handdator

Visa fullständig version : Dåligt fungerande element

Missen
2012-11-15, 21:11
Vi har köpt en nybyggd bostadsrätt. Efter några veckor märkte vi att värmen var dålig i lägenheten. Och ganska snabbt konstaterade vi att vissa av elementen aldrig blev särskilt varma. Vi kontaktade styrelsen som anlitade ett bolag som höjde trycket på värmepannan i huset så att värmen i vår lägenhet ökade. Trots detta var det fortfarande väldigt svag effekt på samma element vilket gör att temperaturen skiljer sig i de respektive rummen. Vi har givetvis haft en av föreningens fastighetsförvaltare på besök som provat att lufta, ta loss termostater och släppa på alla ventiler och ev strypningar, utan resultat! Och nu gör de inget mer åt saken. Men ska det vara så här i ett nybyggt hus?!
I ett av sovrummen finns två lika stora element, de är placerade på samma vägg och ca en meters mellanrum och har var sitt fönster ovanför. Skall de då inte vara lika varma? Det skiljer ca 6-8 grader på dessa när man mäter med en lasermätare från TESTO. Kan det riskera att vara något fel med installationen av värmesystemet i pannrummet?

Harald
2012-11-15, 23:27
Låter som att ni har något "knäppt" fel. Kan vara skräp i era ventiler som gör att det blir sämre flöde, inte ovanligt att man får byta några ventiler i ett nybygge. Då får man just denna effekt, att något element är kallare (det med skräp i ventilen) än ett som är bredvid i samma rum.

Ventilen sitter innanför termostaten, eller enklare förklarat kanske, termostaten sitter på ventilen.

Men, föreningens ansvar är att ni har värme. Ni bör kunna kräva 21 C inomhus. Har ni det, så spelar det ingen roll egentligen att det är olika temperatur på elementen. Föreningen har ändå uppfyllt kravet.

Temperaturen mäts mitt i rummet, 1 m över golv.

Mer förklaring:

Säg att ert system nu är uppskruvat, i och med att fastighetsskötaren varit och pillat, så att ni kan få ut 24 C i rum med fullt fungerande element.

I rummet med defekt element, blir det bara 21 C. Ni upplever därmed att detta rum är kallare (vilket det är), men det är inte för kallt för föreningens krav. Att elementen blir olika varma i detta rum:

Det varmaste elementet: Termostaten försöker få upp temperaturen till 24 C, och eldar därför på som bara den, elementet försöker helt enkelt kompensera det defekta som står bredvid. Detta element är därför egentligen FÖR varmt (Hade båda elementen varit så här varma så hade troligen rumstemperaturen överstigit 24 C.)

Den kallare elementet: Skräp i systemet har samlats i ventilen, och hindrar fullt flöde. Så även om termostaten står på max, så får inte elemntet fram tillräckligt med varmvatten.

Så länge ni har 21 C inomhus i alla rum, behöver föreningen tyvärr inte åtgärda felet.

Mina teorier, kan stämma, vem vet?

Missen
2012-11-16, 07:36
Harald: tack för ditt svar. Det med temperaturer är lite märkligt hos oss. Just nu är det ok dvs 22 i större delen av lägenheten och ca 21 i det rum där dessa två likadana sitter och den ena aldrig blir varmt. Så i mina ögon kompenserar det välfungerande elementet inte det dåliga då temperaturen är alltid lägre där inne. Vår förening har löst frågan genom att höja trycket på pannan så att vi får ok värme, annars ligger vi på ca 19-20. Är detta verkligen ok i ett helt nybyggt hus? Ska man inte gå i botten med det verkliga problemet och se om det t ex finns något "skräp" i ventiler?

Missen
2012-11-16, 07:59
Harald: tack för ditt svar. Det med temperaturer är lite märkligt hos oss. Just nu är det ok dvs 22 i större delen av lägenheten och ca 21 i det rum där dessa två likadana sitter och den ena aldrig blir varmt. Så i mina ögon kompenserar det välfungerande elementet inte det dåliga då temperaturen är alltid lägre där inne. Vår förening har löst frågan genom att höja trycket på pannan så att vi får ok värme, annars ligger vi på ca 19-20. Är detta verkligen ok i ett helt nybyggt hus? Ska man inte gå i botten med det verkliga problemet och se om det t ex finns något "skräp" i ventiler?

Jag menar det välfungerande elementet är inte extremt varmt på något sätt, faktiskt står det lägre i temp än några andra med tanke på kompensation.. Vi hade en konsult på besök som också tyckte att det var märkligt att det "uppförde sig" som det gjorde. Menar bara ska man inte ha en välfungerande lägenhet när man köper nytt??

Harald
2012-11-16, 11:22
Egentligen håller jag med dig, men jag är luttrad av min erfarenhet.

Du har inte köpt några element. Det är föreningen som äger dessa. Är de inte intresserade av att åtgärda, och du har tillräcklig värme, så kan du dessvärre inte kräva mer.

Jag skrev att detta var vanligt vid nybyggnation. Det beror på slarv från rörläggarna vid avgradningar innan kopplingar monteras. Det räcker i teorin med att man slarvat vid en koppling (ni kanske har 2-300 st i hela huset) så kan dessa "spån" ställa till det någonstans.

Skulle nästan säga att det är normalt, då arbetsinsatsen att vid varje montering alltid lyckas grada av utan att spån spills in i systemet, är enorm, jämfört med insatsen att efter en tid byta en handfull ventiler.

Missen
2012-11-16, 12:26
Egentligen håller jag med dig, men jag är luttrad av min erfarenhet.

Du har inte köpt några element. Det är föreningen som äger dessa. Är de inte intresserade av att åtgärda, och du har tillräcklig värme, så kan du dessvärre inte kräva mer.

Jag skrev att detta var vanligt vid nybyggnation. Det beror på slarv från rörläggarna vid avgradningar innan kopplingar monteras. Det räcker i teorin med att man slarvat vid en koppling (ni kanske har 2-300 st i hela huset) så kan dessa "spån" ställa till det någonstans.

Skulle nästan säga att det är normalt, då arbetsinsatsen att vid varje montering alltid lyckas grada av utan att spån spills in i systemet, är enorm, jämfört med insatsen att efter en tid byta en handfull ventiler.

Ok, intressant. Är det svårt att spåra de här "spån" ? Hur blir man av med dessa? Tror du att man istället skulle försökt att få med sig föreningen och tillsammans ställa byggherren till svars? Få dem att rätta till "felet" ? Jag menar det måste finnas försäkringar och garantier som täcker sånt här? Vet att grannen ovanför har problem med samma element, så det måste sitta i samma ledningar.

Harald
2012-11-16, 14:23
Självklart, problemet ska upp som en anmärkning till garantibesiktningen, som går två år efter slutbesiktningen.

Det är föreningen som tar upp felet med byggaren.

Ofta brukar styrelserna i nya hus skicka ut en enkät inför garantibesiktningen, där medlemmarna får rapportera de fel de noterat.

Missen
2012-11-17, 18:41
Självklart, problemet ska upp som en anmärkning till garantibesiktningen, som går två år efter slutbesiktningen.

Det är föreningen som tar upp felet med byggaren.

Ofta brukar styrelserna i nya hus skicka ut en enkät inför garantibesiktningen, där medlemmarna får rapportera de fel de noterat.

Huset byggdes 2006 så frågan är om det finns några garantier kvar. Det finns väl något om en 10 års byggfelsförsäkring?

Harald
2012-11-17, 19:42
Glöm byggfelsförsäkringen. Den gäller inte här. För att den ska gälla krävs att ni kommer över vissa belopp.

Sen är det en annan sak att endast ett (ETT!!!) fall finns i sverige sedan 1993, där byggfelsförsäkringen trätt in och ersatt. Endast ett byggfel på nästan 20 år med andra ord? Eller hur...