handdator

Visa fullständig version : Skatte- och avgiftsanmälan, att arbeta för sin förening

mikkan
2012-07-19, 10:43
Vår förening är ganska stor, 70 medlemmar ungefär, men intresset för att driva och vara delaktig föreningen är sval.

Därför vill vi kunna de få medlemmar som faktiskt vill göra något för allas nytta arbeta för föreningen. Behöver vi, utöver skatt och arbetsgivaravgifter, betala moms för utfört arbete av medlemmar?

Kanske någon kan ge lite mer allmänna eller specifika råd hur ni gör.

clabbe
2012-07-19, 12:40
Vår förening är ganska stor, 70 medlemmar ungefär, men intresset för att driva och vara delaktig föreningen är sval.

Därför vill vi kunna de få medlemmar som faktiskt vill göra något för allas nytta arbeta för föreningen. Behöver vi, utöver skatt och arbetsgivaravgifter, betala moms för utfört arbete av medlemmar?

Kanske någon kan ge lite mer allmänna eller specifika råd hur ni gör.

Arvoderar eller anställer ni ngn medlem så blir det inte moms, men skatt och AG-avgifter.

Har medlemmen F-skattsedel så svarar medlemmen och inte ni för skatt och avgifter. Moms ska medlemmen förmodligen ta ut på sin fakturerade kostnad.

I min förra förening hade vi en medlem som var fastighetsskötare. Han fakturerade oss (med 25% moms). Vi hade styrelsebeslut om att han skulle få 10 000 per år för den tjänst han utförde. Kostnaden för oss som förnening blev då 12 500. En i styrelsen knorrade till mig som var ordförande att det blev dyrare än beslutat. Jag kontrade med att om han anställts med 10 000 i lön skulle vi fått betala 32% utöver de 10 000 i AG-avgifter. Dessutom behövde vi inte bry oss om några försäkringar eller liknande för medlemmen när han jobbade på taket eller liknande. Det stod han för själv i sin firma.