handdator

Visa fullständig version : Se om ert hus

totiki
2012-11-21, 13:45
Världen står inför den värsta depression som någonsin skådats. Eftersom denna kommer att vara den första globala. Den i 30 talets USA var bara nationell.
Det kommer därför heller inte finnas något draglok.
Kanske är krig enda sättet att ta sig ur, precis som senast.

Om er förening ska klara sig lindrigare undan än grannföreningen, skulle ni börjat förbereda er strategi och ekonomiska plan för detta igår. Men bättre sent än aldrig. Ta inga nya lån. Sänk alla kostnader. Amortera och gå i ide. Och glöm inte att samla pengar i kassan. För är det något som blir bristvara när alla sitter med fastigheter, så är det pengar. Då blir pengar dyra eller svåråtkomliga. Det vet bankerna och drar in på lånemöjligheterna.
Dysterkvisten.

Admin
2012-11-23, 19:27
Med tanke på att 97 procent av all världens pengar inte existerar så kanske det inte är så svårt att se vartåt det lutar.

Regeringarna spelar med och låter bankerna hitta på pengar som inte finns. Bostadsrätterna är en del i detta världsomspännande pyramidspel.

Men... med tanke på att det är sagt att världen går under om mindre än en månad (den 21/12) så kanske det inte spelar någon roll ändå?

Det kan ju också vara så att den 21/12 inte är världens undergång, utan kanske början på slutet, men det skulle också kanske vara början på början...? Men enligt experterna så är enda möjligheten att komma ur pyramidspelet att alla pengar blir värda noll och vi börjar om från början. Kanske inte så troligt att det kommer att hända?

Harald
2012-11-23, 21:16
För den seriöst intresserade, och som inte är lättskrämd, rekommenderar jag kunskapskanalen i morgon (Lördag 24/11) kl 22.00.

Går säkert att se via SVT Play också.

totiki
2012-11-23, 21:38
Jag studerade Mayakalendern redan på 80 talet och de preciserade faktiskt tidpunkten inte bara till midvintersolståndet 2012 enligt vår räkning, utan även till klockslaget 11.40. Säga vad man vill om Maya kulturen men det ville gärna vara precisa.
En sak i historien om detta är att innan denna senaste datering de gjorde, så hade de avslutat sin kalender två gånger före, och varje gång hade det blivit väldigt oroligt bland innevånarna strax före. Så det kan ju vara så att de efter att ha dragit lärdom av detta lade ett avslut långt fram i tiden för att slippa ytterliggare uppror inför kalenderavslutet.

Dom där makthavarna, dom hittar alltid på ett knep för att hålla folk lugna i oroliga tider. Ni ska se att Rheinfeldt till slut accepterar en kompromiss till EUs nya budget. Att Cameron går ur EU. Kina döljer de verkliga siffrorna och Iran hittar en ny smuggelväg för sina robotar mot Israel.
Frågan är bara, vad händer på Madagaskar?

Det är nog inte mycket vi kan göra för att hejda vad som än kommer. Men att se till att vi har pengar i kassan när pengar blivit en bristvara kan aldrig vara fel.

Admin
2012-11-23, 22:17
... kunskapskanalen i morgon (Lördag 24/11) kl 22.00.

Kollade upp vad detta var;
Systemfel som hotar världen
Dokumentär. Avsnitt 28 av 36. I "konsekvensernas tidsålder" måste vi granska och ifrågasätta hela systemet i vårt nuvarande samhällsbygge. Här kommer några av världens viktigaste tänkare till tals. Hur kan alternativa tankesätt och lösningar inför framtiden se ut?

och;

Hur kunde världens ledande ekonomer missa att vi var på väg mot den största finansiella kollapsen sen 1930-talet? Vetenskapens värld granskar ekonomivetenskapen och den pågående skuldkrisen. Enligt en växande skara kritiker ledde häpnadsväckande brister i de ekonomiska modellerna fram till krisen. I centrum står vår tids enorma finanssektor.
Låter intressant, men det verkar som jag missat mycket... avsnitt 28 !!!
Ska i alla fall bänka mig framför tv:n vid denna tidpunkt för att lära mig mer om ett av de till synes oändligt många systemfelen i denna värld.

Jag studerade Mayakalendern redan på 80 talet och de preciserade faktiskt tidpunkten inte bara till midvintersolståndet 2012 enligt vår räkning, utan även till klockslaget 11.40.
Trots mitt intresse för Mayaindianerna och Mexico så har jag nog inte studerat detta så noga som du, men det verkar finnas olika åsikter... som alltid när det handlar om tolkningar. Vissa hävdar att "Världens undergång" - dvs "den nya eran" - låter vänta på sig ytterligare ca. 75 år.

Säga vad man vill om Maya kulturen men det ville gärna vara precisa.
Ja, och här är det då vissa som hävdar att utomjordingar var bitvis involverade i Mayakulturen, och då - om man vill tro på detta - kanske de hade en vetskap som övergår vad vi kan greppa.

Dom där makthavarna, dom hittar alltid på ett knep för att hålla folk lugna i oroliga tider. Ni ska se att Rheinfeldt till slut accepterar en kompromiss till EUs nya budget.
Blir kanske lite mycket politik, men se bara på hur det blev i Egypten efter revolten. Man gick från en diktatur till en annan... men i motsats till Sverige så finns det i alla fall några i Egypten som reagerar på och agerar mot galenskaper.
Diktatorer, som Egyptens nya Farao, lovar guld och gröna skogar, och finns det bara tillräckligt många som låter sig luras tillräckligt länge så kan diktatorerna leva länge.

Det är nog inte mycket vi kan göra för att hejda vad som än kommer. Men att se till att vi har pengar i kassan när pengar blivit en bristvara kan aldrig vara fel.
Då vill jag rekommendera att satsa på guld, en av de få bestående "valutorna". ;)

Att världen kommer att gå under vet vi ju alla, det är bara frågan om när, och förhoppningsvis blir det någon annan generation som får bita i detta, för någon mer omfattande subversiv verksamhet i vår generation för att vända skutan på rätt köl kommer inte att ske.

totiki
2012-11-23, 22:53
"Trots mitt intresse för Mayaindianerna och Mexico så har jag nog inte studerat detta så noga som du, men det verkar finnas olika åsikter... som alltid när det handlar om tolkningar. Vissa hävdar att "Världens undergång" - dvs "den nya eran" - låter vänta på sig ytterligare ca. 75 år."
Fast det är inte Mayaindianerna.
Kollar man riktigt noggrannt finns det alltid en sekt som spår jordens undergång varje år.

"Ja, och här är det då vissa som hävdar att utomjordingar var bitvis involverade i Mayakulturen, och då - om man vill tro på detta - kanske de hade en vetskap som övergår vad vi kan greppa."
Det finns en författare som emellanåt anses vara ett alias för Kurt Vonnegut, och också förekommer i hans böcker. Kilgore Trout. Från vilken det finns en bok översatt till Svenska som heter "Stjärnsnäckan". Den ska ni läsa, mycket rolig läsning. Som också säger en del om andra kulturer ur ett annorlunda perspektiv.
Men framförallt har denne Kilgor Trout en förebild i verkligheten vid namn Philip Jose Farmer. Denne har skrivit en triologi som går under namnet "Flodvärlden", fast det är fyra böcker. Tycker ni Sagan om Ringen är bra kommer ni att älska denna. Det utspelar sig någon annan gång, någon annan stans. Men alla personer som någonsin levat på jorden bor där. Och också tre, fyra utomjordingar som kom till jorden just den 21/12 2012. Dom har något hundlikt utseende men går upprätt och är väldigt mänskliga för övrigt, med fel och brister o s v.
Ta rätt på den och ni slipper titta på TV ett par månader framöver. Fängslande läsning. Men "Krig och Fred" av Tolstoy är också bra om man gillar spänning och romantik. För övrigt kan jag rekommendera alla "vuxenböcker" av Barbro Lindgren. Barnböckerna är inte heller illa. Värna biblioteket och låna dem där.

Harald
2012-11-23, 23:33
Oj visste inte att det var avsnitt 28... Men såg just detta avsnitt idag då jag hade ledig tid, och det är ruggigt bra. Handlar om bostadsbubblan, hur kapitalet satt demokratin ur spel samt hur bankerna getts tillåtelse att skapa pengar ur tomma intet (krediter) m m.

tette
2012-11-24, 10:28
Jag tror att de flesta i sverige inte kan greppa bolåneskulden denna genereration satt sig i.

alla pengar i omlopp i Sverige idag är lite drygt 100 miljarder.
95 000 000 000kr i sedlar och 6 000 000 000kr i mynt.

Detta motsvarar 4,5% av de pengar vi lånat till bostäder.

Skrämmande siffror där mycket av ägandet består av "en rätt att bo" (i händerna på tveksamma lekmannastyrelser)

totiki
2012-11-24, 10:41
Oj visste inte att det var avsnitt 28... Men såg just detta avsnitt idag då jag hade ledig tid, och det är ruggigt bra. Handlar om bostadsbubblan, hur kapitalet satt demokratin ur spel samt hur bankerna getts tillåtelse att skapa pengar ur tomma intet (krediter) m m.

Men vad hette programmet? För jag vill söka det på SVTplay.

Admin
2012-11-24, 15:15
Fast det är inte Mayaindianerna.
Mayaindianerna har tyvärr inte sagt särskilt mycket, det är som alltid annars tolkningar vi måste utgå från. Och det är dessutom våra tolkningar av andras tolkningar i okänt antal fortsatta led som är vad det handlar om här. Kan bli mycket fel på vägen... speciellt eftersom mer än ett kilo år passerat :14:.

Kollar man riktigt noggrannt finns det alltid en sekt som spår jordens undergång varje år.
Självklart. Så länge det finns så många korkade och lättmanipulerade människor -utan förmåga att kunna tänka på egen hand - som det gör så kommer det alltid att finnas sektledare som utnyttjar detta för egen personlig vinning. Vi har ju en form av dessa sektledare t.o.m. inom bostadsrättsvärlden.

Som svar på din undran;
Programmet på Kunskapskanalen som Harald tipsade om heter som jag skrev här ovan; "Systemfel som hotar världen".
Eftersom jag kommer att se programmet ikväll så har jag inte letat efter det, men annars kan jag tipsa om ett annat aktuellt program på samma tema, världens undergång och bostadsbubblan;
Vetenskapens värld 19/11 (http://www.svtplay.se/vetenskapens-varld)

Det är skrämmande, mycket skrämmande!!!

totiki
2012-11-24, 15:22
Faktum är att Mayaindianerna inte säger ett jota om världens undergång alls. Det är en tolkning som andra gör av att deras kalender tar slut detta datum och tid. Och som jag sa. De hade avslutat sin kalender två gånger före detta datum med oroligheter som följd. Dom tyckte nog att de kunde fortsätta räkna på kalendern när de närmade sig slutet.
Den kalender jag har tar slut 31/12. Jobbigt. Men köper jag en ny får jag ett år till.

Har letat på svtplay och det finns inte med vad jag kan förstå. Men jag får väl kolla efter det du tipsade om istället.

Admin
2012-11-24, 15:32
Det är en tolkning som andra gör av att deras kalender tar slut detta datum och tid.
Exakt min point. Plus att man då t.o.m. är oense om ifall kalendern verkligen tar slut om en knapp månad, eller om vi kanske egentligen har ännu runt 75 år på oss innan "jordens undergång". Fast med tanke på hur det ser ut i världen med befolkningsexplosion i kombination med klimatförändringar och ett resursutnyttjade som suger ut alla resurser till glädje enbart för nuvarande generation, så finns det väl ingen som tror att planeten Tellus och dess invånare har den minsta chans att klara sig ytterligare 75 år?

Har letat på svtplay och det finns inte med vad jag kan förstå. Men jag får väl kolla efter det du tipsade om istället.
Du får se reprisen av "Systemfel som hotar världen".

Länken jag gav var rätt men programnamnet jag skrev var fel, har nu rättat till; "Vetenskapens värld (http://www.svtplay.se/video/591940/19-11-del-2-av-3)".

totiki
2012-11-24, 16:51
Har sett den nu. Mm, skrämmande. Och hur skulle en sådan skuld avskrivning se ut undrar man.
Ska man halvera värdet av allting består obalansen. Alltså måste man berika de fattiga genom att skriva av deras skuld. Skulle tro att makthavarna väljer krig som utväg istället. Frågan är bara mot vem? Mot de fattiga? Då blir de rika tvungna att städa sina egna hem igen. Och vem ska köra deras bilar och servera på restauranger? Det gäller nog att skaffa sig en yttre fiende i alla fall.

Admin
2012-11-24, 17:01
Och hur skulle en sådan skuld avskrivning se ut undrar man.
Ja, som du säger, det är inte praktiskt möjligt.
Skulle man generellt skriva av skulder för alla dem som levt över sina tillgångar så skulle det skapa en enorm orättvisa gentemot dem som skött sin ekonomi och förlitat sig på systemet. Dvs ju mer man misskött sig desto mer belönas man.

Men som vi ser hur det ser ut i Spanien med exklusiva nybyggen i spökstäder så kan man bara hoppas att regeringen i detta land inte låter samma sak ske med nybyggda bostäder som bara står och förfaller... dvs en sådan period som vi redan en gång tidigare upplevt i Sverige, med miljonprogrammet.

Harald
2012-11-25, 00:11
Programmet är inte helt lätt att ta till sig, och har ju dessutom fokus på USA, men även västvärlden generellt.

Några slutsatser är mycket intressanta, och överförbara på Brf.

Vi kommer genom någon form av process lämna en ekonomi där tillgångar av luft ("fiat" pengar, krediter eller andra finansiella instrument) förlorar sitt värde, och istället ökar värdet på fysiska tillgångar (ex fastigheter).

De enorma fastighetsknutna krediterna kommer att upphöra eller åtminstonde kraftigt minska, antingen genom generell skuldavskrivning (mindre troligt) eller genom att man kraftigt höjer priset på pengar (krediter) och låter "marknaden" självsaneras genom utslagning (troligare).

Här är i princip alla överrens, men metod och tidpunkt diskuteras.

Oavsett hur och när det sker, så kommer den reala tillgången därefter att räknas och ingenting annat.

Överfört på hur den lilla styrelsen i bostadsrättsföreningen bör agera, så framstår renovering (värdebevarande, inte lyx-) och amortering som rätt åtgärder idag.

Skuldsatta föreningar med eftersatta byggnader, kommer att slås ut (låtas gå i konkurrs och bli marknadens länge eftertraktade nya hyresrätter, så har vi löst den bristen också).

Programmet väcker större frågor än så, men detta är det lilla konkreta för vår lilla nisch.

Intressant också hur man belyser det faktum att unga idag mer och mer intresserar sig för hur de kan tjäna människor och samhälle, än de kan tjäna sig själva. En naturlig reaktion på den individualism som varit rådande de senaste 100 åren.

Följden av detta , är att företag som enbart berikar sig själva kommer tappa affärer till förmån för företag som tjänar samhället. Exemplen blir fler och fler om än så länge blygsamma. "Vi stödjer BRIS" eller "Byt in din jacka, den skänks till stadsmissionen" är vanligt idag. I morgon kommer vi se mer av företag som på allvar investerar sitt överskott i vettigare saker än aktieutdelningar till passiva ägare (SBC) eller byggnation av lyxbostäder med enda syfte att ytterligare öka sin vinst (HSB och Riksbyggen)...

Jag ser fram emot att de gamla drakarna går under eller på nyttföds...

totiki
2012-11-25, 02:07
"De enorma fastighetsknutna krediterna kommer att upphöra eller åtminstonde kraftigt minska, antingen genom generell skuldavskrivning (mindre troligt) eller genom att man kraftigt höjer priset på pengar (krediter) och låter "marknaden" självsaneras genom utslagning (troligare)."

Det tror jag med. Man höjer priset på pengar för att täcka skulderna,
Om ni inte får låna pengarna längre. Var ska ni då ta dem ifrån?
Nu ska ni fylla på kassan och inte lägga ett öre på kosmetika.
Värmepumpen eller pannan eller något annat väsentligt kommer ändå att gå sönder eller behöva service. Oförutsedda utgifter kan stjälpa inte bara eran egen ekonomi utan hela föreningens. Har ni inte varit det förut så är det dags nu att bli lojala mot era grannar och samarbeta för er gemensamma framtid.

Det är inställningen och attityden som måste ändras. Glöm vinnarskallen eller att ensam är stark. Det är redan en överspelad strategi.

Gusten
2012-11-25, 07:45
"De enorma fastighetsknutna krediterna kommer att upphöra eller åtminstonde kraftigt minska, antingen genom generell skuldavskrivning (mindre troligt) eller genom att man kraftigt höjer priset på pengar (krediter) och låter "marknaden" självsaneras genom utslagning (troligare)."

Det innebär alltså att man kan räkna med kraftigt sjunkande bostadsrättspriser den närmaste tiden ?

clabbe
2012-11-25, 08:35
Det innebär alltså att man kan räkna med kraftigt sjunkande bostadsrättspriser den närmaste tiden ?

Och kraftigt höjda räntor?

totiki
2012-11-25, 08:40
Tidpunkten har man ingen aning om. Men det är ett troligt scenario. Sverige är ett av de fem länder som har störst skuldsättning genom bolån i förhållande till BNP. Men det enda av dessa som ännu inte råkat ut för en bristande bostadsbubbla.

Regeringen talar om att ta bort räntebidraget genom att gradvis sänka det med ett eller ett par % varje år. Det kommer att ge en mer stabil ekonomi på sikt. Men för alla de som har räknat på sin bostad/ ekonomi under förutsättning att ränteavdraget skulle bevaras i all evighet, och det är många och inte minst bankerna som långivare, kommer att gå på knäna.

Bankerna skapar värde av luft eller kanske snarare av löftet (luftet) om att lånekunden ska amortera av hela skulden. Om inte ränteintäkten och amorteringen uppgår till det utlånade värdet, eller helst mer eftersom banken driver sin verksamhet och betalar sina kostnader på ränteintäkten, då går banken i förlust. Men när priset höjs hela tiden skjuts ju tidpunkten för break-even också fram hela tiden. Det är som att gå på tunn is. Isens styrka består av förtroendet av att den ska hålla.

En annan sak som är konstigt är att exempelvis en bil eller en båt sjunker i pris när den blir äldre eller begagnad. Med BR är det tvärtom? Det finns i alla fall en tro på att det ska vara tvärtom och att det på något vis är en naturlag och helt korrekt. Det finns också en tro på att stat och kommun går in och fixar det här.
Men har ni tänkt på vilka det är som hela tiden marknadsför denna ordning? Det är politikerna. Dom lovar ju guld och gröna skogar allesammans. Problemet är att de inte har något sans och vett, utan är de som tror mest på vad de själva säger.

Gusten
2012-11-25, 09:55
Bankerna skapar värde av luft eller kanske snarare av löftet (luftet) om att lånekunden ska amortera av hela skulden.

Bostadslånen har jag hört ska vara bankenas största kassako, och där Nordea är störst när det gäller vinster från just bostadslån.

Bankerna kalkylerar ju med vissa kreditförluster med anledning av risken för bl a höjda räntor och sjunkande värde på dom pantsatta bostäderna.

Vad jag förstått har detta i dagsläget inte resulterat i några större problem med att få bostadslån ?

totiki
2012-11-25, 10:11
Bostadslånen har jag hört ska vara bankenas största kassako, och där Nordea är störst när det gäller vinster från just bostadslån.

Bankerna kalkylerar ju med vissa kreditförluster med anledning av risken för bl a höjda räntor och sjunkande värde på dom pantsatta bostäderna.

Vad jag förstått har detta i dagsläget inte resulterat i några större problem med att få bostadslån ?

Fast det är bara så länge lånet är luft som det kan fungera som en kassako. Så fort banken måste realisera luften till en lgh genom vräkning och därefter inte kunna sälja den till någon som de inte ger lån, börjar bankens problem.
Definitionen på problem är: en orsak som endast har dåliga lösningar.

Att det inte är något problem med att få bostadslån beror på att så kan banken skjuta problemen framför sig och slippa ta itu med de dåliga lösningarna. När bankerna förvandlas till de största bostadsbolagen istället, med de forna låntagarna som hyresgäster. Hyresgäster som kräver renovering vart 15e år i sina redan slitna hus. Vattenskador och förstörda tak genom ogenomtänkta utbyggnader av råvindar. Det är då det roliga är i full gång.

liqwid78
2012-11-25, 11:13
Man skulle kunna tro att denna tråd är ett 1:a april skämt. Om man skall hålla den seriös så skall man ha fakta som stödjer påståenden här.

Det var en kul läsning denna söndag! Tack :6:

totiki
2012-11-25, 11:33
Joru. Eftersom vi talar om Mayaindianer och dylikt i denna tråden kan jag berätta att det finns fler hälsningar från historien. Denna daterar sig till ungefär 1550 talets Frankrike och riktar sig till ungefär vår tid. Om jag minns rätt är den skriven på ett versmått, Alexandriner, och lyder ungefär så här i klartext. I alla fall så klart det gick att få det: först faller muren, när sedan kungen av Marocko faller. Då börjar det.

Kryptiska meddelanden ska ha ett stort tolkningsutrymme annars är dom inte kryptiska. Och helst ska man slippa tro på dem. I alla avseenden, precis som Bostadsrättslagen (BRL).

tette
2012-11-25, 12:07
tack för historiska lektioner. historien kommer också att skrivas att dagens bankkassako bostadslån (2100 000 000 000) är en väldig balansvåg både politiskt och finansiellt.

tål att upprepas att lånesumman som vi i princip dragit på oss från 1992 då bostdsrätt var något som hade lite värde i "finare områden" med annars bara var värda några 100 per kvadratmeter är en20:ondel av alla pengar i omlopp i sverige.

För ärligheten skull skall man nog här göra skillnad på bolån för hus respektive bostadsrätt.
Men samtidigt görs inga såna skillnader politiskt eller vinstbeskattningsmässigt eller bankränteuttag.
Eller är det så att verkligheten börjar komma ikapp hysterin i utlåningen för den ökande populationen?
Lättare att låna på ett hus än en bostadsrätt.
Ja, så tror jag att framtiden kommer te sig.

media idag säljer bara på skvaller och värstingarnas värsta värstinghändelser.
Tur det? om de skulle göra sitt jobb och granska och berätta verkligheten skulle effekten i inbromsningen av sveriges guldkalv genom tiderna bostadsrätt få annan vinkling.