handdator

Visa fullständig version : Bankernas bankomatkartell

Silva
2013-03-02, 23:20
Jag fick ett brev från Handelsbaken i veckan med följande medlande:
”Handelsbanken har tillsammans med Danske Bank, Nordea, SEB och Swedbank ingått ett samarbete om uttagsautomater. Samarbetet innebär att vi förbättrar Frikortet och ger dig tillgång till fler ställen där du kan göra fria uttag, 2200 jämfört med tidigare 400. Detta gör det enklare för dig om du behöver kontanter. Från den 13 maj 2013 får du 16 fria uttag per kalenderår i alla uttagsautomater som heter Bankomat.”

Längs ner in det finstilta på brevet kan man läsa:
”Vid fler än 16 uttag betalar du 10 kronor per gång. Du har total 16 fria uttag oavsett om du har ett eller flera Frikort. Den fria uttagen gäller inte i övriga uttagsautomater hos till exempel Kontanten eller Uttag. Där betalar du precis som tidigare, 10 kronor varje gång du tar ut pengar.” :71::71::71::71::71:

Det räcker inte för bankerna att de tjänar stora pengar på utlåningsräntor till bostäder och att man får 0% ränta på sitt lönekonto. Vad menar Handelsbanken med att Samarbetet innebär att vi förbättrar Frikortet och ger dig tillgång till fler ställen där du kan göra fria uttag när bankerna sänker gränsen för hur mycket man får ta på ett uttag och nu även tar ut 10 kronor för varje uttag efter 16 uttag. Tidigare kunde man göra obegränsat antal avgiftsfria uttag i Handelsbankens Bankomat och betala 10 kronor för uttag i andra Bankers bankomater.

Bankerna bankomatsamarbete liknar en kartell och det är en skandal att man skall betalar för att ta ut sina pengar. Regerings uppmaning om att man skall byta Banken är nonsens då bankerna samarbetar och man har inte flera banker att välja på en dessa blodsugande Vampyrer. Jag ska protestera genom att i stället för att göra uttag i Bankomat gå in på bankkontoret och låta deras kassörska göra uttag. Uttag på bankkontoret är för närvarande gratis om det inte gäller vissa sparkonton. Det bli inte gratis för bankerna om flera bankkunder gör sina uttag på bankkontoret.

Hoppas flera bankkunder gör kontantuttag på bankkontoret.

Harald
2013-03-02, 23:39
Vad är nu detta, 10 spänn för att ta ut pengar? Har jag aldrig hört förut.

Verkar vara kopplat till detta "frikort", och inte gälla vanliga bankkort typ Visa.

Antar att det är kundguppen utan större tillgångar och begränsad kreditvärdighet som har dessa kort. Alltså väljer bankerna att sparka på de som redan ligger, igen.

Fy fan.

Amortera era lån.

Silva
2013-03-03, 01:11
Vad är nu detta, 10 spänn för att ta ut pengar? Har jag aldrig hört förut.

Verkar vara kopplat till detta "frikort", och inte gälla vanliga bankkort typ Visa.

Antar att det är kundguppen utan större tillgångar och begränsad kreditvärdighet som har dessa kort. Alltså väljer bankerna att sparka på de som redan ligger, igen.

Fy fan.

Amortera era lån.
Handelsbankens Frikort ersätter tidigare gamla bankomatkort som inte fungerar i nya bankomaterna och har inget med kreditvärdighet att göra. Det är ett direktuttag från ett bankkonto. :15:

Harald
2013-03-03, 14:40
Jahapp. Men kan det inte vara så att detta kort är istället för ett Visa/Mastercard?

Alltså ett "naket" kort som inte går att handla för, utan endast för uttag?

Hur som helst, jag hade bytt bank per omgående.

Gusten
2013-03-03, 14:50
Det verkar handla om ett sk Maestro-kort som har en online-kontroll att det finns täckning på bankkontot när man handlar med kortet.
Med vanligt bankkort görs ju inte sådan täckningskontroll online.

Silva
2013-03-03, 23:45
Det är det här Frikortet (tidigare bankomatkortet) som Handelsbanken kommer att ändra villkoren för den 13:e maj.
http://www.handelsbanken.se/shb/INeT/IStartSv.nsf/FrameSet?OpenView&iddef=&navid=A_Konton_&sa=/shb/inet/ICentSv.nsf/Default/qDD760065AF301CD9C12571FC003BEFBB

Jag tror det kommer att gälla alla kort vid kontantuttag. :13:

Harald
2013-03-04, 00:48
Nej inte alla kort. Bara dessa som tillhör den svagaste kundgruppen.

Som vanligt.

Skitbanker.

Silva
2013-03-04, 15:45
Nej inte alla kort.
Jag vet att exempelvis med Visa betalar man en årsavgift och inget extra vid kontantuttag på bankomater. Detta gäller för närvarande men det är nog bara en tidsfråga innan de även tar betalt för kontantuttag med Visa/Mastercard.

Bara dessa som tillhör den svagaste kundgruppen.

Var har du läst detta eller vad menar du? :14:

Admin
2013-03-04, 15:58
Jag har också frikort i SHB. Förutom mitt MC så är detta "Frikort" det enda sättet att ta ut pengar ur bankomaten med SHB. Dvs frikortet ersatte för ett antal år sedan bankomatkortet. Som kund i SHB hade man inget att välja på.

Det sägs att det går att handla med detta frikort, men jag har aldrig gjort detta. Har tidigare år frågat några butiker om jag kunde använda detta kort, men hittade ingen butik som tog frikortet... trots att frikortet också är ett MC-kort.

Om det är förenat med en avgift i SHB att ta ut pengar på bankomaten med MC-kortet (dvs icke-frikortet) har jag ingen koll på.

Bankerna är glada för avgifter (förutom att de handlar med pengar som inte finns), och de kommer nog att fortsätta ta ut dessa avgifter så länge svenska folket inte nyttjar de möjligheter de har för konkurrens mellan bankerna.

Gusten
2013-03-04, 16:01
Forex bankkort VISA är det enda jag känner till som är både fritt från årsavgift och utan begränsning av antal fria bankomatuttag.

Admin
2013-03-04, 16:23
Forex bankkort VISA är det enda jag känner till som är både fritt från årsavgift och utan begränsning av antal fria bankomatuttag.
Undrar var Forex drar in pengarna istället?

Men jag ser att ett villkor för VISA-kortet är att man tecknar "Forex privat", dvs skaffar sig ett konto i Forex bank. Räntan där är nu 1,80% på de pengar man har innestående... vilket stör mig... eftersom det är en hel del mer än på SHB... där jag har mina pengar.

Jämför sparräntor! (http://www.finansportalen.se/sparkontoguiden.htm)

Harald
2013-03-04, 18:31
Detta så kallade frikort, (alltså att det saknar årsavgift) är ju Master Cards svar på Visa Electron. Dessa kort erbjuds de kunde som saknar kreditvärdighet, eller som av någon anledning inte vill ha ett "riktigt" kort. Te x studenter, ungdomar m fl.

Det är sant att de flesta banker har ett årspris på "riktiga" Visa och MC, men det är lika sant att denna avgift inte tas ut av alla.

Alltså:

Svagaste gruppen, frikort = sämst villkor = 10 spänn för att ta ut en hundring.

Mellangruppen, riktigt MC/Visa, årsavgift 195-295 kr, 0 kr för att ta ut en hundring.

Nästa steg, riktigt MC/Visa, betalar ingen årsavgift och 0 kr för att ta ut pengar.

Sedan finns det ytterligare förmåner för ännu förmögnare kunder, samt nischbanker för den som orkar byta.

OBS: Jag lägger inga värderingar i ovanstående, jag konstaterar bara att de som troligen har minst förmåga att betala, får göra just det, och dessutom betala mest. Som vanligt.

Skiiiiiiiiiiiiit banker.

Admin
2013-03-04, 19:24
Jag instämmer till fullo att bankerna inte beter sig schysst, däremot finns det möjligheter att ändra på bankernas beteende med sina avgifter om kunderna bara bevakar sina intressen och lämnar sin bank när man är missnöjd. Dvs så som brf:arna borde göra i sitt förhållande till bostadsorganisationerna.

Dessa kort erbjuds de kunde som saknar kreditvärdighet, eller som av någon anledning inte vill ha ett "riktigt" kort. Te x studenter, ungdomar m fl.
Fast det stämmer inte riktigt. Alla som hade det tidigare bankomatkortet fick per automatik Frikortet. Spelade ingen roll om man var miljardär. Det var bara att tacka och ta emot för alla i Sverige oavsett förmögenhet.

Att man sedan kan handla på frikortet om man så önskar (om nu detta är möjligt eller om det bara är vad banken säger... jag har inte hittat någon som tar detta frikort på den tiden jag sökte sådana) är en annan sak.

Men det är förmodligen som du säger, att de idag som inte får ett "riktigt" kreditkort erbjuds detta frikort med direkt koppling till ett konto (utan eller i princip utan ränta) där pengarna dras direkt... om det verkligen fungerar att handla på kortet. Någon som vet? Fungerar det i alla kortläsare? Tar butikerna detta kort idag så som om det vore ett vanligt kreditkort?

Som en parantes kan nämnas att om man åker till Mexico så fungerar Mastercard inte i detta land (mer än på ett fåtal ställen). Det kommer som en "glad" överraskning när man kommer dit. Det är ingen som informerar om detta.

Handelsbanken var en gång i tiden den "bästa" banken, ur synvinkeln att de behandlade kunder på ett bra sätt. Även om de på mitt lokala Handelsbankskontor behandlar mig som om jag var delägare i banken så börjar jag nu bli alltmer missnöjd med deras avgifter i kombination med att de har bland de sämsta sparräntorna i Sverige.

Gusten
2013-03-04, 19:51
Undrar var Forex drar in pengarna istället?

Men jag ser att ett villkor för VISA-kortet är att man tecknar "Forex privat", dvs skaffar sig ett konto i Forex bank. Räntan där är nu 1,80% på de pengar man har innestående... vilket stör mig... eftersom det är en hel del mer än på SHB... där jag har mina pengar.
[/URL][/B]

Kanske drar dom in det på t ex avgifter vid "laddning" av sk Cash-card.
Och på valutaväxling där växelkurserna verkar vara sämre än på SHB, åtminståne på Thailänska baht.

Ett konto måste man förstås ha för ett bankkort, men det kanske inte är något större problem om räntan är hyfsade 1.8 procent.
Tyvärr har Forex inte E-fakturahantering.

Frikortet har tydligen många som tidigare hade ett vanligt bankomatkort.
Att man nu inför uttagsavgift på "frikortet" gissar jag beror på att man vill försöka få kunderna att skaffa ett vanligt bankkort med årsavgift.

Harald
2013-03-04, 21:27
Frikortet har tydligen många som tidigare hade ett vanligt bankomatkort.
Att man nu inför uttagsavgift på "frikortet" gissar jag beror på att man vill försöka få kunderna att skaffa ett vanligt bankkort med årsavgift.

Ja men så är det förstås.

Och sedan de valt att sluta hantera kontanter på många kontor, blev väl detta med kort till alla en lämplig lösning...

Forex kör med goda vilkor för att locka kunder och kunna bygga upp en kundbas. LF gjorde lika dant, gick ut hårt med ränta på lönekontot tex. Den räntan är numera noll som hos alla stora banker.

ICA och Forex verkar vara bra banker just nu, för "vanligt" folk.

Silva
2013-03-04, 23:07
Handelsbanken var en gång i tiden den "bästa" banken, ur synvinkeln att de behandlade kunder på ett bra sätt.

...... så börjar jag nu bli alltmer missnöjd med deras avgifter i kombination med att de har bland de sämsta sparräntorna i Sverige.
Jag håller med dig.

Jag har varit kund i Handelsbanken i flera år och jag har ett visakort och ett bankomatkort, det nu så kallade frikortet. Jag accepterade att har 0% ränta på kontot som är kopplat till detta kort då kortet var avgiftsfritt. Jag har aldrig handlat med frikortet utan bara använt det för kontantuttag då jag har en visakort som jag brukar betalar med. Jag tycker det har varit bra att har två kort kopplade till två olika kontor men nu är det slut med det. Kanske är jag gammalmodig som tycker om att har två kort för särhetet skull och även kontanter.

Gusten
2013-03-05, 09:41
LF gjorde lika dant, gick ut hårt med ränta på lönekontot tex. Den räntan är numera noll som hos alla stora banker.

Ja det är väl så det ofta slutar tyvärr. Samma med Skandiabanken. Förr hade dom mycket bra ränta
på ett vanligt lönekonto, man behövde inget mer konto. Nu är Skandiabankens lönekonto nere i 0.05 procent ränta.

Om man har mycket affärer i en bank och inte vill byta bank kan ett alternativ vara att bara ha ett sparkonto
i en annan bank, t ex GE-money bank med 2.65 procent ränta. Lätt att flytta pengar mellan bankerna från datorn.

mäklare
2013-03-05, 23:56
Varför ska bankerna tillhandahålla kort helt gratis? Sen när ska man börja kräva att företag ska ha gratis tjänster och produkter? Inte ens SL, busskort är gratis. Eller att ringa. Eller att titta på tv. Eller el. Eller att passera en biltull.

Gusten
2013-03-06, 00:49
Varför ska bankerna tillhandahålla kort helt gratis?

Till skillnad mot när man betalar med kontanter så får butiken inte ut hela köpesumman vid kortköp. Så det är inte gratis även i de fall då ingen årsavgift tas ut.

Silva
2013-03-06, 15:17
Bankerna tillhandahåller inte kort helt gratis då kunderna får 0 % ränta på frikortskontot och bankerna lånar ut våra pengar och tjänar på räntorna. Dessutom, som Gusten skriver, får butikerna betala för varje korttransaktion. Plus en fast avgift för kortbetaltjänsten. :13:

Admin
2013-03-06, 16:17
Ja, vi betalar våra kreditkort med högre priser och ingen ränta.

För några år sedan fick jag höra att butiken betalade drygt 6 kr per köp (förutom kostnaden för korttjänsten/kortläsaren. Förmodligen mer idag. 6 kr är en stor procentandel när man handlar för t ex 40 kr. Eller en dagens rätt för 55 kr. Men den kostnaden läggs ju ut på priserna i övrigt, där även kontantbetalarna får vara med och betala.

Det sägs att våra kreditkort gör bankerna rika(re), och förmodligen är det så.

Gusten
2013-03-06, 18:55
För några år sedan fick jag höra att butiken betalade drygt 6 kr per köp (förutom kostnaden för korttjänsten/kortläsaren. Förmodligen mer idag. 6 kr är en stor procentandel när man handlar för t ex 40 kr. Eller en dagens rätt för 55 kr. Men den kostnaden läggs ju ut på priserna i övrigt, där även kontantbetalarna får vara med och betala[/COLOR].

6 kronor. Ja då förstår man att butiken vill att man ska undvika småköp med kort.

I Thailand får man betala 3 procent högre pris när man betalar med kort. Ett system som ju inte är tillåtet här.