handdator

Visa fullständig version : Stort tack!

Lasse Nyquist
2012-05-23, 22:43
Ett forum skall säkert inte belastas med trådar som inte är konkreta frågor och funderingar, men jag vill bara framföra ett RIKTIGT STORT TACK till alla er som bidragit med svar på mina frågor och funderingar! Årsstämman ikväll blev något som den inhyrda ordföranden från SBC inte sett maken till under sina 16 år i branschen. Den feedback jag fått från er här har varit mycket betydelsefull för hur vi har kunnat hantera stämman.

Kulan
2012-05-24, 09:18
Kan du beskriva vad som hände. Jag tror att det kan vara till gagn för många.

Kommentar från Admin
Fortsättning följer i denna tråd;
Förslag till dagordning för stämma, ansvarsfrihet och redovisning av stämma (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16880)

Robarb
2012-05-29, 22:01
Det skulle som sagt var vara intressant att höra vad som hände på stämman. Var det Göran Olsson från SBC som var stämmoordförande så kan jag inte förstå vad det var som hände. Han har varit stämmoordförande här på Brf Röningeborg i flera år och det har i många fall varit rena polsk riskdag när alla hätska utfall präglat stämman.

Göran har alltid som målsättning att försvara styrelsen, oberoende på vilka förslag som framläggs och som styrelsen inte stöder. Propositionsordningen uppställs alltid så att medlemmarna inte begriper vad de röstar för eller mot, så protokollen skirvs alltid till styrelsens fördel. Påtalas rena lagbrott eller stadgebrott från styrelsen sida så går göran in och försvara det.

Som jag tidigarre nämnt så är medlemmarna äldre människor med ytterst begränsad förmåga att sätta sig in i sakfrågor, dessutom rädda att stöta sig med "makten"

I går kväll hölls årets ordinarie föreningsstämma och vad jag kan förstå så har alla förslag till förändringar fallit. Jag avstår från att delta numera då jag upplever det på samma sätt som de gamla grekerna upplevde, "Mot dumheten är även gudarna maktlös".

tette
2012-05-29, 22:31
Göran Olsson från SBC, undrar vad han kostar idag.3000kr i timmen?

Uppmaning, ni som "råkar ut för dessa "makthärskare" från kolossorganisationerna HSB, Riksbyggen och SBC, kräv ekonomiskt redovisning vad detta kostar föreningen att anlita slipsnissarna.

Det tar lite tid att för styrelsen, men är man enträgen så...

Brf väduren:
cirka 70 medlemmar, kaffe med kanelbulle.

2005

Övrigt t ex årsstämma, medlemsinfo, utbildning, styrelseomkostnad,
1 049 931kr
kommitékostnad, fritid o trivsel, föreningsverks, administration

2007
Medlemsinfo, årsredovisning och årsmöte
400 211kr

2009
Årsredovisning och årsstämma 319 867kr

2011
Årsredovisning och årsstämma 194 306kr

redovisningen blir bättre och stämmorna kostar mindre:4:

Ford P
2012-05-30, 16:10
Årsredovisning och årsstämma 194 306kr

redovisningen blir bättre och stämmorna kostar mindre:4:

Detta är fortfarande väldigt mycket. Vad ingår i denna kostnad?

tette
2012-05-30, 22:00
I Väduren är det sedan år 2005 förvaltaren som bestämmer och styr.
Styrelsehjälptimmar a 500kr stycket rullar på.

Bokslutet görs av förvaltaren och diskuteras med polaren revisor Jonny isaksson öhrlings ett par gånger för "godkännande" innan styrelsen får lite siffror och ett förslag för beslut på ett styrelsemöte.

Hade jag haft tekniken till hjälp och mycket (mer än vad jag redan tar)plats i forumet skulle jag lägga ut dagboken hur förvaltaren manipulerade några ledamöter när det "begav sig" och Tony tog över denna förening.

Och den 71åriga HSBledamoten tycker medlemmars skrivelser till styrelsen är spam. 7 föreningar???? Hsb bevakar med erfarenhet?

http://www.allabolag.se/befattningshavare/Bergman%252C_Karin_Gunvor_Martina/5f9311f070c9b00f6a3f53a81f82e9f8