handdator

Visa fullständig version : Är det ok att av vice ordförande bli kallad "lilla gumman"?

Undrandez
2013-03-11, 20:38
hej.
är det ok att utav vise ordförande bli kallad"lilla gumman"?

jag uppfattade detta som både kränkande och nedlåtande.

Undrandez
2013-03-11, 20:54
Korsdraget,vad tycker du? tycker du att det är ok att vid sittande möte med ordförande,medlem,suppleant att vice ordförande säger en sådan sak?

Korsdraget
2013-03-11, 21:04
Är "Lilla gumman" ok? Nej!
Helt klar mobbning och det är du som avgöra att det är det, klockrent! Den som sa detta hade som syfte att göra dig mindre än du är och mindre än sig själv. (förminska!)

Att utkräva svar, att nonchalera, använda sk öknamn eller smeknamn, ingår i de så kallade härskarteknikerna, vilka anses kränkande. Allt som har till syfte att förminska en annan är kränkning eller mobbning!

Bredden av dessa härskartekniker är utbredda i hela landet. Särskilt om du är duktig, då heter det Jante!

Min personliga uppfattning är "ta inte skit". Tala istället om högt och tydligt att detta är mobbning.

Tanklöshet är inte ok som ursäkt. Ursäkt om kulturell vana används också flitigt som ursäkt av mobbaren, men det är inte ok. :15:

Med vänlig hälsning korsdraget

Admin
2013-03-11, 21:07
Respektlöst av en ledamot. Absolut inte acceptabelt och ska inte tolereras.
Du kan antingen personligen prata denna person tillrätta, eller (kanske ännu bättre) begära att det tas upp som en punkt i dagordningen på nästa styrelsemöte.

Undrandez
2013-03-11, 21:45
men typ halva styrelsen va ju med,ordförande och en suppleant...

Harald
2013-03-11, 22:40
Försök vända detta mot dem, alltså, så det blir pinsamt.

Nästa möte, godkännande av dagordning:

"Jag vill lägga till en punkt, lämpliga tilltal till varandra".

Ok.

Punkten:

"Förslag: Eftersom jag kallas lilla gumman, föreslår jag att ordförande i fortsättningen kallas "lilla pitten", vice för "stora korven", och Lena här kan vi väl kalla "Fisa-Lisa". Inte, låter det dumt? Ja, men då kan vi kanske bestämma från och med nu att vi istället använder våra förnamn vid tilltal? Ok. Kanon.

"Fick du med det i protokollet, "snor-Anders"? Förlåt, Anders?

qada
2013-03-12, 07:25
Jag delar tidigare inlägg med hur många procent som helst :8:

Efter närmare 40 år i mycket mansdominerade yrken, har jag varit med om en hel del och är just nu utsatt för ideliga härskartaktiker från styrelsen.

Det värsta jag varit med om, var när en mellanchef sade: "Duktig flicka, du tänker också!" Tyvärr gick jag i taket och bad honom, att omedelbart lämna mitt rum. Nästa dag bad han om ursäkt då det var menat som en komplimang. Jag gick i taket igen!

Ett annat tillfälle var, när min närmaste chef menade, att jag lärt mig att arbeta självständigt av hans fd arbetsgivare - ett välrenommerat IT-konsultföretag. Då lyckades jag bättre och replikerade omedelbart: "Det kunde jag innan du gått ur skolan." (Han var mycket yngre än jag!) Dessutom påpekade han för jämnan, att han var för jämställdhet mellan könen och aldrig gjorde någon skillnad. Lyckligtvis petades han snett uppåt utan något personalansvar kort därefter.

Ha en bra dag! :4:

Nybörjare
2013-03-12, 18:14
Man kan också ha en ordförande som ber en av de kvinnliga ledamöterna att "hålla truten" under ett möte. Eller bli knallröd av ilska när samma ledamot ifrågsätter något och ber om en förklaring eller konsekvensanalys av ett större ärende, där det inte finns något beslutsunderlag. Alternativt kan han prata skit om ledamoten med den största entreprenören, såsom "nu har du ju träffat XXX, du vet hon som "lämnade in 19 motioner till stämman".
Det här som diskuterats på forat med kvinniga ledamöter är verkligen en fråga för sig. Är en manlig ordförande mindre kunnig än en kvinnlig ledamot tar det hus i helsicke. Han gör allt för att hävda sig, även om det går ut över föreningen, hellre än att erkänna sina kunskapsluckor.
Självklart är inte "lilla gumman" ett sätt att tilltala någon, utom kanske sin lilla dotter. Tycker Haralds förslag var bra :3:

qada
2013-03-12, 19:50
till fullo i

Det här som diskuterats på forat med kvinniga ledamöter är verkligen en fråga för sig.

Vår ordförande är kvinna och värre en den värste mansgris, tyvärr!!!!!

Som övertygad feminist sedan 70-talet är jag bedrövad över hennes agerande.

Fortfarande gäller: Vi måste höja våra röster för att höras!

Ja, jag var engagerad i Grupp 8. Oj, så kul vi hade och vad lärorik den här tiden var.