handdator

Visa fullständig version : Logotype?

Lasse Nyquist
2012-05-09, 09:38
För att medlemmarna tydligt skall kunna se att valberedningens info gäller deras boende, har jag valt att ta med den "logotype" som styrelse använder på föreningens hemsida och på utskick. Man menar nu att det är någon form av "intrång" att valberedningen använder samma "logotype". Vad är brukligt och vilka riktlinjer finns?

clabbe
2012-05-09, 09:55
HSB, Riksbyggen och SBC äger nog rätten till sina symboler och kan förmodligen förbjuda en valberedning att använda den (även om syftet är vettigt kan man tycka). Lagen om upphovsrätt är det nog som gäller.

Admin
2012-05-09, 10:21
Ser att det i detta fall rör sig om bostadsrättsföreningens egen logga. Och inte någon bostadsorganisations logga. Det lär bli en omöjlig process för en brf att föra mot en medlem i föreningen för denna lilla bild, som i övrigt inte ens lär vara skyddad på något sätt.

Du kan lugnt använda dig av denna logga om du vill och du behöver inte bry dig det minsta om snurriga medlemmar (jag gissar att du med "man" menar styrelsen/del av styrelsen) som inte har bättre för sig än att gnälla om petitesser istället för att uppskatta engagerade medlemmar.

Lasse Nyquist
2012-05-09, 12:38
@Admin. Ungefär så tänker jag också. Kan ju naturligtvis kolla om den är skyddad, men den intressanta följdfrågan blir ju då: Skyddad av vem? Nuvarande styrelse? Om den är skyddad som föreningens logga bör den ju i alla fall kunna användas av valberedning, arbetsgrupper, e*t*c, i kommunikation med medlemmar.

Lasse Nyquist
2012-05-09, 13:15
Här framgår förresten en del övriga missuppfattningar...