handdator

Visa fullständig version : Ta betalt för att justera ägarandel?

c0zzman
2013-02-05, 19:40
Hejsan
Jag och min sambo köpte gemensam lägenhet för ett år sen. I och med att jag sålde min lägenhet i samma veva och ville skjuta på vinst-skatten så gick jag in med 60% och min sambo 40%.
Nu blev aldrig vinsten så stor att den täckte 50% av nya lägenheten så vi ville justera det till 50/50.
Sagt och gjort, inga problem att lösa det med gåvobrev.

Men, nu fick vi en faktura från vår förvaltare på 1100 kr:
"Överlåtelseavgift= Vid förvärv av bostadsrätt skall detta registreras i föreningens lägenhetsregister enligt bostadsrättslagen.

Avgift för överlåtelse, 880 kr + moms"

Är detta verkligen rimligt för att bara justera ägarandelen på två redan bef. ägare? :12:

Tack på förhand!

Harald
2013-02-05, 20:38
Står det i stadgar, så får dessa avgifter tas ut. Överlåtelseavgiftens storlek skall vara "skälig", och enligt utfall i ett mål för länge sedan, så konstaterades att 2,5 % av basbeloppet var rimligt (= 1 113 kr för 2013). Därmed tar de flesta förvaltare ut detta belopp.

Avgiften i sig är inga problem tycker jag, alla pengar som går till föreningen som INTE är årsavgift, är ju positivt för alla.

Problemet är om förvaltaren själv lägger vantarna på hela summan. Då blir det ju "oskäligt" för din lilla manöver. Men det styrs av avtalet din styrelse har med förvaltaren.

Man gör ingen skillnad på vilken typ av överlåtelse det handlar om.

c0zzman
2013-02-05, 21:24
Hej Harald, tack för ditt svar.
Jag hade inte haft några invändningar mot det om det gällde en ny medlem i föreningen. Men nu gäller det min sambo som redan står som ägare. Det är alltså ingen överlåtelse i dess rätta begrepp.
Att ta 1100 kr för att justera från 40% och 60% till 50/50 kan inte vara rimligt någonstans för det kan inte ta mer än 5 min.

Hur vida pengarna går till föreningen eller inte vet jag inte, fakturan står ställd mot förvaltaren. Men det ska jag kolla upp.

Men det låter på dig att detta är en vanlig företeelse. Tack igen för svaret.

Admin
2013-02-06, 12:00
Precis som Harald säger har föreningen rätt att ta ta ut dessa 2,5 % av basbeloppet, om det inte begränsas av stadgar eller stämmobeslut.

1 100 kr för att ändra ägarandel är naturligtvis en oskälig summa, men det är svårt att göra något åt det när reglerna är som de är.

Nu bor du inte i en HSB-brf, men om du gjort detta och föreningen haft HSB som förvaltare så hade hela summan gått till HSB. Bostadsrättsföreningen får inte en krona av dessa pengar, med HSB som förvaltare.