en asterisk som endast skickar till ett nummer räcker.

Ärligt: Om en BRF får en räkning på en halv miljon som konsekvens av att dom är idioter så är det helt okej.

Tomas
2014-02-02, 15:22
Ärligt: Om en BRF får en räkning på en halv miljon som konsekvens av att dom är idioter så är det helt okej.Nej det är inte okej att bestraffa vanliga lekmän (med hundratusentals kronor i kostnader) för att de inte är kompetenta avseende säkerhetstänkande i tekniska lösningar.

Det finns föreningar som använder porttelefoner som är kopplade till lägenhetsinnehavarnas telefonnummer så att man kan öppna portlåset med sin telefon.
Från en sådan porttelefon är det meningen att man endast ska kunna ringa till de telefonnummer som är registrerade i förväg.
(men jag tror inte det framgår av artikeln som länkades till i trådens första inlägg om det var en sådan porttelefon som hade blivit hackad)

Det skulle naturligtvis vara önskvärt om styrelseledamöterna som låter installera ett sådant system är skeptiska till att helt förlita sig på porttelefonföretagets tekniska lösning med vitlistade telefonnummer och att styrelsen därför även svartlistar dyra nummer genom att spärra abonnemanget från utlandssamtal och betalsamtal.
När föreningen vid ett senare tillfälle byter lekmannastyrelse tycker jag inte det är rimligt att kräva att de nya ledamöterna ska sätta sig in i existerande system och reagera på att det kan finnas säkerhetshål i porttelefonen.
Än mindre är det rimligt att kräva att varje medlem ska reagera med misstänksamhet mot en porttelefonlösning med vitlistade nummer och att varje medlem ska ta ansvar för att uppmana styrelsen att även använda svartlistade nummer för abonnemanget.

Visserligen tror jag inte att alla medlemmar räknar med att lekmannastyrelsen ska ha någon egentlig egen kompetens, men jag tror att de flesta medlemmar förutsätter att det företag som har anlitats av styrelsen behärskar sitt område och att de vidtar nödvändiga säkerhetsåtgärder
(och ett exempel på en sådan lämplig åtgärd skulle kunna vara att uppmana styrelsen att svartlista betalsamtal och utlandssamtal, om det nu är föreningen som själva hanterar telefonabonnemanget och det inte är porttelefonföretaget som hyr ut en paketlösning där abonnemanget ingår).

Pannrummet
2014-02-02, 16:51
...
Jag ser inte helt varför en hisstelefonen behöver anslutning till det vanliga PSTN nätet alls, en anslutning till Internet och en asterisk som endast skickar till ett nummer räcker.
..
Tror att det är ett branschkrav att abonnemanget till hisstelefonen skall vara PSTN. Om hissen blir stående på grund av elavbrott skall det gå att ringa med nödtelefonen.
PSTN har egen elförsörjning medan internetuppkoppling saknar.