handdator

Visa fullständig version : Byte ekonomisk förvaltare

Ansan
2012-05-11, 16:36
Hej,
jag sitter i styrelsen för en liten brf om 50 medlemmar.
Vi är i full färd med att upphandla ny ekonomisk förvaltare. Idag har vi SBC och det har vi haft i över 10 år.

Vi har fått in anbud från nedanstående tre förvaltare som alla lämnat lägre pris än SBC (trots att de sänkte sitt pris med ca 9% vid vår förfrågan...)
UBC
Arcada
Hemgården

Är det någon som har någon erfarenhet av någon av dessa och som kan rekommendera eller vill varna för någon av dem?

Jag tar även tacksamt emot andra bra tips på vad vi ska tänka på när vi byter förvaltare!

Tack för hjälpen på förhand!

tette
2012-05-11, 20:20
SBC sänker med 9% det visar en sak. Att många betalar för mycket och det handlas upp alldeles för många avtal i bostadsrättsbranschen utan konkurrenskoll.
de 3 du valt verkar klart olika. Det som slår mig när jag snabbkollar är att referenser lyser inte i reklamen för förvaltarföretag.

Alla Bolag är bra att kolla hur "trådarna" är och hur stora företagen är.

För några år sedan kom någon på att man kunde betygsätta företag, men det försvann?

Men det bästa kollen måste vara att gå genom referenser, fråga vad företagen förvaltar och sedan träffa folk från styrelserna och fråga hur det funkar.

Bojkotta hemliga klubbarna HSB, Riksbyggen SBC.

Harald
2012-05-11, 20:57
Hej,

utan erfarenhet av dessa personligen säger jag:

UBC = Mest erfaren av alla tre

Arcada = Yngst av dessa, lär jobba hårdast för att göra er nöjda

Hemgården = Inte deras primärtjänst. Ni blir lika anonyma som hos SBC.

Men huvudkommentaren blir att alla tre säljer exakt samma tjänst, alltså är det endast PRISET som skiljer + personligt bemötande och uppfattning.

Detta är jättetrist. Flera OLIKA former av ekonomisk förvaltning bör förekomma, och det kommer, ni ska få se senare...

Ansan
2012-05-12, 20:06
Tack till er båda! bra tips och förslag!:9:

Vi har börjat gå igenom offerterna och det verkar stämma att deras tjänster är ungefär det samma.
Av de fyra som vi tittar på (om vi inkluderar SBC) så ligger Hemgården klart bäst - men det låter inte bra om vi blir lika anonyma hos dem som hos SBC....
De har alla lämnat referenser så vi får sätta oss och ringa runt :1:

Ansan
2012-06-18, 19:27
Är det någon mer som har erfarenheter av de olika förvaltarna så är jag glad om vi kan få fler synpunkter! ???

Vi börjar närma oss beslut och är det någon som vill varna eller tipsa om något så säg till!

:9:

tette
2012-06-18, 23:03
Aff upphandling?
Reservationer?
Förfrågningsunderlaget. Eget, framtagit av konsult?

största nerlagt arbete på upphandling i branschen gjordes 1994 av dåvarande styrelsen i brf Väduren.

Så nöjd att man var med då och skickade HSB upp på läktaren.
40 anbud på markavtalet.
cirka 20 anbud på ekonomisk och teknisk förvaltning.

En av grundarna till AFF kostade lite, men smart nog tog vi betalt för förfrågningshandlingarna av intressenterna.
80x 500kr gav tillbaka 40 000kr. merparten av konsultkostnaderna.
Jag vet att alla föreningar är inte lika attraktiva som Väduren med 901 lägenheter. Men 500kr är avdragsgillt och småpotatis för intresserade förvaltningsbolag.
Markanbuden låg i intervall 200 000kr till 3 700 000kr.
Vilket tyder på lycksökare åt båda hållen?

Nej det visar bara att upphandlingar då (och fortfarande?) gick på "väldigt lösa boliner"?

HSB:s markavtal i föreningen mellan 1980-1994 var en A4sida.
Skrivet av HSB, för HSB och totalt omöjligt att klandra.
Fortfarande gissar jag att HSB dikterar och styr mycket av bostadsrättsföreningars avtal????????

Lycka till med utvärderandet och upphandlingen.

kluringen
2012-06-19, 00:55
Vi har anlitat Visma i åratal och är jättenöjda. Vi har tagit in priser från annat håll då och då men har valt varje gång att ha kvar Visma. Priset kan varierar broende av vilka tjäster man vill köpa. Fn betalar vi 43 kkr/år, vi har 41 lägenheter.