handdator

Visa fullständig version : Rättvisan och rättshaveristen

Pensionär
2013-04-04, 10:32
Ett problem är att det i föreningarna vanligen saknas mötesplats för öppen demokratisk diskussion om oklara förhållanden. Vi vet redan mycket därom via de diskussioner och berättelser som rullas upp på detta forum. Det existerar ingenting hemmavid som kommer ens i närheten av ett alternativ till forat. Föreningarnas egna försök till diskussioner på egen hemsida, faller på det faktum att medlemsunderlaget är för litet. Engagemanget i föreningsfrågorna är för svagt. Erfarenheterna för små.

Vi klagar över de problem som den luddiga lagstiftningen ständigt försätter oss i. Att ha rätt i sak är en sak, men att få rättvisa skipad är något helt annat.
Rättvisan är svårfångad.
Folk samlar på fjärilar, konst, aktier, brudar på eller pengar i madrassen
Själv samlade jag i yngre dagar, på underliga rättsfall, beskrivna i media. Det blev för tungt. Insåg snart att det nog är bättre för humör och välbefinnande att satsa på något mer upplyftande.
Dock, innan jag rensar bort kvarvarande rester av dessa ungdomssynder vill jag gärna dela med mig några exempel på hur svårt det kan vara.

Fall 1 Ett par skiljer sig. Fadern åläggs att betala underhåll för dottern. Han gifter om sig, blir hemmaman, och anser sig inte längre ha råd med underhållet. Tingsrätten tar upp målet och anser att han nog kan betala 250 kr/ mån.
Han överklagar till hovrätten, som undanröjer tingsrättens beslut. Alltså, "numera hemmamannen" befrias från underhållsplikt för sitt barn. Barnet tvingas istället att betala faderns rättegångskostnader.

Fall 2 Lanthandlare blir beskjuten, misshandlad och rånad på 5000:-
Rånarna grips (ja detta var alltså på den tiden då polisen ännu klarade upp ett och annat anmält ärende:-{
Polisen tar hand om lanthandlarens pengar. Men när denne kommer för att få tillbaks plånbok och slantar, har dessa redan spenderats på andra gamla utmätningskrav som legat på dessa gentlemän, rånarna.
Ty Kronofogden betalar till den som kommer först med sina krav på pengar. Att man då tog dem som låg i lanthandlarns portmonnä (i brist på andra medel), besvärade varken fogde eller domstol.
Själv skulle jag nog vilja anmäla även kronofogden för stöld, men jag blev ju aldrig kontaktad.
Betrakta även bifogad bild.
Den som inte redan förlorat sin tro på rättvisan bör fortsätta att kämpa på hemmaplan och på forat.
En viktig sak dock, innan du drar ditt ärende till domstol. Tänk på att samla på dig en ansenlig summa pengar. Och gråt inte om du förlorar dem. Du måste helt enkelt tro att det som händer är rättvist och riktigt.
Le och vinka. Ingen vill väl bli stämplad som rättshaverist!