handdator

Visa fullständig version : Brf i media

realtor
2012-08-27, 11:57
Bostadsrätt inför rätta

Helsingborgs Dagblad 2012-08-23 (http://hd.se/helsingborg/2012/08/24/bostadsratt-infor-ratta/)
.

realtor
2012-08-27, 12:04
.
Fastighetsvärlden 2012-08-27 (http://www.fastighetsvarlden.se/insyn/kronikor/andrahandsuthyrning-ger-inte-fler-bostader/)
.

totiki
2012-08-27, 12:19
Mycket intressanta artiklar båda två.
Ska bli intressant att se vad domen blir.
Det blir bara fler bostäder i Sverige ifall man bygger fler. Annars kommer vi att tränga ihop oss. När sänker/ändrar man regeln för hur stor bostadsyta en person är berättigad till?

Harald
2012-08-27, 12:29
Andrahandsuthyrning ger inte fler bostäder

--------------------------------------------------------------------------------
.
Fastighetsvärlden 2012-08-27

Jädrar vad snabba de är på HSB! Tror jag hörde om detta förslag redan i våras....

Här på forat har vi redan avhandlat frågan. HSB tillbaka från semestern....?

Korsdraget
2012-08-27, 14:43
Att HSB inte tror på vad ministern säger tar jag som en god signal. Bostadsministern har säkert förstått att HSB konkurrerar med Skanska, Peab och NCC om att bygga.

Atterfall kanske rent av vet att HSB är en producentkooperation och inte en medlemskooperation. Jag hoppas och tror att han vet att HSB av sin omsättning delar ut pengar till S-partiets pensioner, alltså till de väljare han själv så väl behöver.

Så det HSB inte gillar är indikator på goda nyheter för mig.

:D

Mitt motto: Följ pengarna, kan du inte det följ sekreteraren.

Silva
2012-08-27, 19:23
Så det HSB inte gillar är indikator på goda nyheter för mig.

Kan inte uttrycka mig bättre. Vår förening är en privat förening och jag är inte medlem i någon bostadsorganisation men blir ändå drabbad av deras bläckfiskarmar. Så du har så rätt. :4:

Korsdraget
2012-08-28, 13:00
Riksförbundet Bostadsrätterna Sverige - det ni! :cool:

RBS har observerat att det saknas en köpskola för bostadsrätt.
Studieförbunden har nappat och startar nu kursen: Köp och Sälja bostadsrätt.
Jag menar den borde heta; Köp. Slit och Släng!

I kursen ingår:
1. Att undersöka fastighetens fysiska skick - gå runt i huset och kolla, höra sig för med grannarna.
2. Kolla att stammarna är bytta, ett stambyte kan bli väldig kostsamt för föreningen.
3. Läs årsredovisningen noggrant för att få en bild av föreningens ekonomi. En låg månadsavgift behöver inte vara en fördel - det kan också betyda att föreningen snålat med underhållet. Källa: Peder Halling.

Min kommentar: År de fullständig "out of space"?

Käre Woody Allan, Kom hit. Manus finns till filmen "Barnen från Folkhemmet"
Nu väntar jag på en skräddarsytt specialkurs i djuppsykologi;
"konsten att tolka kursen från RBS".

:cool:

oyvinds
2012-08-28, 13:09
Bostadsrätt inför rätta

Helsingborgs Dagblad 2012-08-23 (http://hd.se/helsingborg/2012/08/24/bostadsratt-infor-ratta/).

> tre gånger i rad vägrade acceptera tre olika köpare
Det går kanske å lossas som om det fanns orsak till å neka en, men tre?

Och varför nekade styrelsen å ta godkänna köpen?

> de tre paren har utländska namn
Ah, det förklarar saken. Och vad är styrelsens historia?

> Enligt dem fanns det brister i köparnas ekonomi och tidigare misskötsel som motiverade avslag.
yeah right. jag hoppas den här styrelsen blir satt dit.

Silva
2012-08-31, 15:34
I kursen ingår:
1. Att undersöka fastighetens fysiska skick - gå runt i huset och kolla, höra sig för med grannarna.
2. Kolla att stammarna är bytta, ett stambyte kan bli väldig kostsamt för föreningen.
3. Läs årsredovisningen noggrant för att få en bild av föreningens ekonomi. En låg månadsavgift behöver inte vara en fördel - det kan också betyda att föreningen snålat med underhållet. Källa: Peder Halling.

Jag läste också Metros artikel från Riksförbundet Bostadsrätterna den 24 augusti, där deras jurist bland annat tycker att bostadsrättsköpare skall prata med grannarna innan de köper en BR. Märkligt då Bostadsrätterna (SBC) medveten hjälper styrelser att undanhålla informationen till köpare. Jag brev svartmålad av min förenings styrelsen, i ett brev till medlemmarna, för att jag upplyste en ny medlem när denne ringde på min dörr. Jag upplyste om att denne skulle kontrollera om att det fanns bygglov innan denne började bygga om kontorslokalen till BR. Jag gjorde precis det som Bostadsrätternas jurist vill att man skall göra, alltså prata med sina grannar (blivande granne). Styrelsen tyckte inte det var ok. I stället försökte de skrämma mig till tystnad. Även vissa styrelseledamöter (forummedlemmar) här på Forumet tycker likadant, att medlemmar inte bör ger upplysningar till nya medlemmar (blivande granne). :13:

Korsdraget
2012-08-31, 16:04
Min konspiratoriska hjärna säger att de säger det de tror vi vill höra.
Det de vill säga är " tala med de grannar som vi föreslår".
Inte vill de att den som kan tala om risker med köpet skall yttra sig.
Ja-sägeriet är en utbrett sjukdom. Vet du inte det?
:1:

totiki
2012-08-31, 16:25
Det är väl iofs förståeligt att föreningen och de som bor i den inte vill att värdet sjunka. Det gäller väl för vilket företag som helst.
Men ingen kan tvinga en att vara tyst och ingen kan begära av en blivande köpare att denne inte ska idka sin undersökningsplikt (i vilken prata med grannarna ingår). Samtidigt måste en blivande BR förstå situationen, och när denne själv ska sälja i framtiden minnas vilken fot denne stod på. Innan man köpt är man "den andra parten".

tette
2012-08-31, 17:21
Experterna uttalar sig.
Frågestund i SVD
http://www.svd.se/naringsliv/chatta-med-jan-och-carolina_7462726.svd

"Hur ser ni på att förbjuda reportrar med bolån att rapportera kring bostadspriser och räntor - de är ju direkt jäviga och talar i egen sak. Känns inte helt seriöst...
Jan Almgren:
Hej Johan! Jag har lite svårt att se problemet eftersom frågan berör så extremt många människor. Det vore lite som att förbjuda reportrar med egen bil att skriva om bensinpriset."

Korsdraget
2012-08-31, 19:05
Oj, oj, oj! På vilken sida skall jag stå?
Å ena sidan sämre betalt vid framtida försäljning, å andra sidan vinner föreningen på att samtliga problem kommer upp i dagsljuset. Då kan de lösas, ingen gillar att bli lurt! :12:

Nej, jag tiger inte! Vi som har fått nog har på fötterna och skall säga som det är. Det är bra för föreningarna så är min mening. Ja-sägarna, de som tänker sälja sig ur problematiken förstör min ekonomi och ytterst hela föreningens och för kommande nya köpare. Nej tack!

Finns det någon som tror att problem kan löses utan att problem finns?
Finns det någon som tror att HSB, RB, SBC, samt alla kommunala allmän-o-nyttiga kommer att gå till domstol och be att få sina metoder prövade?
Ja, frågor hopar sig.

Strålande tette, dina exempel med bil är oslagbara!:7:
Jäkla fegisar som inte skriver.

totiki
2012-08-31, 20:51
| Vad står det där? Förenings - inte medlemmens bästa
|
\/

Silva
2012-09-01, 14:04
Oj, oj, oj! På vilken sida skall jag stå?
Å ena sidan sämre betalt vid framtida försäljning, å andra sidan vinner föreningen på att samtliga problem kommer upp i dagsljuset. Då kan de lösas, ingen gillar att bli lurt! :12:

Nej, jag tiger inte! Vi som har fått nog har på fötterna och skall säga som det är. Det är bra för föreningarna så är min mening. Ja-sägarna, de som tänker sälja sig ur problematiken förstör min ekonomi och ytterst hela föreningens och för kommande nya köpare. Nej tack!

Vi är på samma våglängd, jag håller fullständig med dig. Hur kan någon tro att det är till föreningens bästa och inte för sin egen vinning som styrelseledamöter underhåller viktig information för medlemmarna? Hur bra och harmonisk bli en sådan förening när styrelseledamöter gaddar sig samman med medlemmarna och medvetet undanhåller viktiga informationen för nya medlemmar? Hur kan någon tro att det blir en bra relation grannar emellan om man behandla nya medlemmar på detta sätt? I min föreningen gick det åt skogen. Det bästa för föreningen är att styrelsen lägger sin energi på att städa alla lik ur garderoben i stället för att lägga in flera. :14:

Korsdraget
2012-09-01, 18:51
Silva: Jag har noterat vår enighet.:9: Vi är väldigt illa drabbade eftersom vi ju båda bor i K-märkt. Det är upprörande att sånt får ske. Att dessutom styrelserna mörkar om sakernas tillstånd för nya köpare är en nationell skandal.

Media skriver endast om K-märkt om någon kändis förstör eller köper.
En kändis rev ett helt hus och fick böta ett prisbasbelopp/m2. Det handlar om hårdvaluta.

K-märkt har ett intresse för oss som äger en andel, man det innebär också ett högre pantvärde än nya hus med kortare livscyklar. Det är en marknadsfördel. Dessutom är det av intresse för kulturarvet.

K-märkeslagen är INDISPOSITIV, dvs, den är tvingande. Förändringslov, Bygglov, Rivningslov, Arkiveringstvång mm är krav. Såklart vi är engagerade!

Kanske dags att vi tar det vidare tillsammans? Kanske kan vi väcka en kulturjournalist ur drogdimman?:7:

realtor
2012-09-05, 14:30
.
Helsingborgs dagblad (http://hd.se/helsingborg/2012/08/24/bostadsratt-infor-ratta/)
.