handdator

Visa fullständig version : experterna talar Goja?

tette
2012-10-22, 18:07
Göran Olsson SBC läser man om lite då och då som "expert" i bostadsrättsfrågor.
Jurist hos bostadsorganisationen SBC eller vad de nu bytt namn till.

Jag har som styrelseldamot i en bostadsrättsförening anlitat honom. Jag har även ställt krav och fått igenom "gratistjänster" för 100 000kr i "skadestånd" för illa skött förvaltning från denna organisation.

Det som irriterar mig är att experterna i bostadsrättsfrågor får "hållas".
Anledningen är som jag ser det politisk och medias okunnighet/ovilja och mycket handlar om ekonomi.

artikeln som jag nu hänvisar till är tecken på att en generation håller på att luras upp på läktaren

http://www.dn.se/ekonomi/nya-borattsforeningar-hojde-avgifter

"I många fall har föreningarna underskattat kostnaderna för renoveringen av sina fastigheter, enligt Göran Olsson, vd för intresseorganisationen Bostadsrätterna."

Hur mycket har Göran Olssonorganisationen tjänat på nämnda ombildningar."
Man pratar om felkalkylerade renoveringar efter några år?
Tyder inte det på "glädjesiffror" vid ombildningen (som tagits fram av ""experterna", och godkänts av Bolagsverkets ""expereter""?

Jag har sett en kalkyl och jämfört med verkligheten och fått detta bekräftat.
exempel renovering garage kommer att kosta 2 miljoner att renovera, när vi renoverade exakt likadant garage likadant som i kalkylen blev kostnaden 5 miljoner.

GO har i alla fall rätt i ett uttalande i artikeln "Man fokuserar på att hålla nere avgifterna nere"

Vilket får till resultat att det senare kostar "extra allt".

Korsdraget
2012-10-22, 22:05
Ja tette du har helt rätt.
Tidningarna gör politik av allt. Detta är inte politik och det är inte förvaltning, det är fel byggupphandling. Entreprenadfrågor kort och gott!
Ofta försöker tidningarna ställa frågor som om problem kan lösas utifrån BRL när det borde ske ur Entreprenadjuridiken. :16:

Du ser då allt. Skulle nog uträtta underverk hos Assange på Wickileaks. hehehe

tette
2012-10-23, 00:03
Attefall, Olsson, Lago och mäklare är de man hör i bostadsrättsfrågor?
Varför är det så?

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5319504
http://www.sbc.se/Bostadsrattsforvaltning/Juridik/Ombildning/

Korsdraget
2012-10-23, 12:39
Hej tette,
Jag tror att allt är enkelt som du kanske märkt.
Grejen är att HSB, SBC, Riksbyggen m fl av de stora förvaltarna har ett intresse med att föreställa oss att det är krångligt.
Just därför behövs de, för att lägga livet tillrätta för oss annars är vi illa ute. Sen får de ju betalt också. Skapa rädsla heter sånt!

Journalister bor de också. Ingen vill framstå som ett pucko som inget förstår så de törs inte. Rädsla!!
Om de ger sig på de som de själva utsett som räddare då riskerar de ju sin egen trygghet. Rädsla!!!

Hur rädda är folk egentligen, det är en intressant fråga, speciellt som alla, eller de flesta, är belånade upp till taknocken?
Vad krävs för att de skall väga?

Som sagt det är enkelt, säg nej! Vägra acceptera MK, Mystiska klubbar.
Steg ett ner på stegen utför är som bekant: "jag accepterar inte dina åsikter!"Var står Sverige på den stegen?

Nu talar vi problem tette, underbart. Tack ska du ha.
Jag ser fram emot fortsättningen hälsar korsdraget:8: