handdator

Visa fullständig version : Installera motorvärmaruttag i brf

Liljan13
2012-10-30, 13:46
Hej!

Är det någon som vet något om att inhandla installation av motorvärmaruttag till carportar i brf? Leverantörer? Kostnader?

Föreningen ligger i Tyresö.

trevligsnubbe
2012-11-03, 02:07
Vi gjorde det i min förening förra året genom att ta in anbud från 5 olika elinstallatörer (medelstora och stora företag).

4 av dom offererade samma teknik (motorvärmarskåp med dubbeluttag, timers och jordfelsbrytare) från samma tillverkare.

Priset inkl arbete, material och moms var mer än dubbelt så högt hos den dyraste som hos den billigaste !!!

Mitt råd, gör en enkel kravspecifikation och offertförfrågan skriftligt och ge företagen rimlig tid att svara med offerter. Välj den billigaste. Så ska konkurrens fungera.

RättvisFörening
2012-11-03, 12:25
Hur ser kraven ut när det gäller effektuttag och därmed styrka på säkring i varje uttag? Jag antar att varje uttag skall ha egen säkring?

Lännqvist
2012-11-03, 12:56
Standard säkring för motorvärmaruttag borde ligga på 10A.
Då räcker strömmen till motorvärmare och till en kupéfläkt.

Om man vill förbereda sig för att hyresgäster kan tänkas vilja ladda sina laddhybrid- eller el-bilar bör man höja till 16A, eventuellt förbereda genom att dra (16A) trefaskabel.
I det läget hade jag även förberett för elmätare till varje plats, och gjort två uttag per plats: ett permanent uttag (för laddning), och ett uttag med timer för motorvärmaren.

RättvisFörening
2012-11-03, 13:58
HSB valde att spara pengar genom att bygga vårt område med bara 4 A säkring!!
Har hört mig för om detta beslut för många år sedan och insatta vet bara om ett fåtal områden i sverige där man tagit detta dåliga beslut, helt mot standard.

HSB har inte levt upp till den standard man kan kräva. Våra elstopar går helt enkelt inte att använda, om man inte nöjer sig med endast kupevärmare med låg effekt, 800 W.

Lännqvist
2012-11-04, 11:39
Det trista med att begränsa effekten med så dåligt uppsäkrat är att man tappar "verkningsgrad" på kupé och motorvärmaren.

Med den lägre effekten tar det lång tid att komma upp i värme; lång tid där den befintliga värmen hinner blöda ut i kylan utanför. Är det riktigt kallt ute kommer man knappast ens upp i "lite mindre kallt" om inte värmarna får stå och elda dygnet runt.

RättvisFörening
2012-11-04, 13:50
Klimatfrågan är en proriterad fråga för HSB, säger man. Hur rimmar det med beslutet att installera 4 A säkring för motorvärmare? Vem skall stå för kostnaden för HSB's dåliga beslut?

trevligsnubbe
2012-11-07, 00:31
Mitt råd, gör en enkel kravspecifikation och offertförfrågan skriftligt och ge företagen rimlig tid att svara med offerter. Välj den billigaste. Så ska konkurrens fungera.

Eftersom min bostadsrättsförening finns i Norrland så beställde vi ett 10 amperes uttag till varje plats. Det räcker till ca 2300 watt (elektrisk motorvärmare drar max 800 watt och kupevärmare kan då använda resten minst 1500 watt).

Timern är temperaturstyrd så att man får alltid ström minst en timme innan och en halvtimme efter den tid man programmerat in (den tid man ska ha bilen). Detta gäller då det är varmt ute, då det är kallare ute kan man få ström max 3 timmar innan och 30 minuter efter programmerad tid.

Liljan13
2012-11-07, 11:25
Vi gjorde det i min förening förra året genom att ta in anbud från 5 olika elinstallatörer (medelstora och stora företag).

4 av dom offererade samma teknik (motorvärmarskåp med dubbeluttag, timers och jordfelsbrytare) från samma tillverkare.

Priset inkl arbete, material och moms var mer än dubbelt så högt hos den dyraste som hos den billigaste !!!

Tack för svar. Är det någon som vet ungefärlig kostnad per p-plats för installation?