handdator

Visa fullständig version : HSB-bostad med hög klass är en riskaffär

Korsdraget
2013-03-20, 14:26
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/hammarby-sjostad-ar-ett-misslyckande[URL="http://http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/hammarby-sjostad-ar-ett-misslyckande"]
Jag fixade inte länken hit, men videon går att se på adress ovan.

Nu har ABC uppmärksammat Hammarby Sjöstad. :40:

För flera år sedan häcklades HSB för Hålet i väggen, dvs deras misslyckade ventilation. Dessutom gick inte alla fönster att öppna för de var felhängda. Husen har sjunket ner i lermarken. Husen står så tätt att solen inte kommer in in i många lägenheter, dessutom var det tänkt bli bostadsrätter för de som på Värmdö m fl ställen och flytta in till stan. Det är inte barnvänligt heller om nu jag förstått saken rätt. Men med sjö alldeles intill, så bad och båt är möjligt. Dessa lägenheter är extremt dyra att köpa och att äga. Vad sker nu?

Så hör jag att Sundbyberg har enorma problem med mögel också i nybyggda hus. Byggherre okänd för mig just nu.

Nu går HSB fram med att de vill bygga ett Tourning Torso i Stockholm, vid Västerbroplan. Så efter dessa gigantiska misslyckande i Malmö och i Hammarby Sjöstad så går de på med spikskor.

Jag säger som Strindberg: "det är synd om människorna". :50: :50: :50:
Korsdraget

Goran
2013-03-26, 18:06
Nu går HSB fram med att de vill bygga ett Tourning Torso i Stockholm, vid Västerbroplan. Så efter dessa gigantiska misslyckande i Malmö och i Hammarby Sjöstad så går de på med spikskor.

Jag säger som Strindberg: "det är synd om människorna". :50: :50: :50:
Korsdraget

Men mest synd är det om medlemmarna i HSB Malmö som har varit med och betalt detta skruvade hus. Och nu visar det sig att det inte finns några intressenter som är villiga att betala för ett hus vars värde likt en sten i vatten sjunker till botten.

Sen tillkommer ju nyheten om att det varit inbrott i Turning Torsos vinkällare och att någon stulit drycker som kanske varit tilltänkta som komplement till inköpt ostbricka. Lite synd är det allt om hyresgästerna i det skruvade och osäljbara huset. Nu lär det dock bli ordning och reda i vinkällaren eftersom man enligt Petra Sörling chef på Sundsfastigheter har installerat en kamera allt för att som hon uttrycker sig ”vidta en trygghetshöjande åtgärd”. Så nu har tryggheten återvänt i det skruvade huset. I varje fall i vinkällaren.

Korsdraget
2013-03-26, 20:01
Hej Göran,
Ja visst är det hemskt! I ärlighetens namn så var inte HSB inte ensam om att bygga Hammarby Sjöstad. Kommunen var byggherre. Det var flera som drev skumraskaffärer. T ex upphandlingen av ventilationssystem. Inte vann bästa alternativet, nej de tog en i gänget, känt för montering av spaltventiler, sk hål i väggen. Och sen HSB, en av de riktigt viktiga i det gänget. De som protesterade (kommunala tjänstemän, sk sakkunniga förlorade jobbet). Till och med stadsplanen var underkänt av arkitekt som granskade den. Tror faktiskt det var just den låga hållbarheten i grunden, sjöbotten säger väl allt!

I Sundbyberg är det "Förvaltaren" som har sjabblat. Har väl samma ventilationslösning kan jag tänka. 30 miljoner är det nu sagt att "misstaget" kostar. Vilket misstag är ff okänt. To be continued... som de säger på TV.

En öppen fb-grupp "Marieberg inget Manhattan" protesterar mot kommunens planer. Ytterligare en till protesterar "Rädda ekarna på Kungsholmen" Men HSB går på, en ny Tourning Torso skall byggas. där.

Titta på Katten George´s inlägg här om Tourning Torso. Det finns text för Snabba Cash nr 2 här på detta forumet.

Sen har de ju Avgälden, den går alltid att ändra, 2 % drabbar ingen, men HSB ökar sin kapitalbildning bums. (tillväxt?) Krävs endast en stadgeändring, lätt som en plätt.

Ja, det är synd om människorna.
/korsdraget