handdator

Visa fullständig version : Göra BRFn mer attraktiv

totiki
2012-12-11, 12:22
Jag fick Allt om Bostad igår. Där var faktiskt flera bra artiklar. Men en fick mig att börja tänka. Detta kanske inte är något för allt för stora föreningar. Var brytpunkten går vet jag inte, men i alla fall....

Alltså en två på spanska solkusten kostar nu ca. 80.000 Euro. Det är väl ungefär 720.000 Sek. Ifall föreningen köper en sådan rakt av med ett lån. Lägger årsavgiften för den som driftskostnad. Hyr man ut den i 10-12 veckor är räntekostnaden betald och årsavgiften, allt där över blir amorteringar. Då skulle BRH kunna bo gratis ett antal veckor enligt andelstal (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=13010). Det blir ju en juridisk person. Och i och med att man har kostnader och det underskrider 60% av omsättningen fortsätter man vara äkta.

För min egen del skulle jag tycka att det var mer attraktivt än bastu eller pool eller gym.
Vad tror ni är detta en rimlig lösning för att höja attraktionsvärdet?

Nationalteatern gjorde detta med en villa i Italien, på 70 talet om jag minns rätt, så det funkar ju för andra typer av företag i alla fall.

Det är ju också så att BRHarna har ju ett kontaktnät som kanske är intresserade och då har man ju lite koll på de som hyr också. Tvätt, städning och sådant köper den som hyr i spanien.

clabbe
2012-12-11, 13:43
Alldeles för spekulativt för att passa en bostadsrättsförening tycker jag.

totiki
2012-12-11, 14:14
Kanske. Men ifall det går runt drar sina egna kostnader och dessutom amorterar sin egen skuld är det inte spekulativt. Mycket mindre än ett gym eller en pool i alla fall, som enbart är en kostnad.

clabbe
2012-12-11, 15:08
Kanske. Men ifall det går runt drar sina egna kostnader och dessutom amorterar sin egen skuld är det inte spekulativt. Mycket mindre än ett gym eller en pool i alla fall, som enbart är en kostnad.

Du har kundförlustrisken, risk för utebliven hyresintäkt, valutarisk, den spanska fastighetsprisrisken och ränterisken på spanska banklån.

Poolen och gymmet vet du med säkerhet på förhand vad den årliga kostnaden blir så där är risken mycket mindre.

totiki
2012-12-11, 17:15
Du har kundförlustrisken, risk för utebliven hyresintäkt, valutarisk, den spanska fastighetsprisrisken och ränterisken på spanska banklån.

Poolen och gymmet vet du med säkerhet på förhand vad den årliga kostnaden blir så där är risken mycket mindre.

Nej, nej. Det är en helt svensk BRF i spanien. Lånen tar man i Sverige. Det går ju på årsavgiften i vår förening enligt andelstal. Svenska stadgar. Alla tvister avgörs i svensk domstol o s v. Vad den spanska fastighetsprisrisken är för något, vet jag inte? Den svenska BRFn i spanien äger fastigheten, kolla senaste AoB.

Du vet precis vilka kostnaderna är lika bra som i Sverige.

clabbe
2012-12-11, 17:24
Ok, jag ska läsa innan jag återkommer :-)

Tom1980
2012-12-11, 18:18
Det här kommer att säkert skapa en massa bråk inom föreningen över vem som ska få ha tillgång till lägenheten vid mer populära tider på året.

Gusten
2012-12-11, 20:32
Det enklaste är väl att de som vill placera pengar i en lägenhet i Spanien själva går samman och köper lägenheten.

totiki
2012-12-11, 21:26
Det enklaste är väl att de som vill placera pengar i en lägenhet i Spanien själva går samman och köper lägenheten.

Grundtanken var att göra sin egen BRF mer attraktiv. Istället för ett gym som kanske kostar nästan lika mycket. Ett, tu, tre kan detta vara värt betydligt mer än vad man satt in i projektet. När man säljer. På 5 lgh är en bilpool inte tänkbart exempelvis, men i stora föreningar är det en bra idé anser jag. För oss gäller det att vara kreativ och finna det som passar just små föreningar.

Tom. Jag tror att man ska vika de mest populära tiderna till uthyrning eftersom de tiderna genererar den högsta hyran. När den nya nått en brytpunkt vad det gäller amorteringar och räntekostnader, kan man givetvis ändra strategi.

Vår förening är väldigt liten, 5 lgh, men nätverket från 12 vuxna täcker lätt 12 veckors uthyrning. Men jag tror att denna idé även skulle fungera upp till 10 lgh.
Jag har inte kollat upp det ordentligt, men det är bra med all negativ input. Man vill ju gärna lära känna eventuella gropar i förväg. Positiv input är också bra.

Pensionär
2012-12-11, 22:48
Grundtanken var att göra sin egen BRF mer attraktiv. Istället för ett gym som kanske kostar nästan lika mycket. Ett, tu, tre kan detta vara värt betydligt mer än vad man satt in i projektet. När man säljer. På 5 lgh är en bilpool inte tänkbart exempelvis, men i stora föreningar är det en bra idé anser jag. För oss gäller det att vara kreativ och finna det som passar just små föreningar.

Jag gillar idén!
Alltså en kreativ tanke kan aldrig vara fel att spåna vidare på ett tag. Det bör bl a innebära att man tvingas tänka till lite mer om vilket utrymme det finns för en bostadsrättsförening att vara just lite kreativ.
Alltid lär vi oss något. Mest synd vore om idén skulle sänkas direkt, av något skäl. Visserligen heter det ju att vi ska inte vara vinstdrivande, men vad hindrar att vi gör affär av utrikes egendom?
Nu när vi dessutom ska få generösa uthyrningsvillkor. Makteliten i centrum vädrar säkert morgonluft.
En präktig skjuts och bidrag till spaniens dåliga ekonomi och husaffärer skulle det även kunna ge. Sannolikt mer än vad EU vill bidra med just nu.
Kanske kunde idén vara den tanke som fick lagstiftarna att äntligen börja fundera på justeringar av vår lagstiftning. Som Korsdraget skrev, money talks!

Admin
2012-12-11, 23:20
Bara ett "litet" problem. När vi inte ens kan hitta styrelser som kan sköta den egna brf:en, hur ska vi kunna hitta ett sätt att administrera fastigheter i andra länder?

En god tanke, men den faller på sin egen orimlighet. Förutom att jag inte kan se att det skulle vara förenligt med lag. :13:
I så fall får det bli på frivillig basis för var och en som skulle vara intresserad.

totiki
2012-12-12, 00:48
Det där med Lagen förstår jag inte?
Kan du bygga till en lgh i din egen fastighet eller en övernattningslägenhet för gäster till din BRF varför skulle du inte kunna köpa in en till. Det står väl inte i Lagen var den måste vara belägen? Om sedan medlemmarna delar på den istället för att BRFn säljer den till någon tredje part kan väl heller inte vara mot Lagen. Då skulle ju övernattningslägenheter vara olagliga.

Sedan behöver man bara vara med på stämman som alla andra medlemmar. Stämman hålls i Sverige, för övrigt.

Det är väl helt klart att alla ska vara med. Annars måste man bilda en annan ekonomisk förening som köper en BR i Spanien. Men när man väl har gjort det är det föreningen som är ägaren. Då är det upp till varje framtida köpare att ta ställning till ifall de väljer detta alternativ framför gymmet. Gym kanske är mer attraktivt, vad vet jag?

Jag känner ett par som har en lgh i Yamasol som nämns i texten. Har själv hyrt två veckor av en annan i Yamasol. Volvo har flera stycken lgh i Yamasol.

Pensionär
2012-12-12, 01:50
Bara ett "litet" problem. När vi inte ens kan hitta styrelser som kan sköta den egna brf:en, hur ska vi kunna hitta ett sätt att administrera fastigheter i andra länder?

Som jag förstod skulle vi inte köpa en fastighet. Det kunde räcka med en lägenhet, eller två? (en för styrelsen, och en för oss andra).:1:

Vi kan redan nu förutse att det kommer att bli samma jävla liv som i tvättstugan idag. Föregående gäst städar uselt. Men varför nedslås av detta. Vi är ju vana s a s.
Jag är fullständigt övertygad om att när makteliten insett totikis kreativa utbrott, och vilka möjligheter som kunde öppna sig kommer även lagstiftningen att kunna justeras i lämplig riktning. Se bara vad som sker nu med uthyrningsmöjligheten. Oavsett om vi tror eller inte, nog kan saken diskuteras ett varv. Som sagt alltid kan vi lära något.

Admin
2012-12-12, 10:15
Vad jag menade med lagen är att man inte kan påtvinga en enskild bostadsrättshavare en fastighet/lägenhet i Spanien, annars är det naturligtvis ett jättebra förslag under förutsättning att alla kommer överens med varandra om hur det ska fungera och finansieras.

Är det inte en separat fastighet, utan en lgh i ett flerfamiljshus, så är det inte bara de man delar lägenheten med man ska komma överens med. Man ska också få det till att fungera med alla grannar runt om. Kanske inte blir ett problem, men säker kan man aldrig vara. Det enda man vet med säkerhet är att det blir ännu en osäker parameter av många.

Personligen skulle jag aldrig vilja förlita mig på andra. Illa nog att jag är tvingad till detta i bostadsrättsföreningen, men vi är alla olika, med olika behov och åsikter.

Skulle jag ha en andel i en fastighet/lgh i ett annat land så skulle det vara med minst antal möjliga personer, och personer jag känner samt litar på väldigt väl. Men även i detta läge skulle jag vara mycket tveksam. Men då talar jag som sagt enbart för min egen personliga del. Fungerar det för andra så är allt gott och väl. :1:

Pensionär
2012-12-12, 11:59
Vad jag menade med lagen är att man inte kan påtvinga en enskild bostadsrättshavare en fastighet/lägenhet i Spanien,
Nej, men det skulle kunna bli ett gyllene tillfälle att locka föreningar till samarbete. För att garantera täckning över året.
Dessutom nästan gratis och enkelt organiserad övervakning.
Låt oss göra upp med någon person (t ex ägaren av huset) att efter varje gäst lämnar lägenheten, kontrollera att allt är oförstört. Skickar meddelande om insp. till uppgiven förening. Borde inte kosta mycket att på så sätt få kontroll på vad som händer med lägenheten. Efterkommande gäst kan även instrueras att checka av ett antal kontrollpunkter. Ta med sig hem erfarenheterna av veckans boendet, och ev önskemål om kompletteringar. Nästa gratis organisering.
Men f a föreningar skulle kanske upptäcka att det finns goda skäl att samarbeta. Bryta den isolering från varandra som HSB lyckats lura på oss.

annars är det naturligtvis ett jättebra förslag under förutsättning att alla kommer överens med varandra om hur det ska fungera och finansieras

Ja det borde kunna konstrueras skäligen enkel lösning på kostnadens fördelning mellan utnyttjarna av förmånen.

Skulle jag ha en andel i en fastighet/lgh i ett annat land så skulle det vara med minst antal möjliga personer, och personer jag känner samt litar på väldigt väl.
Två föreningar i samarbete, eller en stor. Kostnaden för köpet av en lägenhet idag är väl inte större än att exprimentet inte kan anses som alltför vågat. Sannolikt kunde lägenheten även säljas till någon enskilt, som varit där redan, och funnit klimatet och människorna behagligt, om det skulle visa sig innebära nackdelar med kollektivt ägande? Ett problem är kanske, vem skulle man våga köpa av?

totiki
2012-12-14, 00:44
3-dimensionella BRFr är nu legio. Och vad är detta om inte 3-dimensionellt, kanske fyra. Eftersom det tar viss tid att ta sig till övernattningslägenheten.