handdator

Visa fullständig version : Långsamt varmvatten och legionärssjukan

mikkan
2012-09-12, 12:18
Enligt vår rörmokare får det enbart ta 30 sekunder innan varmvattnet når kranen, detta för att hindra legionärsbakterier att växa.

Problemet är att det kan ta över 60 sekunder för varmvattnet att nå kranen och detta vill alltså rörmokaren åtgärda.

Men då våra fastigheter är byggda på 40-talet undrar jag vilka skyldigheter vår förening har att åtgärda detta problem.

totiki
2012-09-12, 12:56
Inga alls. Låter mest som att rörmokaren vill skaffa sig lite jobb. Och rätt omfattande ifall det är fråga om returledningar. Returledningssystem kan annars vara trevligt för de boende.

Legionärsjuka uppträder inte hur lätt som helst. Har du över 52 grader i systemet för varmvatten lär det inte vara något problem. Det kan dock bero på hur stort system ni har. Är det flera hundra lägenheter med tappställen som sällan utnyttjas och lägre temperatur, kan det i värsta fall uppstå vid ett outnyttjat tappställe. Vad man i sådana fall gör är att vänta till varmvattnet kommit fram ordentligt (man tappar vatten tills det blir varmt) och använder det därefter. Bakterierna dör vid temp. över 52 grader.

Legionärsjukan har förekommit vid ett fåtal tillfällen i Sverige och då företrädesvis i sjukhus som har stora system där vattnet vissa rör blir stående men inte kallt p g a. omgivande rör som värmer det stillastående vattnet genom kontaktöverförd värme till lämplig temp för bakterierna att frodas i. Känner inte till om det överhuvudtaget skett i en BRF.

mikkan
2012-09-12, 13:08
Inga alls. Låter mest som att rörmokaren vill skaffa sig lite jobb. Och rätt omfattande ifall det är fråga om returledningar. Returledningssystem kan annars vara trevligt för de boende.

Legionärsjuka uppträder inte hur lätt som helst. Har du över 52 grader i systemet för varmvatten lär det inte vara något problem. Det kan dock bero på hur stort system ni har. Är det flera hundra lägenheter med tappställen som sällan utnyttjas och lägre temperatur, kan det i värsta fall uppstå vid ett outnyttjat tappställe. Vad man i sådana fall gör är att vänta till varmvattnet kommit fram ordentligt (man tappar vatten tills det blir varmt) och använder det därefter. Bakterierna dör vid temp. över 52 grader.

Legionärsjukan har förekommit vid ett fåtal tillfällen i Sverige och då företrädesvis i sjukhus som har stora system där vattnet vissa rör blir stående men inte kallt p g a. omgivande rör som värmer det stillastående vattnet genom kontaktöverförd värme till lämplig temp för bakterierna att frodas i. Känner inte till om det överhuvudtaget skett i en BRF.

Tack för svaret. Jag är inte så insatt i de termer som används, men rörmokaren skulle i så fall föra in ett mindre rör i den redan befintliga vattenledningen för att på så vis förkorta tiden för varmvattnet. Men är också detta kostsamt och helt onödigt? Jag funderar på hur mycket vi kan spara in på vattenkostnaderna när vi slipper spola så länge för varmvattnet.

totiki
2012-09-12, 13:52
Ingen aning om kostnaden. Men då skulle jag hellre satsa på returledningar som säkert är dyrare. Då får du varmvatten omedelbart.
Men väntar man till man i alla fall ska göra ett stambyte blir kostnaden en del av stambytet och betydligt mindre eftersom all håltagning görs ändå.

Varmvattenledningen är oftast i koppar och behöver inte den typ av åtgärd som rörmokaren föreslår. Det är en metod för att slippa byta kallvattenledningar i gamla hus som han föreslår att ni ska göra. Och det kan säkert vara bra i kallvattenledningar som ofta kan rosta i böjar t ex.

Den extra vattenåtgången som ni sparar beror på hur stor en förening är och hur många meter det är fråga om.Vatten är billigt och det kan säkert ta en livstid att skriva av kostnaden i minskad vattenförbrukning. Men av miljöskäl kan det kanske tänkas vara berättigat.

Lännqvist
2012-09-22, 01:21
Jag tar och hänger på denna tråd för att få lite utförligare information...

Hur fungerar det egentligen med legionella och andra typer av bakterier. Det nämndes att de dör över 52°C, men upp tills dess...?

I min lägenhet har vi returledning, för varmvattnet går även till ett element i badrummet, och återcirkuleras någonstans.
I genomgången i väggen sitter det alltså tre ledningar: kallvatten, varmvatten, och varm-returen. Problemet är att alla ledningar är fastskruvade i väggen i ett kromat metallbleck. Snitsigt och snyggt, men eftersom varmvattnet cirkulerar konstant så värms metallblecket upp, och värme leds över till kallvattenledningen. Inom loppet av en eller två timmar har det stillastående vattnet i kallvattenledningen värmts upp till ca 35°C (jag har mätt upp tempen på ledningen).

När man börjar spola kallvatten känner man hur vattnet först är rumstempererat till att bli ljummet innan det blir kallt.

Nu används båda badrummen dagligen, så kallvattnet blir normalt utbytt ett par gånger per dag. Men hur blir det med bakterietillväxt om vi åker bort några dagar, eller två veckor på semester? Bakterier dör inte nödvändigtvis när de blir nedkylda, bara mindre aktiva.

Jag har skickat frågan till styrelsen och vice-värden, och de har svarat att detta är inget problem. Men jag litar inte på att styrelsen har koll på läget.
Jag är till och med helt säker på att de har noll koll på läget (bitter erfarenhet).

totiki
2012-09-22, 11:02
Det där borde du kolla med hälsovårdsförvaltningen. 35 grader är förmodligen lämplig temp för många bakterier.
Returledningen bör också vara isolerad för annars får man ett mycket stort värmespill och betydligt ökad uppvärmningskostnad. Elen blir aldrig billigare bara dyrare.

Harald
2012-09-22, 15:59
Problemet med övervärmning, att varma rör sprider värmen genom sin förläggning till kalla rör är välkänd i branschen. Problemet tas te x upp i "säker vatten" installationsbeskrivning för rörfirmorna.

Det där borde du kolla med hälsovårdsförvaltningen.

Jag håller med, eller någon annan lämplig instans i kommunen. Knappast ett krav man kan ställa på styrelsen att ha koll på, felaktiga eller tveksamma installationer finns överallt, och den kan mycket väl varit helt ok när det gjordes.

Men kolla med extern part, så du slipper oroa dig. Finns det risk, så kommer föreningen att föreläggas ett åtgärdande.

Lännqvist
2012-11-02, 20:46
Finns det risk,...
Finns det någon risk, så är det många pensionärer i föreningen som kan/kommer agera kanariefåglar... :13: Jag är inte så orolig för att jag själv skulle drabbas utan att vi får varnings-signaler. Men detta har potentialen att bli kostsamt för föreningen (och i förlängningen mig) om föreningen blir stämd för att ha orsakat dödsfall pga underlåtenhet att hålla VVS i gott skick.

Jag tänker i alla fall dra iväg ett mail till kommunen.