handdator

Visa fullständig version : Kreativ finansiering av BR

Korsdraget
2012-11-06, 20:19
Hej alla,
Säkert har många liksom jag funderat över hur folk har råd att köpa lägenheter, km-priset är i Stockholm extremt högt, vissa områden 65 tkr/km.
Följande lärde jag mig i dag (i kassakö på ICA).
En proper man i sina bästa år får ett telefonsamtal. Han säger följande angelägen att vi andra skall höra: Javisst har jag lägenheter, lediga ja det har jag, blabla, men du skall veta att jag har endast bostadsrätter. Det är inga billiga precis. Blabla, sen säger han: Ja, jag förstår att du inte har de här pengarna. Blabla. Du, jag kan göra en specialare just för dig, blabla. Ja, jag förstår, du har inte till din del av köpesumman eftersom du inte har kontanter upp till bankens villkor. Ja, ja..

Du det här fixar jag enkelt:

- jag skriver ett högre pris på köpeavtalet till banken, lägger på det belopp som du skulle betala själv alltså. Vad tror du om det? :10: Blabla: Ok, jag fixar det.

OBS, detta var en direktaffär, alltså ingen mäklare. Oärlighet är som sagt per definition att inte följa eller att kringgå lagen.

clabbe
2012-11-06, 20:51
Det blir fint sen när staten tar sina 22% av den obefintliga delen av priset

Korsdraget
2012-11-06, 21:54
Ja Clabbe, det blir fint, men är man redan bedragare så, ja vadå.

Sen kan man ju undra hur försäljaren redovisar inkomsten. Skatteverket kanske är intresserad tänker jag, men det kanske finnes andra aspekter också.

Det är också egendomligt att säljaren faktisk verkade ville tala om för oss andra vilken kaxig typ han var. Mycket märkligt beteende. Sandlådan.:16:

clabbe
2012-11-07, 06:47
Ja Clabbe, det blir fint, men är man redan bedragare så, ja vadå.

Sen kan man ju undra hur försäljaren redovisar inkomsten. Skatteverket kanske är intresserad tänker jag, men det kanske finnes andra aspekter också.

Det är också egendomligt att säljaren faktisk verkade ville tala om för oss andra vilken kaxig typ han var. Mycket märkligt beteende. Sandlådan.:16:

Att Skatteverket får reda på försäljningen är högst troligt eftersom föreningen är skyldig att lämna kontrolluppgift på detta. Om säljaren säljer flera bostadsrätter samma år (som han kanske inte ens varit skriven på) så kan det bedömas som näringsverksamhet så skatten t.o.m. blir högre än 22%.

Köparen däremot får en bra start - när/om han väl säljer slipper han ju skatten på den falska köpeskillingsbiten - dvs om han fuskar och redovisar enligt vad som står i köpekontraktet och inte vad han faktiskt betalade.

Jag tycker ärligt talat att säljaren låter lite dum. Dum som förfalskar köpekontraktet och dum som bräker om det så alla kan höra :-)

Korsdraget
2012-11-07, 10:55
Clabbe, det var en fastighetsägare, eller företrädare för annan ägare. Jag var inte tydlig om det när jag skrev. Troligtvis hade han både hyresrätter och bostadsrätter att tillgå. Kan vara privat eller allmännytta.
Jag tänker att detta kan vara utbrett. Hans kaxighet kan nu bidra till att detta blir känt. Hoppas det! Nu står det här.
Ha en fin dag önskar korsdraget.:7:

totiki
2012-11-07, 11:28
- jag skriver ett högre pris på köpeavtalet till banken, lägger på det belopp som du skulle betala själv alltså. Vad tror du om det? ... Ok, jag fixar det.

Om priset blir högre borde köparen som inte har till kontantinsatsen från början, komma än längre ifrån att fylla bankens villkor. Eller? Det är någon finurlighet jag inte förstår här. Jag kan förstå att han kan få en högre belåning som skulle hjälpa till att täcka kontantinsatsen till den första/verkliga kostnaden. Men ska detta fungera måste ju banken vara involverad i upplägget och det verkar den ju inte vara eftersom den stoppat redan det första lånet.

För övrigt är väl inte skattemyndigheten och banken samma sak? Vad det gäller inkomstbeskattning/kontrolluppgift contra lånet, alltså.

clabbe
2012-11-07, 12:28
Clabbe, det var en fastighetsägare, eller företrädare för annan ägare. Jag var inte tydlig om det när jag skrev. Troligtvis hade han både hyresrätter och bostadsrätter att tillgå. Kan vara privat eller allmännytta.
Jag tänker att detta kan vara utbrett. Hans kaxighet kan nu bidra till att detta blir känt. Hoppas det! Nu står det här.
Ha en fin dag önskar korsdraget.:7:

Vad menar du för bostadsrätter som han skulle ha att tillgå? Styrelsemedlem i en bostadsrättsförening som sitter på hyresrätter de vill upplåta eller vad? Jag fattar inte.

Korsdraget
2012-11-07, 14:54
Eftersom min webbläsare omöjliggör citat hänvisar jag endast till föregående inlägg från Clabbe.

Jag sa vad jag hörde. Han sa aldrig vem han representerade, sig själv eller annan ägare.
Jag tänka mig att tex HSB, Familjebostäder, Akelius, m fl skulle kunna erbjuda en bostadsrätt.
Jag kan också tänka mig att i en ombildningsprocess kan sådana tillfällen uppstå.
Jag kan alltså inte veta, men min fantasi är väldigt livlig då det gäller alternativ som gör detta möjligt.
Jag vill med inläggen skapa information om företeelsen, som ringar på vattnet.
Det du sa om banken tyckte jag var riktigt intressant. :7:

totiki
2012-11-07, 19:20
Det är inte ens säkert att det var någon annan i andra ändan av samtalet. Hela konversationen framstår som absurd.

Korsdraget
2012-11-08, 00:05
Undrar vem som ringde då.... Kanske en automatisk telefonsignal på bestämda tider, jajaja