handdator

Visa fullständig version : Livrädd för vad som kan hända

Åsa36
2012-05-10, 20:01
Jag är en tjej som är jätte orolig.

För att nästa vecka så skall dem göra en våtrumsbesiktning i min bostad.
Till saken hör att dör ca 20 år sedan så gjordes ett stambyte med ny badrum,
Med en firma som gjorde ett slarvbygge.
Sen ca 5 år senare så upptäcke boende hos oss successivt det att det började
uppstå olika problem. Så dem börja renover sina duschar.

Jag har dem senaste 15 åren levt på existensminimum då jag varit sjukskriven.
Och jag får inte ta lån varken på Nordea eller Bluestep pga av för liten inkomst.

Så jag har inte använt min dusch på ca 15 år pga att jag inte skulle ha råd att renovera.
För 7 år sen gjordes en besiktning, inga fuktskador men bomljud i hela klinkersgolvet och sprickor
i kakel på vägger, och lösa klinkers i golvet.

Det dem nu skall kolla är:
Ytskiktskonidtion
Kontroll rördragningar/kopplingar(synliga)
Läckage armaturer
Kontroll vattenlås/avlopp
kontroll trösklar
Kontroll foder7dörkarm
kontroll av ventilation
Fuktighetsmätning

Jag har dem senaste 2 åren använt en plastbalja när jag tvättat mig och hällt ut vattnet
i golvbrunnen och då har det ibland kommit vatten på golvet.

Och nu undrar jag om det är så att det inte är några fuktskador och inget förrvärrats
förutom att jag inte haft råd att åtgärda förra protokollet.

Eller om det uppstått fuktskador och saker har förvärrats allmänt i badrummet

Kan dem tvinga mig att sälja eller renovera oavsett. Trots att jag levt under 100000 i 15 års tid( pga min sjukskrivning) och inte fått och får ta lån någonstans.
Jag har varit en skötsam boende förövrigt sen 20 år och har alltid betalat hyran i tid. Förutom att jag är fattig och inte kunnat
åtgärda badrummet.

Finns det någon lösning, kan man få till någon deal, avtal eller vad kan dem tvinga mig till?
Livrädd för vad dem kan göra, säga min bostad är min enda trygghet.

Tacksam för svar Åsa

Admin
2012-05-10, 20:20
Finns det någon lösning, kan man få till någon deal, avtal eller vad kan dem tvinga mig till?
Det är inte myckat att göra än att låta saken ha sin gång. Någon deal med föreningen lär du inte kunna få till. Är det brister i tätskiktet (eller, för den delen, ytskiktet) som upptäcks vid inspektionen är du skyldig att åtgärda detta utan fördröjning enligt lag. Om fuktmätningen påvisar fukt så spelar det ingen roll om du säger att du inte ens använder badrummet. Tyvärr.

Det är alltså ingen som kan ge dig något tips i detta skede. Men återkom när du fått resultatet så kanske du kan få vägledning av forumet.

folkeorg
2012-06-12, 19:01
Borde inte bostadsrättstillägget i hemförsäkringen täcka mycket av åtgärderna? Visserligen självrisk och åldersavdrag men alltid något.