handdator

Visa fullständig version : Uppsvällda balkongdörrar - vems ansvar?

Nybörjare
2012-06-05, 18:08
I några lägenheter hos oss har balkongdörrarna stått öppna när det har regnat. Resultatet har blivit att de varit svåra att stänga. Resultatet av det har blivit att spanjoletthandtag gått sönder och dörren fått sprickor.

I andra lägenheter har man inte skött målning mellan fönstren. Det har bildats sprickor i underkant, där fukt trängt in. Som i de flesta brf har vår förening ansvar för utvändig målning av fönster och balkongdörrar.

Vem ska stå för kostnaden för reparationerna? :14:Som jag ser det är det br-innehavarens ansvar. Det råder lite delade meningar om det.

På förslag om utlåning av verktyg till de boende (betongväggar) kom frågan upp om vem som skulle bli ansvarig om det hände en olycka, t ex med en borrmaskin. Nog borde det väl vara så att den som lånar (min 18 år) själv ansvarar? När jag tittar på olika brf´s hemsidor är det många föreningar som har verktyg och maskiner för utlåning.

Som alltid - Tacksam för svar :9:

realtor
2012-06-05, 19:03
När du nu är inne på frågan om verktyg och ansvar, kan jag kanske få lägga till en fråga.

Om styrelsen köper in en grill för medlemmarna att använda i trädgården. Vems är ansvaret om något händer t.ex brand. Gör det skillnad på kolgrill och elgrill.