handdator

Visa fullständig version : Element som lossnar

mirbeau
2012-05-18, 08:17
Hej!

Köpte nyligen en lägenhet i en äldre byggnad från 1940-talet. Har nu upptäckt att ett av de gamla vattenburna radiatorerna håller på att lossna från väggen. På ena sidan är det så att det drar från stället där elementet tidigare varit ordentligt fastskruvat. Är det någon som vet om detta är något man ska/kan ordna på egen hand? Eller är brf-föreningen ansvariga över en sådan sak?

En annan fråga som jag har gäller värmen. Är det så att brf-föreningar i likhet med hyresrättföreningar alltid också brukar sänka ner värmen under sommaren? Det är nämligen väldigt kallt och "dragit" i vår lägenhet, och när man försöker sätta igång lite värme så blir inte elementen varma.
Fastigheten är ansluten till fjärrvärme.

Dum fråga kanske, men så är jag också dessvärre något av en novis.

MVH.

Ford P
2012-05-18, 09:39
Hej!

Köpte nyligen en lägenhet i en äldre byggnad från 1940-talet. Har nu upptäckt att ett av de gamla vattenburna radiatorerna håller på att lossna från väggen. På ena sidan är det så att det drar från stället där elementet tidigare varit ordentligt fastskruvat. Är det någon som vet om detta är något man ska/kan ordna på egen hand? Eller är brf-föreningen ansvariga över en sådan sak?

En annan fråga som jag har gäller värmen. Är det så att brf-föreningar i likhet med hyresrättföreningar alltid också brukar sänka ner värmen under sommaren? Det är nämligen väldigt kallt och "dragit" i vår lägenhet, och när man försöker sätta igång lite värme så blir inte elementen varma.

Dum fråga kanske, men så är jag också dessvärre något av en novis.

MVH.

Vad säger era stadgar om elementen?

skanke
2012-05-20, 23:08
Ett problem med att fixa det är att det nog är svårt att komma åt att reparera detta utan att ta bort elementet.

Om det drar kallt från det ställe där elementet skall vara fäst i väggen så låter det nästan som att det är sprickor i väggen som gjort att fästet för elementet lossnat ifrån väggen. Drar det kallt kan det ju vara så att skadan i väggen är genomgående.

Är det så borde det vara föreningens sak att åtgärda detta, även om det i era stadgar skulle stå att elementen är de boendes ansvar.

Admin
2012-05-22, 11:51
Är det så att brf-föreningar i likhet med hyresrättföreningar alltid också brukar sänka ner värmen under sommaren? Det är nämligen väldigt kallt och "dragit" i vår lägenhet, och när man försöker sätta igång lite värme så blir inte elementen varma.
Ja, fjärrvärmen sänks som regel under sommaren i bostadsrättsföreningarna vilket gör att elementen inte kan bli så varma som på vintern, och fastigheten kan ha system som reglerar möjligheten att skruva upp värmen.

Enligt vad som sagts här tidigare instämmer jag i att det är föreningens ansvar att åtgärda element som inte är fastsatt på rätt sätt (såtillvida inte problemet orsakats av bostadsrättshavaren, då bostadsrättshavaren kan åka på kostnaden för att åtgärda felet). Detta eftersom föreningen normalt är ansvarig för elementen (med undantag för målning). Tror inte det finns stadgar som riktigt klargör ansvarsfrågan i detta.