handdator

Visa fullständig version : Trött som tusan på enskilda medlemmar som faktiskt förstör!

Nöjd boende
2013-03-28, 09:48
Anledningen till att jag registrerat mig är egentligen för att kunna belysa vikten av att man håller en snygg nivå, diskuterar och tipsar om bra saker, informerar om medlemmars rätt och att varje medlem känner att dom kan yttra sig, gnälla lite och kanske få hjälp med hur man går tillväga i vissa situationer, det måste väl ändå va syftet med detta?

Nu är det så att jag sitter just i en styrelse i en väl fungerande och supertrevlig BRF, vi har fina hus, på väg att få en väldigt trevlig utemiljö, på det hela taget är medlemmarna nöjda, medlemsmöten och hejjande i kvarteret tyder på detta.
Alla i styrelsen jobbar hårt och på fritid, alla med olika bakgrund och olika utbildning och kunnande, en skitbra grupp helt enkelt, utan att va proffs!

Men vi har EN medlem som faktiskt i detta forum hänger ut medlemmar och styrelse, jag har läst trådarna och det är ju varken rätt eller riktigt! En hel del lögner om vi skall va tydliga!
Jag förstår att alla har rätt att uttrycka sig, känna att dom får stöd och hjälp i sina åsikter, men jag läste också klart och tydligt i forumets regler att det INTE skall förekomma personangrepp...

Känns som att jag skvallrar när jag påpekar detta, men jag har fått nog, detta är en medlem som faktiskt orsakat en rad extrastämmor, fart omkring med namninsamlingar som sedan tagits tillbaka då dessa medlemmar som skrev på inte visste vad det va dom skrivit under och blev som ni förstår bestörta.
Att jobba i en styrelse för en BRF innebär ju att man ju också är boende i området, alltså kan man väl ändå anta att man vill det bästa för området! (Undantag finns säkert, men så är det hos oss).

Vore det inte trevligt med en admin som istället för att elda på dessa medlemmar faktiskt istället gav konstruktiv information? Informerade om regelverket osv?

Kanske utfärdar en varning till medlemmar här som faktiskt kastar ur sig namn på styrelsemedlemmar, andra boende och andra tjänstemän?

kluringen
2013-03-28, 11:49
Men vi har EN medlem som faktiskt i detta forum hänger ut medlemmar och styrelse, jag har läst trådarna och det är ju varken rätt eller riktigt! En hel del lögner om vi skall va tydliga!
Jag förstår att alla har rätt att uttrycka sig, känna att dom får stöd och hjälp i sina åsikter, men jag läste också klart och tydligt i forumets regler att det INTE skall förekomma personangrepp... Du kritiserar detta forum och en av forumets medlemmar utan att uppge ett enda sakargument om vad du menar, vilka trådar som du syftar på eller hur du uppfattar regelverket och vad det är som du påstår är lögner. Att det sen utifrån inläggens innehåll går att lista ut vilken BRF och vilka personer som det är fråga om kan inte hjälpas.

Det går inte att bemöta ett inlägg som har skrivits i så diffusa ordalag. Man får vara anonym på forumet men det är inget krav. Du har, nu när du är registrerad möjlighet att gå in i trådarna som du kritiserar och bemöta det du anser vara lögner. Först då kan den fortsatta diskussionen bli saklig.

Admin
2013-03-28, 15:51
detta är en medlem som faktiskt orsakat en rad extrastämmor, fart omkring med namninsamlingar som sedan tagits tillbaka då dessa medlemmar som skrev på inte visste vad det va dom skrivit under och blev som ni förstår bestörta.
Men det är ju inget som en styrelse kan klandra en medlem för. Varje medlem har rätt att med stöd av 10% av medlemmarna begära att en stämma kallas till, precis som styrelsen har sina rättigheter. Det är väldigt få möjligheter en medlem har i en brf att kunna påverka sin egen boendesituation, ibland nästan obefintliga, och att samla ihop medlemmar för att begära en extrastämma är en av dessa mycket få rättigheter som medlemmarna har.

Jag tycker personligen att en styrelse ska respektera medlemmarnas få rättigheter och inte beklaga sig över dessa så som att det vore bättre om föreningen styrdes helt diktatoriskt.

Om denna medlem "orsakat" extrastämmor så är det ju bevis för att behov för extrastämmor funnits, eller hur?

På extrastämman har ju sedan varje part rätt att tala för sin sak, i demokratisk ordning (även om styrelsen där har vissa odemokratiska fördelar).

Om det stämmer att det funnits medlemmar som inte vetat vad de skrivit under så vill jag hävda att det inte är den eller de medlemmars fel som samlat in namnunderskrifter. Precis som utanför föreningens murar så är var och en ansvarig för sina egna handlingar, och det är alltid en fördel om man vet vad man skriver under.

Vill ni i styrelsen undvika extrastämmor så finns det sällan något effektivare än medlemsinformation. Det ger sedan även en mängd andra mycket viktiga fördelar för såväl styrelse som hela föreningen, inte minst så sitter den styrelse säkrare som löpande håller medlemmarna med information. Det är t ex svårt att klandra en styrelse som varit öppen med vad de gör.

Ser du kanske några möjligheter för styrelsen att kunna förbättra informationen till medlemmarna i föreningen, t ex genom en löpande uppdaterad webbplats där medlemmarna kan framföra sina åsikter?

Har ni i styrelsen provat med att ha en dialog med berörd medlem?

Bobra
2013-03-28, 20:54
Håller med ”Nöjd boende” i de mesta. Känner igen problemen från vår förening, det finns ett par medlemmar som bara letar fel, alltid ifågasätter allt, anser att styrelsen alltid har fel osv

De är aldrig intresserade av hur fastigheterna sköts framåt, och inte heller att göra något själv (mer än att klaga…)

Mvh

Admin
2013-03-28, 21:02
Känner igen problemen från vår förening, det finns ett par medlemmar som bara letar fel, alltid ifågasätter allt, anser att styrelsen alltid har fel osv
Visst kan det vara ett problem för en styrelse med engagerade medlemmar, men - om det är så att du sitter i en styrelse - samma frågor till dig som till signaturen "Nöjd boende";

Ser du kanske några möjligheter för styrelsen att kunna förbättra informationen till medlemmarna i föreningen, t ex genom en löpande uppdaterad webbplats där medlemmarna kan framföra sina åsikter?
Har ni i styrelsen provat med att ha en dialog med berörd medlem?De är aldrig intresserade av hur fastigheterna sköts framåt, och inte heller att göra något själv (mer än att klaga…)
Det är ju ett subjektivt påstående utan motpart och utan bakgrund, så det blir ju helt omöjligt för någon att kunna bemöta på något sätt.

Men kanske man borde ta "klagomål" på ett annat sätt? Personligen tycker jag det är värre med alla zombieliknande medlemmar som inte ens bemödar sig med att komma till årsstämman en gång om året. Ser du inte det som något problem i er brf?

qada
2013-04-03, 09:05
Vore det inte trevligt med en admin som istället för att elda på dessa medlemmar faktiskt istället gav konstruktiv information? Informerade om regelverket osv?

Admin agerar ju exakt enligt Nöjd Boendes önskemål! :9:

Hotpot är, i mina ögon, en aldrig sinande källa till kunskap. Admins med fleras information är saklig och konstruktiv med en mängd hänvisningar till lagar, regler, stadgar etc. Man kan aldrig förvänta sig att få medhåll i allt!

Det där med saklighet och konkretisering är svårt. Att se 'bjälken' kräver mognad och ödmjukhet.

I detta forum råder en sann demokratisk anda och jag är mycket tacksam för all tid och erfarenhet, som många medlemmar lägger ner.

Men vi har EN medlem som faktiskt i detta forum hänger ut medlemmar och styrelse, jag har läst trådarna och det är ju varken rätt eller riktigt!

Jag förstår inte, hur EN medlem kan förorsaka sådan irritation i Nöjd Boendes - som det förefaller - underbara förening?????

Med vänliga hälsningar

Nöjd boende
2013-04-03, 13:03
Näe då, styrelsen har inga problem med extrastämmor, absolut inte, men är det inte ganska skönt om dom ändå handlar om något greppbart, inte bara rykten som någon enskild medlem startat?
Just extrastämman jag tänker på handlade faktiskt om att denna medlem utifrån ett ryckte trodde att styrelsen skulle avsätta vår fastighetsskötare, vilket absolut inte va sant! namninsamlingar skedde för att faktiskt förklara misstroende mot styrelsen som tja, ju kallad till extrastämman med en konstig känsla av att blivit oerhört lågt angripna med saker som helt saknade grund... och ja, det va en endaste medlem som orsakade allt detta... det jag tycker alla glömmer här är att Ni hela tiden pratar om föreningsmedlemmens rätt, ja men jisses styrelsen är också boende i föreningen, är också boende i området... kan man göra vad som helt mot dessa, för att dessa är styrelsemedlemmar?
Är inte förtal och rena lögner lika illa mot en styrelsemedlem som mot vilken medmänniska som helst?

Nåja, tillbaka till extrastämman, väl där så blev de medlemmar (skönt nog god majoritet av föreningen) så illa berörda av denna medlems häxjakt och rena lögner, så extrastämman föll ju givetvis platt!
Medlemmarna ansåg sig ha fullt förtroende för den valda styrelsen och dess arbete!

Men tro för den del inte att denna uppviglare till medlem slutat, nej nej... utan denna använder detta forum som faktiskt (ursäkta mig) elda upp åsikterna grovt!

Jag fattar ju också att Ni här inte kan hålla reda på om det är sanning eller förtal, men jag hade önskat att man höll sig för god för att nämna människor vid namn, adress och skonummer!
Det är ju faktiskt skrivet i forumets regler och är så vitt jag vet inte speciellt moraliskt eller lagligt!

Nöjd boende
2013-04-03, 13:05
Qada,

En person kan påverka mycket i en liv... det vet ju alla!
Jag tycker det är orätt med att hänga ut enskilda personer vid man! Tycker du om att "gotta" dig i det, så visst... jag tycker det bara är sorgligt!

qada
2013-04-03, 18:07
En person kan påverka mycket i en liv...

Jag undrade hur EN person kunde orsaka sådan irritation i Nöjd Boendes förening.

det vet ju alla!

Vilka ALLA? Se mitt svar till BoBras inlägg.

Jag tycker det är orätt med att hänga ut enskilda personer vid man!

Det här har jag inte uttalat mig om över huvud taget. Min princip är att inte namnge någon men, som Admin påpekat, insatta kan förstå vem som avses. Dessutom skriver jag inget som jag inte redan sagt eller kan säga till vederbörande direkt.

Tycker du om att "gotta" dig i det, så visst...

Var har Nöjd Boende fått det här ifrån?

Med vänlig hälsning

Admin
2013-04-03, 18:56
inte bara rykten
Om transparens finns i föreningen undviker man rykten. Utan transparens måste alla vara fullt införstådda med att rykten kan uppstå. Den vanligaste orsaken till att det kan kännas betungande med styrelsearbete är med all säkerhet just att informationen brister i föreningen. Något som sällan eller aldrig är svårt att lösa, om bara viljan finns i styrelsen.

namninsamlingar skedde för att faktiskt förklara misstroende mot styrelsen som tja, ju kallad till extrastämman med en konstig känsla av att blivit oerhört lågt angripna med saker som helt saknade grund
Om det saknade grund, varför gick styrelsen då inte ut till alla medlemmar med korrekt information, så hade extrastämman enkelt kunnat undvikas, eller hur?

Det är varje medlems rättighet att misstro föreningens lekmannastyrelse. Annars kan det bli som i en annan aktuell tråd, där styrelsen/ordföranden försnillar pengar från medlemmarna. En brf kan t.o.m. bli nödvändig att likvideras pga en styrelse som missköter sig, och varje medlem har sin fulla rätt att bevaka sina egna ekonomiska intressen, även om styrelsen upplever detta besvärande.

jag tycker alla glömmer här är att Ni hela tiden pratar om föreningsmedlemmens rätt
Självklart har även styrelseledamöter rättigheter, det tror jag ingen har missat. Men skillnaden här är att styrelseledamöter kan påverka sin situation. På många sätt, men alldeles särskilt med relevant information. Enskilda medlemmar har inte denna möjlighet. Mer än med motioner och genom att samla ihop namn till extrastämma. Det går inte att förneka de enskilda medlemmarnas enda lilla möjlighet att påverka sin egen boendesituation och ekonomi.

kan man göra vad som helt mot dessa, för att dessa är styrelsemedlemmar?
Alla ska behandlas med respekt. Men en förutsättning för att medlemmar ska respektera styrelsen är att;
1. Styrelsen respekterar medlemmarnas rättigheter, inte minst rätten att begära extrastämma när informationen brister
2. Styrelsen kör med öppna kort; offentliga styrelseprotokoll, relevant information vid rätt tidpunkt, etc.

Nu går det två trådar parallellt här om samma sak så det blir förvirrat, men jag upprepar vad jag skrev i den andra tråden;
"Nöjd boende", om vi tittar mer framåt än bakåt, hur vill du att det ska fungera? Ser du t ex någon möjlighet att ni inför öppna styrelseprotokoll, och att informationen blir bättre, för att undvika fortsatta onödiga konflikter i föreningen?

Nöjd boende
2013-04-05, 11:01
Om transparens finns i föreningen undviker man rykten. Utan transparens måste alla vara fullt införstådda med att rykten kan uppstå. Den vanligaste orsaken till att det kan kännas betungande med styrelsearbete är med all säkerhet just att informationen brister i föreningen. Något som sällan eller aldrig är svårt att lösa, om bara viljan finns i styrelsen.
Nja, viist är det jättebra att information går ut, att allt är i offentlighetsens principer, absolut... men detta betyder ju inte att det inte finns en endaste lite person som trotts detta faktiskt påeldad av detta forum far med osanningar och lite efter egen huvud sprider knas! Jisses, det finns ju missbrukare av alla de slag, jag vill bara öppna upp förståelse och att man tar forumets regler med att inte nämna personer vid namn!
Att admin inte utdelar någon form av kritik till såna trådar tycker jag är trist!

Om det saknade grund, varför gick styrelsen då inte ut till alla medlemmar med korrekt information, så hade extrastämman enkelt kunnat undvikas, eller hur?

Är det inte fortfarande så att om det är en visst procent av medlemmarna som kallar till extrastämma så måste extrastämma utlysas, svårt att bemöta detta annars, vi såg oss tvungna! Sen väl på stämman kände sig dessa medlemmar som "pålyst" denna stämma sig grovt kränkta och lurade av denna medlem som farit med osaning och fått dom att helt i onödan skrida till verket med stämma.

Det är varje medlems rättighet att misstro föreningens lekmannastyrelse. Annars kan det bli som i en annan aktuell tråd, där styrelsen/ordföranden försnillar pengar från medlemmarna. En brf kan t.o.m. bli nödvändig att likvideras pga en styrelse som missköter sig, och varje medlem har sin fulla rätt att bevaka sina egna ekonomiska intressen, även om styrelsen upplever detta besvärande.

Visst får man misstro, kritisera och ifrågasätta, frågan är fortfarande, är det ok att lägga ut enskilda medlemmar och förtroendevalda vid namn här på forumet?
Sen kan ju guidande information ges på så många sätt, jag tycker mig fortfarande se att att det lätt bli ett hetsande mot styrelser, som man ju i demokratins anda själv valt! Hade varit trevligt och veta hur många själva vill sitta i den arbetande styrelsen och hur många som försökt bilda undergrupper tex, energigrupp, utemiljögrupp osv... eller om man sitter hemma vid kaffekoppen och faktiskt bara är missnöjd!

Självklart har även styrelseledamöter rättigheter, det tror jag ingen har missat. Men skillnaden här är att styrelseledamöter kan påverka sin situation. På många sätt, men alldeles särskilt med relevant information. Enskilda medlemmar har inte denna möjlighet. Mer än med motioner och genom att samla ihop namn till extrastämma. Det går inte att förneka de enskilda medlemmarnas enda lilla möjlighet att påverka sin egen boendesituation och ekonomi.

Stora förändringar som drastiskt skulle förändra föreningens ekonomi är oftast stadgarlagt att det skall va en stämma om, löpande underhåll och drift ligger på styrelsen att sköta, hur mycket anses det här egentligen att enbart styrelsen kan påverka? Jag tycker då tusan att vi har stämma om det mesta som i stort skulle påverka den enskilde medlemmens ekonomi!

Alla ska behandlas med respekt. Men en förutsättning för att medlemmar ska respektera styrelsen är att;
1. Styrelsen respekterar medlemmarnas rättigheter, inte minst rätten att begära extrastämma när informationen brister
2. Styrelsen kör med öppna kort; offentliga styrelseprotokoll, relevant information vid rätt tidpunkt, etc.

Nu går det två trådar parallellt här om samma sak så det blir förvirrat, men jag upprepar vad jag skrev i den andra tråden;
"Nöjd boende", om vi tittar mer framåt än bakåt, hur vill du att det ska fungera? Ser du t ex någon möjlighet att ni inför öppna styrelseprotokoll, och att informationen blir bättre, för att undvika fortsatta onödiga konflikter i föreningen?

Offentliga protokoll tycker jag inte är en bra lösning, fortsatt finns det föreningsmedlemmar som skulle sprida information om medlemmar som har hyreskrav (inkasso), sekretess kring anställda och andra kanske delikata punkter som ju faktiskt inte behöver diskuteras kring kaffeborden! Vi har medlemsbrev, si så där 6 st om året!
Sen har vid medlemsmöten där vi brukar ha lite olika teman, fast som avslutas med fria diskussioner!

Jag tror att jag för att va just så tydlig det går, vi är en bra förening, det ledsamma är inte medlemmars kritik i allmänhet, eller deras motioner till årsmötet (som är riktigt fiffiga), utan jag ville bara belysa hur illa det är när en person utger sig för att va hela föreningens röst och klampar omkring i detta forum och anger andra vid namn och far med osanningar!

Ärligt så är väl inte irritationen riktigt nattsvart, jag känner mer att ibland så måste man ju få visa en annan sida! Finns det en här som faktiskt i sina trådar bara far med osanning så eldar det andra till att också bara va missnöjda, negativ spridning åter...

Se så... solen skiner, våren står för dörren! Årsmöten är kanske på gång för många, gå dit, förändra... men för guds skull... vem lyssnar på knasbollen som bara skriker och kritiserar allt?
Kritisera inte bara, kom med lösningen! Det är ju fundamentalt... vill man förändra så borde man leverera lösningen med!

Klaga inte på att hönsen springer löst, ge en ritning på hönshus!

Jag loggar ut, tack för att min åsikter blivit sedda och lästa!

Admin
2013-04-05, 19:48
... men detta betyder ju inte att det inte finns en endaste lite person som trotts detta faktiskt påeldad av detta forum far med osanningar och lite efter egen huvud sprider knas!
Visst kan detta förekomma. Problemet är bara att vi inte sett ett enda litet konkret exempel på detta här, och därför blir det svårt att bemöta detta.
Och om det förekommer så är det väl bara så det är, och borde inte vara något problem för någon att hantera på ett enkelt sätt.

Är det inte fortfarande så att om det är en visst procent av medlemmarna som kallar till extrastämma så måste extrastämma utlysas, svårt att bemöta detta annars, vi såg oss tvungna!
Visst måste stämma utlysas när den väl begärts, men vad jag menade var att;
1. Styrelsen skulle informerat om läget innan extrastämma begärts.
2. Styrelsen under en längre period visat att styrelsen informerar om rätt saker vid rätt tidpunkt, så att medlemmarna kan känna sig lite tryggare i att ingen viktig information undanhålles dem (om så hade varit fallet hade det väl varit omöjligt att få ihop tillräckligt med medlemmar för att begära extrastämma?).

Förtroende är inget man får per automatik - eller bara för att man väljs på en stämma -, det är något man måste visa att man förtjänar.

Sen väl på stämman kände sig dessa medlemmar som "pålyst" denna stämma sig grovt kränkta och lurade av denna medlem som farit med osaning och fått dom att helt i onödan skrida till verket med stämma.
Om det du säger här är korrekt eller inte behöver vi inte gå in på, men låt oss för sakens skull säga att det stämmer. Vad är i så fall problemet? Har problemet då inte löst sig av sig själv?

... jag tycker mig fortfarande se att att det lätt bli ett hetsande mot styrelser, som man ju i demokratins anda själv valt!
Det där tycks vara en vanlig missuppfattning som jag inte riktigt förstår hur den kan leva kvar än idag.
1. Så mycket demokrati är det kanske inte. Styrelsen väljs som regel av en majoritet av en extremt tydlig minoritet. Ofta väljs förtroendevalda inte på sin kompetens eller lämplighet för uppdraget, utan enbart för att de ställer upp. Ibland blir det bra, ibland inte.
2. Att en majoritet av en minoritet valt en styrelse innebär inte att en, flera eller den verkliga majoriteten i föreningen inte tycker att en eller flera ledamöter är lämpade för uppdraget... eller att en eller flera medlemmar inte ska ha rätt att uttrycka sina åsikter och följa regelverket.

Hade varit trevligt och veta hur många själva vill sitta i den arbetande styrelsen och hur många som försökt bilda undergrupper tex, energigrupp, utemiljögrupp osv... eller om man sitter hemma vid kaffekoppen och faktiskt bara är missnöjd!
Du har rätt i att alltför många är missnöjda i tysthet. Men vilka anledningar kan det finnas till detta? Jag tror man kan hitta flera orsaker.

Du skulle bara veta hur många mejl jag får från såväl styrelseledamöter som övriga medlemmar som inte ens vågar skriva i forumet av rädsla för att trakasseras av styrelseledamöter eller av övriga medlemmar. Det skulle jag vilja säga är ett avsvärt större problem än att enskilda medlemmar har rätt att yttra sig, hur galna saker de än säger.

Stora förändringar som drastiskt skulle förändra föreningens ekonomi är oftast stadgarlagt att det skall va en stämma om, löpande underhåll och drift ligger på styrelsen att sköta, hur mycket anses det här egentligen att enbart styrelsen kan påverka?
Man måste vara klar över att väldigt mycket i en brf är inte reglerat, och att det mesta av det som är reglerat är öppet för fria tolkningar eller avhängigt olika regelverk (vilket bl.a. är något som vi här i forumet kämpar med hela tiden för att förbättra till gagn för såväl styrelseledamöter som övriga medlemmar).

Offentliga protokoll tycker jag inte är en bra lösning, fortsatt finns det föreningsmedlemmar som skulle sprida information om medlemmar som har hyreskrav (inkasso), sekretess kring anställda och andra kanske delikata punkter som ju faktiskt inte behöver diskuteras kring kaffeborden!
Mycket bra att ni har medlemsbrev, det saknas säkert i de flesta brf:ar. Och alldeles fantastiskt bra att ni har medlemsmöten med fria diskussioner, det är garanterat väldigt sällsynt.
Men det hindrar inte offentliga styrelseprotokoll. I medlemsbreven har styrelsen möjlighet att komplettera med information som "missats" i protokollen.

Det går inte att plocka saker ur sitt sammanhang, där man blundar med ena ögat. De "hinder" du nämner för offentliga styrelseprotokoll är ju inget hinder, mer än om man bortser från de extremt enkla lösningarna på detta.

Metoden med medlemsbrev och medlemsmöten förutsätter en ärlig och fungerande styrelse. Men medlemmarna har ingen garanti för detta, speciellt eftersom styrelser sällan är pemanenta. Det är därför en klar risk för föreningen om information sker selektivt på styrelsens villkor (alltså även om just den aktuella styrelsen skött detta perfekt).

Offentliga styrelseprotokoll har diskuteras mycket här i forumet, och kontentan av all denna diskussion är;
1. Det finns absolut inte det minsta juridiska hinder för offentliga styrelseprotokoll.
2. Känslig information blankas (eller skrivs i separat bilaga till protokoll, under givna förutsättningar).
3. Alla tjänar på offentliga styrelseprotokoll.
Därmed kan i alla fall jag inte se några argument för att inte ha offentliga styrelseprotokoll.

Lännqvist
2013-04-07, 20:25
Offentliga protokoll tycker jag inte är en bra lösning, fortsatt finns det föreningsmedlemmar som skulle sprida information om medlemmar som har hyreskrav (inkasso), sekretess kring anställda och andra kanske delikata punkter som ju faktiskt inte behöver diskuteras kring kaffeborden!
Det finns en busenkel lösning på det "problemet".

... utan jag ville bara belysa hur illa det är när en person utger sig för att va hela föreningens röst och klampar omkring i detta forum och anger andra vid namn och far med osanningar!
Du skriver så, men lämnar inga konkreta exempel på detta. Eftersom du inte vill styrka dina anklagelser, ser jag ingen anledning till att anse dem trovärdiga. Du blir bara en anonym person som kastar skit och grundlöst anklagar andra medlemmar i detta forum.

Ärligt så är väl inte irritationen riktigt nattsvart, jag känner mer att ibland så måste man ju få visa en annan sida! Finns det en här som faktiskt i sina trådar bara far med osanning så eldar det andra till att också bara va missnöjda, negativ spridning åter...
Vad säger skattmasen om allt svartmåleri? :13:

odjuret
2013-04-14, 01:58
Det märks att det är väldigt mycket korkade människor här... tyvärr att vissa blir lurade... det är tyvärr en ständigt sinande ström på folk som blir lurade...
Dessutom av någon som kallar sig för admin.

Det ända boendet förutom villa där du kan vara med och påverka är just br.
Men det är förstås svårt att förstå!

Sitta och uppmuntra folk till att "utnyttja sin rättighet" att påkalla en extra stämma. eller som uppmuntra folk att neka ansvarsfrihet...
Det är väldigt lite vettiga råd och väldigt mycket "uppviglande"

Admin
2013-04-14, 09:32
Det märks att det är väldigt mycket korkade människor här...
Du, Odjuret, nu får du en varning! Detta forum är ingen lekstuga för dig. Du får leka i din egen hage i din brf, men här i detta forum uppför vi oss som normala människor.

Jag förstår att du sitter i en styrelse i någon brf och är upprörd över att det finns ett forum där sanningen kommer fram, men här ska du vara saklig, endast diskutera bostadsrätt och inte hela tiden kränka andra medlemmar i forumet på det sätt som du gjort från ditt första inlägg.

Om du inte kan eller vill rätta dig efter forumets minimala regelverk så är du inte välkommen här.

det är tyvärr en ständigt sinande ström på folk som blir lurade...
Om detta varit fallet så är det i alla fall bättre än den aldrig sinande ström av bostadsrättshavare som luras av t ex bostadsorganisationernas manipulativa och oriktiga påståenden i syfte att skydda sig själva, eller av brf-styrelser som utnyttjar den bristande insynen i föreningen - utan öppna styrelseprotokoll - för att invagga medlemmarna i en falsk säkerhet.

Det ända boendet förutom villa där du kan vara med och påverka är just br.
Men det är förstås svårt att förstå!
Du har dessutom mycket att lära dig. Naturligtvis är en bostadsrättsförening inte det enda boendet ("förutom villa") där man kan vara med och påverka. Innan du uttalar dig så tvärsäkert varje gång, och anklagar alla andra för att ha fel, kanske du först ska kolla upp vad som gäller?

Om du läser detta forum lite mer noga så kan du lära dig mycket om hur en brf fungerar (och borde fungera). Tycker du inte det skulle vara lite bättre än att bara i inlägg efter inlägg kasta glåpord över andra medlemmar i forumet, dessutom utan något som helst spår av substans i det du skriver?

Sitta och uppmuntra folk till att "utnyttja sin rättighet"
Ja, vi kan ju inte leva i en värld där människor utnyttjar sina rättigheter, det vore ju dumt om systemet fungerade så. :13:

Nöjd boende
2013-04-16, 10:24
Vänta nu Admin... jag har vid ett flertal tillfällen blivit uppmanad att konkret peka ut medlemmen på detta forum som hängt ut personer vid namn, mn det är ju att bete sig precis lika illa som den personen i fråga, eller?

Varför i allsin dar varna Odjuret för att denne blir upprörd, hmm, trodde ordet va fritt om än lågt i många avseenden?

Hur kan det va att detta läggs det tid och uppmärksamhet på istället för att faktiskt hövligt tala om för medlemmar som förtalar och hänger ut medlemmar i sin förening och styrelse med namn här att det inte är ok och sedan radera tråden eller inlägget?

Behöver jag nämna att Admin faktiskt duktigt eldade på denne medlems åsikter och inte ett ord om att det INTE va ok att hänga någon vid namn.

Trist att det inte verkar jobba åt alla håll för att hålla en bra nivå!

Jag står fast vid att det är SKITTRIST med ett forum som så klart består av en massa ordentligt missnöjda bostadsrättsmedlemmar som sällan nämner någon annan sida av sitt boende än att styrelsen är undermålig, arbetar i eget syfte osv.... men det är ytterst, hmmm har letat, få som försökt jobba i styrelsen själva!
Mycket klagande men litet engagemang kan man ju säga!

Så jag trodde det skulle lätt att hitta bra information här, som ytterligare kunde hjälpa och stötta i styrelsearbetet, kanske en och annan lite mer matnyttig tråd att diskutera VIKTIGA saker i!
Åsikter finns det mycket av, men det är så deprimerande läsning att man ju bara blir deppad!

Ledsen, men detta är MIN åsikt! jag vet att påhoppen kommer bli många, skönt att även jag upprört och bidragit till det som är mörkt... livet för många här måste verkligen va en plåga, jag hoppas Ni finner ljus i tunneln!

kluringen
2013-04-16, 14:24
Jag står fast vid att det är SKITTRIST med ett forum som så klart består av en massa ordentligt missnöjda bostadsrättsmedlemmar som sällan nämner någon annan sida av sitt boende än att styrelsen är undermålig, arbetar i eget syfte osv.... men det är ytterst, hmmm har letat, få som försökt jobba i styrelsen själva!
Det finns många dåliga forum på nätet. Har du vanan att upptäda som kritiker och skriva inlägg på alla dessa?

Jag har hängt ca 3,5 år på detta forum. Dom flesta medlemmarna älskar detta forum. Först nu har det dykt upp 3 nya medlemmar som uttalar en bastant kritik mot Admin och forumet.

Det är inte sannolikt att tro att det är en slump att du och Bobra är registrerade samma dag, odjuret dök upp endast en vecka senare när ni har uttömt era argument. Luktar en slags sammansvärjning av en styrelse i samma förening som känner sig träffad och trampad på tårna. Vad är ert syfte? Om ni tror att ni lyckas vända forummedlemmarna mot Admin och sabotera den goda stämningen som råder här har ni fel.
Så jag trodde det skulle lätt att hitta bra information här, som ytterligare kunde hjälpa och stötta i styrelsearbetet, kanske en och annan lite mer matnyttig tråd att diskutera VIKTIGA saker i!
Åsikter finns det mycket av, men det är så deprimerande läsning att man ju bara blir deppad!
Det finns mängder med matnyttiga trådar på forumet om du ids att leta. Du har en hel del att lära innan du blir lämplig att sitta i en BRF styrelse.

Evlys
2013-04-16, 17:05
Tack kluringen, du sade det!:7:
Vi:8:Admin

Mumien
2013-04-16, 18:12
Får nog lägga mig i och hålla med. Är mycket tacksam att jag hittade detta Forum. Det är bara synd att det inte skedde tidigare . . .

Admin
2013-04-16, 18:43
Vänta nu Admin... jag har vid ett flertal tillfällen blivit uppmanad att konkret peka ut medlemmen på detta forum som hängt ut personer vid namn, mn det är ju att bete sig precis lika illa som den personen i fråga, eller?
Jag har inte uppmanat dig. Vem är du själv?

Varför i allsin dar varna Odjuret för att denne blir upprörd, hmm, trodde ordet va fritt om än lågt i många avseenden?
Ordet är fritt. Så länge det lilla regelverket för forumet följs. Vad är det du inte förstår i detta??? Om du läser vad jag skriver, och ser att jag varnade Odjuret, varför hoppar du över just specifikt svaret på din fråga här?

Jag har inte varnat Odjuret för att Odjuret blir upprörd, jag har varnat Odjuret eftersom Odjuret - precis som du - inte följer forumets regelverk.

Regelverket för forumet är på ett par meningar som dessutom bara motsvarar normalt beteende. Vad får dig att tro att det aldrig ska få några konsekvenser att bryta mot regelverk?

Behöver jag nämna att Admin faktiskt duktigt eldade på denne medlems åsikter
Nej det behöver du inte nämna. Igen! Din personliga och ej relevanta uppfattning om detta har du sagt tillräckligt många gånger. Det tillförde inget för någon den första gången du skrev detta, och ej heller någon av efterföljande gånger.

Trist att det inte verkar jobba åt alla håll för att hålla en bra nivå!
Eh?

Jag står fast vid att det är SKITTRIST med ett forum som så klart består av en massa ordentligt missnöjda bostadsrättsmedlemmar som sällan nämner någon annan sida av sitt boende än att styrelsen är undermålig, arbetar i eget syfte osv
Det har du fel i, men själv har du inte kommit med något konkret som är bra med styrelsen du sitter i. Du är helt uppenbart bara intresserad av att uttrycka ditt missnöje med att detta forum ger väldigt många medlemmar/ledamöter möjlighet att lära sig vad som gäller i en brf.

.... men det är ytterst, hmmm har letat, få som försökt jobba i styrelsen själva!
Intressant att du som ny i forumet tror dig veta mer om forumet än vad jag vet som drivit detta forum under 8 års tid. Inte nog med det, du påstår dig veta mer om medlemmarna än vad som ens är teoretiskt möjligt.

Jag gissar att du talar om dig själv. Ja, du är sannerligen duktig på att klaga. Synd bara att du inte har något konstruktivt att tillföra överhuvudtaget, som alla andra i forumet (alltså utom dig, Bobra och Odjuret).

Ledsen, men detta är MIN åsikt! jag vet att påhoppen kommer bli många
Jag kan inte erinra mig att du drabbats av några påhopp. Däremot har dina inlägg inte bestått av något annat än påhopp, utan någon relation till vad forumet behandlar och utan saklighet i någon fråga som rör bostadsrätt, i strid med forumets regelverk!

skönt att även jag upprört och bidragit till det som är mörkt
Jag tror inte du lyckats uppröra någon.
Och du har definitivt inte bidragit till något, tyvärr. Tråkigt att det ska behöva vara så.

Jag sätter nu punkt för klagolåtarna - från dig, Bobra och Odjuret - på forumet och forumets medlemmar. Era allmänna, osakliga och uppenbart ogrundade klagomål på forumet och oss tillför inget för någon.

Om ni vill bidra med något konstruktivt är ni varmt välkomna, men nu är det hög tid för er att börja följa forumets regelverk, i stället för att vi ska slösa bort vår värdefulla tid på er fullständigt meningslösa pajkastning.