handdator

Visa fullständig version : Vem har ansvaret för elen och propparna?

carlzone
2013-01-04, 15:04
Hej, jag är ny här så jag kanske har missat att detta ämne redan tagits upp någonstans.
Men vem är det som ansvarar för propparna i bostadsrätten? Vi har någon slags central med automatsäkringar, tror jag att det är. Och i köket, där proppen slår av när vi använder spis och diskmaskin samtidigt, så är det bara 10A. Vi har haft en elektriker här när vi renoverade köket som flyttade på lite eluttag så att det skulle få plats och passa med våra nya grejer.
Diskmaskin fanns inte här tidigare, men allt var framdraget för att det skulle kopplas in. Så egentligen har vi inte gjort om elen, vi har inte varit inne i väggar. Men är det vi som måste stå för kostnaden för att byta ampere i skåpet? Eller står föreningen för detta då det verkar som det är för svagt för att klara både spis och diskmaskin?

Borättexperten
2013-01-05, 00:43
Det brukar framgå av stadgarna. Men det normala är att du själv har ansvaret för proppskåp och alla ledningar och uttag.

Sen verkar det konstigt det du beskriver. Spisen ska alltid ha en egen säkring, eller gruppsäkring. En behörig elektriker vet hur det ska vara, be om hjälp.

Harald
2013-01-05, 01:21
Ja du, det här stämmer dåligt.

Spis och diskmaskin skall aldrig ha samma säkring, så din elektriker har fuskat!

Bergs
2014-03-17, 13:11
Det beror också på de ledningar som kommer in till din central. Klarar de av den ökade belastningen med 16 A för t.ex. spisen (3-fas). Normalt är det i nya hus 25 eller 20A i huvudsäkringen i källaren och då bör det vara möjligt att säkra upp till 16A. Detta kan en elektriker kolla upp för dig.