handdator

Visa fullständig version : Rökgångar - problem

sundancekid80
2012-10-09, 17:46
Hej!

I vår fastighet har det tidigare funnits ett antal kakelugnar (sekelskifte). I vår lägenhet har vi nu en fungerande i sovrummet, men vill nu sätta in en kamin även i vardagsrummet. Kakelugnen som tidigare stod där är utriven sedan många år.

Nu idag när vi hade en firma här som filmade rökgångarna visade det sig att en lägenhet ovanför vår tagit den rökkanal som låg "närmast till hands". Det är fortfarande en rökkanal ledig i vår skorsten, men den ligger närmast grannen (vars lägenhet är en hyresrätt i vår brf).

Hur gör jag nu? Jag tänkte mig att fråga vår förening hur de ställer sig till detta, någon har ju uppenbarligen tagit vår kanal, och jag tänker fråga föreningen om det då är OK att jag tar den kanal som (oanvänd) går närmare grannen bredvid. Någon som har några övriga tips? Det kanske inte ens är så att varje lägenhet har en "paxad" kanal utan man får ta den som är ledig?

Harald
2012-10-09, 18:59
Rökgångarna är föreningens (alla medlemmars) egendom. Föreningen företräds av styrelsen som därmed sätter reglerna för dessa.

Hur gör jag nu?

Fråga styrelsen vad som gäller! De svarar troligen att de inte har tänkt på detta. Då kräver du att de beslutar ett regelverk. Be sedan att få ta del av detta.

Är du inte nöjd med deras regler, motionera ett bättre förslag.

sundancekid80
2012-10-09, 19:03
Rökgångarna är föreningens (alla medlemmars) egendom. Föreningen företräds av styrelsen som därmed sätter reglerna för dessa.

Fråga styrelsen vad som gäller! De svarar troligen att de inte har tänkt på detta. Då kräver du att de beslutar ett regelverk. Be sedan att få ta del av detta.

Är du inte nöjd med deras regler, motionera ett bättre förslag.

Okej, tack för svaret. Det låter ju som att det inte behöver vara helt kört bara för att kanalen närmast oss är "tagen"?

Harald
2012-10-09, 20:30
Okej, tack för svaret. Det låter ju som att det inte behöver vara helt kört bara för att kanalen närmast oss är "tagen"?

Nej, verkligen inte. Men jag hoppas du märkte hur jag "gjorde om" frågan så att den flyttade styrelsens fokus från just dig, till att det är hela föreningens angelägenhet att klargöra regler för detta.

Det är ett bra tips när man vill ha igenom sina frågor demokratiskt.

kluringen
2012-10-09, 21:27
Att göra ändring av en skorstensstock är en bygglovspliktig åtgärd. Om en granne har tagit din kanal utan bygglov och utan medgivande av vars lägenhet kanalen hör till är inte lagligt. Spelar ingen roll vad styrelsen anser om skaken, det är fråga om regler som de inte kan påverka.

Av stadgarna bör det framgå vem som svarar för underhållet av kanalerna. Det varierar i olika förereningar.

Kontakta stadsbyggnadskontoret och ta reda på vilka regler som gäller.