handdator

Visa fullständig version : Saknar fakturor från förra ägaren, viktigt eller inte?


tanto
2012-06-04, 18:35
Vi har nyss köpt och flyttat in i en fin lgh.
Allt är bra, inga problem verkar finnas.

Vi håller nu på att göra om en fd gästtoalett till våtutrymme för en tvättmaskin och då slår det mig att vi inte har några papper/fakturor osv från förra ägaren på vilka som gjorde i ordning köket och badrummet (som verkar ordentligt gjort och är i gott skick). Det var tre år sedan det gjordes i ordning.

Således finns inga problem NU, men min fråga till er här på forumet är om vi kommer behöva dessa papper framöver?

Vad händer om det skulle uppstå problem med badrummet eller med diskmaskinen i köket egentligen?

Vad händer när vi vill sälja lgh? Kommer papper krävas av oss då (vi krävde ju uppenbarligen inga men vi är ju nya på området).

Till nya våtutrymmet kommer vi ju få kvitto och har därmed "papper på" att det utförts av fackmän, om det skulle bli ett försäkringsärende, men vad gör man med de andra två områden?

Stort tack på förhand för råd.

realtor
2012-06-04, 20:56
Vad händer när vi vill sälja lgh? Kommer papper krävas av oss då (vi krävde ju uppenbarligen inga men vi är ju nya på området).


Sannolikt står det i ert överlåtelseavtal ungefär så här
"Säljaren skall på tillträdesdagen överlämna de handlingar rörande bostadsrätten som kan antagas vara av betydelse för köparen."

Men det är också så att många säljare har inte kvar sina bruksanvisningar och dyl. och kan inte tvingas att ha dem kvar, vilket betyder att du får nöja dig utan.

Beträffande utförandet av badrummet kan du kanske fråga säljaren om du kan få en kopia på hans papper, om han har några och är vänlig nog att låta dig få kopior.

Händer det något med diskmaskinen är det ditt problem.

Det samma gäller när/om ni säljer, ni överlämnar de handlingar ni har som kan vara av intresse för köparen fast ingen vet ju vilka papper ni har så för att dra det till sin spets så behöver ni inte överlämna någonting.