handdator

Visa fullständig version : Varför skatt på försäljning av bostad?

Mia
2012-05-10, 13:39
Jag köpte min lägenhet 1990 för 100.000 kr.
År 2012 säljer jag min lägenhet för 1 miljon kronor samtidigt som jag köper en ny lägenhet för 1 miljon kronor.

Kan någon förklara för mig vad som gäller?

Jag ska alltså då beskattas med x % på mellanskillnaden vid försäljning, jämfört med vad jag betalade 1990? Dvs jag beskattas på en inkomst av 900.000 kr... med 25 % i skatt ska jag betala 225.000 kr?

Detta alltså utan hänsyn till inflationen eller något annat?
Så även om jag direkt köper en ny bostad för samma pris som jag fått för min gamla bostad drabbas jag av en skatt på 225.000 kr?

Kommentar från Admin
Detta ämne utdraget från tråden;
Bostadsrätt eller hyresrätt, och det orättvisa systemet med orimlig beskattning (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16743)

liqwid78
2012-05-10, 18:56
Jag köpte min lägenhet 1990 för 100.000 kr.
År 2012 säljer jag min lägenhet för 1 miljon kronor samtidigt som jag köper en ny lägenhet för 1 miljon kronor.

Kan någon förklara för mig vad som gäller?

Jag ska alltså då beskattas med x % på mellanskillnaden vid försäljning, jämfört med vad jag betalade 1990? Dvs jag beskattas på en inkomst av 900.000 kr... med 25 % i skatt ska jag betala 225.000 kr?

Du skattar 22% av vinsten. I detta fall: 198000 kr
Sen kan du göra avdrag för de senaste renoveringar inom de senaste 5 år. Dessa gäller enbart standardhöjning eller tillbyggnad tex. måla är ingen standardhöjning men att byta plastmatta till parkettgolv är det. Du får inte göra avdrag på saker som du redan har dragit av med ROT. Ring till Skatteverket så hjälper de dig.
Du kan också göra avdrag för mäklararvode och kapitaltillskott.

Detta alltså utan hänsyn till inflationen eller något annat?
900000 - avdragen*0,78 - kapitalinsats är din nominell vinst. Reell vinst dvs med inräknad inflation kan räknas på olika sätt. Jag har ingen bra länk att bidra från denna dator här. Någon på forumet kan säkert hjälpa dig.

Så även om jag direkt köper en ny bostad för samma pris som jag fått för min gamla bostad drabbas jag av en skatt på 225.000 kr?
Du drabbas av vinstskatt även om du inte köper en ny bostad. För att göra det enkelt så säger vi att du har fått 800000kr i vinst efter skatt och avdrag. Du kan köpa en ny bostad för ca 5,3 miljoner dvs de 800000kr är dina 15% insats. Inte alls illa!

Se även;
Kapitaltillskott och insatshöjning i brf (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=18966)

Admin
2012-05-10, 20:34
100.000 kr år 1990 motsvarar ca 150.000 kr idag, så det är denna peng man får utgå från för att kunna avgöra vinsten (även om staten struntar i detta i sin beskattning).

Man kan förvisso rent teoretiskt köpa en ny bostad för 5 mkr för den vinst man gör, men det förutsätter att man vill göra ännu ett bidrag till bankernas enorma vinster och har råd att (och får) ta lån av denna magnitud (vilket nog inte hör till vanligheterna).

Är man skuldfri med den bostad man har och vill fortsätta vara detta efter köp av sin nya bostad, under ovanstående förhållanden, så måste man nöja sig med en bostad för cirkus 700.000-750.000 kr. Man går alltså från en en-miljoner-kronors-bostad till en 700.000-750.000 kronors bostad efter att staten tagit sin del.

Hur staten motiverar beskattningen vid försäljning av bostad för att medborgaren ska kunna köpa sig en ny bostad - förutom alla andra beskattningar av medborgarens boende - vet jag inte riktigt.

80.000 av Sveriges totalt 800.000 bostadsrätter byter ägare varje år! Det blir mycket klirr i statskassan från bostadsrättshavarna bara genom bostadsbytena.

Ju fler som flyttar i landet desto mer drar staten in - utan att det är förenat med några kostnader för staten. Så det är av intresse för staten att underlätta och verka för rörlighet.