handdator

Visa fullständig version : Brf skogsmården Limhamn Malmö

jakesnake
2013-03-12, 21:15
Jag vill berätta för er hur Brf Skogsmården fungerar och två hantverkare som fungerar i Malmö - Limhamn och Trelleborg!
Allt börjar med en vattenskada i föreningens trycksatta rör som ligger i väggarna till våra lägenheter. Husen är byggda i början på 50 talet och har inte gjort några större renoveringar av VVS och avlopp som helt klart är något som borde prioriteras för det är vi boende som drabbas av skador och olägenheter när olyckan är framme.
Det var Bellevue snickeri AB som blev entreprenören och som skulle hålla i jobbet att leta efter läckan tillsammans med Peter Kilåker Rör AB Trelleborg samt OKAB som skulle torka ut fukta. När man hittar läckan beror den på en mutter som från den tiden tydligen med tiden kan snurra upp sig så att det kan uppstå läckage när ledningarna reagerar på stängning och öppning av vattenstammen. Summan av detta innebar att muttern bara behövde spännas och sen murar man igen hålet där kopplingen fans. Peter Kilåkers prat om att man skulle sätta in en inspektionslucka där läckan uppstått, vilket innebar precis i den kaklade delen ovanför diskbänken, fullt synligt och fult. Jag noterade att detta är vad man måste göra och jag har aldrig hört att sådant är tvingande och tog kontakt med en byggnadsingenjör som kan detta. Inget tvingande sa han och gav mig några andra förslag på hur detta kunde lösas.
Jag funderade samtidigt på att Peter Kilåker inte tar upp problemet med att just detta kan hända igen med dessa kopplingar och att föreningens redan dåliga cirkulation och då speciellt kallvattnet kanske borde tänka på att renovera och göra ett större jobb med vattenfrågan. Kallvattnet har vi så dåligt tryck på och när man behöver stänga av vattnet så lossnar skräp i rören och orsakar störningar i blandare och toastolar hos de boende i huset. Men det skulle bara sparas pengar och inte kosta föreningen så stora pengar. Samtidigt kan ju Peter Kilåker tjäna stora pengar på fler små störningar i vår vattenförsörjning. Några dagar senare frågar jag en snickare som jobbar för Bellevue snickeri AB om hantverkare inte har det jag kallar för yrkesstolthet och heder som bara går med på jobb som detta. Efter en tid får jag ett mail från Peter Kilåker där han hävdat att följande:

#Hej
Tycker nog inte det är ok att tycka saker om rep vattenläckage när personen i fråga inte finns där att argumentera då vi förklarade för dej på plats varför montören valde att endast spänna koppling i väggen och då tyckte du inget speciellt..Men sen tycker du tydligen annorlunda när OCAB är på plats Vidare har vi varit tillmötesgående mot dej när du har frågeställning ang fortsatt arbete i köket med dina mail frågor..man slutar aldrig förvåna sig ang folk

Mvh PK Rör AB=#

Klart att jag får fråga en annan hantverkare om vad jag vill utan att fråga Peter Kilåker om lov. I detta fall ville jag höra med ”ett proffs” inom detta och då stod det ju klart att min misstanke stämde. Men frustrerad och träffad kände han sig tydligen, det är ju Peter Kilåkers problem, men min åsikt om yrkesstolthet och kvalitet ifrågasätter jag vem jag vill. Men det värsta är att sedan från Bellevue snickerier AB sida ljuger ägaren ihop att jag skulle ha sagt att Peter Kilåker, föreningens ordförande skulle vara något olämpligt som man inte uttrycker i ord. Märkligt för jag vet precis vad som sagts och har inte sagt något som jag inte kan stå för och det var minst av allt inget illa, jag vet vad jag säger. Sen det jag sa var direkt till två snickarpågar och jag är säker på att dem trodde att de hörde något annat och jag förstår precis vad de tycktes hörda, så är det när man medvetet säger saker som lätt kan missförstås och i värsta fall höras fel. Jag ville få priser på olika lösningar på det nya golv som skulle läggas men varken offert eller tidsplan ville Bellevue snickeri tillmötesgå. Jag talade med Folksam som är föreningens försäkrings bolag och där sa man att man kunde tänka sig en kontant ersättning och med en sådan behövde jag veta vad detta fick lov att kosta, men som sagt Bellevue Snickeri AB vill ju göra jobbet själv och ville inte avslöja hur mycket betalt han vill ta ut från Folksam för detta delikata jobb. Så jag kunde ju snabbt fatta att det är därför man satte igång detta förtal om och mot mig inom Styrelsen och det olika hantverkarna som var verksamma i denna vattenskadan. Jag hindrades att göra om vissa saker som jag ville betala för men i slutändana fick vi ett golv som extra bestraffning som ni kan läsa om.

Min fru och jag kopplade in advokat för det var många olika turer som jag inte fördjupar mig i utan vi hade verkligen hjälp av både juridisk och hantverksproffs och gick därför vidare med föreningen.
Föreningen kan man ju tro skall tillvarata den medlem som drabbas av hantverkare som saknar omdöme. Men ordföranden bar sig lika illa åt och borde nog ta och läsa vad som gäller för en ordförande i en förening. Efter detta förstår man varför man får en märklig känsla av att ordföranden kanske står i beroendeställning till hantverkarna.
Nä här behövs verkligen ny styrelse och nytt folk på alla platserna i denna styrelse men har man ett mandat att till varje pris hålla avgifterna på låga nivåer kan man inte renovera och tänka på föreningen bästa och framför allt framtiden för föreningen, vem skall betala för undanlåtenheten att underhålla en förening även om det kostar pengar?

:1:Som lök på laxen vill jag bara berätta att Bellevue Snickeri AB skulle återställa lägenheten och det som skadats av fuktskadan o resultatet blev mer än dåligt:
Målningsarbete och spackling efter att man slipat ner målade ytor blev inte gjort det fick jag själv köpa via hantverkare och betala själv. Parkettgolvet bröts upp och det ersattes med ett till synes fint golv men när man drar fötterna och händer över golvet känner man att golvet reser sig i spontarna, golvet reser sig och i spontarna krackelerar lacken. Någon besiktning har inte gjorts utan vi får nöja oss med golvet som det är. Nä det är väldigt viktigt att företrädare för föreningarna måste vara bättre på att tillvarata medlemmarna intressen, för det är väl så det borde fungera.
Michael Carlsson VD för HSB Malmö :10:sitter i vår styrelse och ja jag måste säga att allt man läset om HSB Malmö under åren med eller utan höghuset i hamnen bekräftas av vad jag fått uppleva här i HSB Skogsmårdens sätt att jobba. Detta blev som en dålig fars iscensatt av en hantverkare som borde vara mer rädd om sitt rykte, och inte som han gjorde en kväll när jag är och handlar i en affär komma gormande och fara på mig och hota med att stämma mig för att jag Rejtat honom. (att jag förtalat honom enligt hans egna ord).

insidern
2013-03-30, 11:28
Föreningen kan man ju tro skall tillvarata den medlem som drabbas av hantverkare som saknar omdöme. Men ordföranden bar sig lika illa åt och borde nog ta och läsa vad som gäller för en ordförande i en förening. Efter detta förstår man varför man får en märklig känsla av att ordföranden kanske står i beroendeställning till hantverkarna.

Michael Carlsson VD för HSB Malmö :10:sitter i vår styrelse och ja jag måste säga att allt man läset om HSB Malmö under åren med eller utan höghuset i hamnen bekräftas av vad jag fått uppleva här i HSB Skogsmårdens sätt att jobba.

Så här skrev media när Michael Carlsson var anställd hos MKB Malmö:
MKB:s högsta chefer har sagt att de inte visste något om den svarta lista där tusentals hyresgäster, bostadssökande och kartläggs och kränks. Fastighetschefen Michael Carlsson har uppmanat personalen att inte avslöja varför bostadssökande nekas kontrakt. Han skriver bland annat: "Rubricerad kund har sökt lägenhet inom MKB. Vid kontroll har det framkommit uppgifter som medför att hon inte kan rekommenderas som hyresgäst. Om ni önskar mer information så kan ni kontakta undertecknad".

Ett annat fall handlar om två personer som till varje pris ska nekas hyresrätt på Potatisåkern:
"I detta fall har vi fått fram uppgifterna på ett sådant sätt att vi inte kan ange orsaken till nekandet, jag har meddelat att vi inte lämnar ut orsaker till våra kunder. Vi skall alltid meddela orsak till nekande om det går men undantag finns och detta ärende är ett sådant! Om någon av dem försöker ringa runt och fråga hur/vad vi meddelar kunder vid avslag på lägenhetsansökan så hänvisa dem till undertecknad! Hälsningar, Michael"

Sådan herre sådan hund kan ju med fördel översättas till sådan ordförande sådan styrelse. Och kanske också till sådan styrelse sådana hantverkare.

tette
2013-03-30, 17:03
Verkar vara så att ju osmidigare föreningenars styrelser är inom HSB desto högre tjänstemän inom HSB sitter i styrelserna.

Malmö o Stockholm är kollade och statistiken är påfallande, ju högre lön HSBtjänstemännen har desto värre styrelser.

jakesnake
2013-08-23, 13:06
Hej !
Måste få tacka för alla privata mail som jag fått av er på både frågor o svar på mina frågor. Hoppas att ni fortsätter o skriva o fråga om mina erfarenheter och andra frågor som eventuellt dyker upp när ni läser mina inlägg

Holger
2013-11-21, 18:38
Så här skrev media när Michael Carlsson var anställd hos MKB Malmö:
MKB:s högsta chefer har sagt att de inte visste något om den svarta lista där tusentals hyresgäster, bostadssökande och kartläggs och kränks. Fastighetschefen Michael Carlsson har uppmanat personalen att inte avslöja varför bostadssökande nekas kontrakt. Han skriver bland annat: "Rubricerad kund har sökt lägenhet inom MKB. Vid kontroll har det framkommit uppgifter som medför att hon inte kan rekommenderas som hyresgäst. Om ni önskar mer information så kan ni kontakta undertecknad".

Ett annat fall handlar om två personer som till varje pris ska nekas hyresrätt på Potatisåkern:
"I detta fall har vi fått fram uppgifterna på ett sådant sätt att vi inte kan ange orsaken till nekandet, jag har meddelat att vi inte lämnar ut orsaker till våra kunder. Vi skall alltid meddela orsak till nekande om det går men undantag finns och detta ärende är ett sådant! Om någon av dem försöker ringa runt och fråga hur/vad vi meddelar kunder vid avslag på lägenhetsansökan så hänvisa dem till undertecknad! Hälsningar, Michael"

Sådan herre sådan hund kan ju med fördel översättas till sådan ordförande sådan styrelse. Och kanske också till sådan styrelse sådana hantverkare.

Det är bara att beklaga medlemmarna i brf Skogsmården och medlemmarna i HSB Malmö med konstaterandet att det är alltid som mörkast innan det blir becksvart.

jakesnake
2014-06-17, 17:05
Bellevue snickeri AB

jakesnake
2015-01-02, 21:19
:4:Bellevue snickeri AB

jakesnake
2015-03-06, 09:51
:4:
Bellevue snickeri AB ?

jakesnake
2016-09-11, 18:19
Brf Skogsmården Limhamn

jakesnake
2017-01-31, 10:18
Bellevue snickeri AB

jakesnake
2017-01-31, 10:19
:D Brf Skogsmården Limhamn :D

jakesnake
2017-01-31, 10:21
Brf Skogsmården Limhamn

:D :3:

Garfunkel
2017-01-31, 14:08
Brf Skogsmården Limhamn

Bellevue snickeri AB

:D Brf Skogsmården Limhamn :D

Brf Skogsmården Limhamn

:D :3:

Vad vill du framföra/påpeka/fråga med samma inlägg som för några år sedan?