handdator

Visa fullständig version : Parkeringsplatser i brf

EPB
2008-05-30, 10:18
I vårt område vill de boende ha fri parkering. Detta skulle kunna innebära att vissa har 7 bilar, andra inga.... En parkeringsplats ingår i hyran enligt allas köpeavtal. Men teoretiskt innebär ju detta att de utan bil betalar för dem med företagsbil, andra bil, osv.... Känner mig som nybörjare men är detta rätt? Om jag har bil är jag ju inte längre garanterad någon plats med fri parkering och saknar jag bil får jag betala till något som jag inte nyttjar.... Eller finns det andra infallsvinklar på detta problem?

Katten Georg
2008-05-30, 13:36
Det enda riktiga är att ta ut en skälig kostnad för en parkeringsplats. Har man råd att ha bil kan man betala typ 250 kr/plats/månad. För dessa pengar kan föreningen sänka månadsavgiften en del om man så vill. Alternativt kan man använda dessa pengar till underhåll o.d.

schrapet
2008-05-30, 13:49
Verkar som att problemet uppstår p.g.a att parkering ingår när man köper lägenhet i er förening. Dom som inte har bil måste alltså betala för något som dom inte kan utnyttja. Det betyder att föreningen har minst lika många parkeringar som lägenheter. Om det är ett 1 till 1 förhållande spelar det väl ingen roll egentligen eftersom föreningens utgifter täcks av avgifterna. Det blir enklare (mindre arbete) för styrelsen att administrera parkeringarna på det sättet. De som inte har bil kan ju i stället försöka hyra ut sin parkering till utomstående:13:/SP

Katten Georg
2008-05-30, 15:24
Om man gör så som schrapet föreslår kan man hamna i den situationen att en lägenhetsinnehavare som hur ut sin plats säljer sin lägenhet. Det finns ett hyresavtal mellan denne innehavare och den person som hyr platsen. Köparen kommer alltså inte åt P - platsen om han/hon skulle vilja ha den. Inte så bra.

Admin
2008-05-31, 09:48
Ja, uthyrning och hantering av parkeringsplatser är inte något som kan delas ut till enskilda medlemmar. Ett 1-till-1 förhållande kan sällan eller aldrig uppstå eftersom det aldrig lär gå att få en brf där varje bilburen boende har en parkeringsplats (där behovet dessutom varierar med tiden). Ett hushåll kan ha 2 eller fler bilar medan nästa kan ha noll bilar. Nästa månad kan det vara tvärtom. Osv.

Antingen har man ett först-till-kvarn-system där alla boende har rätt att utnyttja varje parkeringsplats (vilket nog har väldigt små förutsättningar att lyckas fungera) eller så måste parkeringsplatserna hyras ut av styrelsen.

Och här vill jag säga att något annat system än där man får hyra sin parkeringsplats inte fungerar och inte blir rättvist. Som Katten Georg skriver måste man dessutom ta ut en "skälig" avgift.

Det kan dock alltid vara smart att ha någon form att gästparkering om det går att hitta ett system där denna eller dessa gästparkeringar inte missbrukas av boende eller andra.