handdator

Visa fullständig version : Anlita utomstående firma för egna arbeten i samband med stambyte i brf?

RobinK
2008-03-26, 18:53
Vet någon om man har rätt att anlita en egen firma för att göra en del eller delar av uppbyggnaden av badrummet vid stambyte?

Föreningen har avtal med en entreprenör som åtagit sig "total renovering", alltså de ska ansvara för hela badrummet, från början till färdigt med kakel och allt. De säger att de inte vill lämna garanti på saker som jag vill ha gjort som är utöver standardutbudet i avtalet, men då undrar jag om jag får ta in en annan firma att göra dessa arbeten?

Entreprenören ska lämna garanti i 2 år på hela arbetet, men om de utelämnar vissa delar av det så borde det ju rimligen vara fritt fram för någon annan att utföra dessa. det kommer ju ändå inte innefattas i deras ansvar.

Ett exempel är att jag vill installera vägghängd WC, detta arbete ger de ingen garanti på enligt deras representant. Vad jag vet MÅSTE entreprenören lämna garanti på allt de gör, eftersom de är certifierade för våtrum. Skulle något gå fel borde det väl vara deras ansvar hursomhelst? Förutom fel på själva produkten, vilket är tillverkarens ansvar såklart.

Kan entreprenören ha skrivit in i avtalet med föreningen att bostadsrättshavarna inte får ta in utomstående för delar av jobbet?
Kan man kräva av föreningen att se avtalet med entreprenören om man inte får vettiga svar från styrelsen?

MrDean
2008-03-26, 19:08
Om de åtar sig arbetet så har du med automatik 10 års garanti för utfört arbete. Det är lag på detta när det gäller arbete i våtrum. Behövs inget skrivet papper på det.

Kolla bara upp firman så de ärsolida, och har funnits en tid. Går företaget i konkurs så står du dig slätt.

Firman kan aldrig frånsäga sig sitt ansvar för sitt arbete, när det gäller våtrumsarbete, däremot så ska företaget inte utföra ett jobb som de ej kan garantera. Gör de det ändå så gäller automatiskt den 10 åriga garantin.

j.a
2008-03-26, 19:12
Har du talat med styrelsen i föreningen till att börja med?

Jag måste bara korrigera lite, i all välmening. Det finns ingen lag som säger att det är 10 års garanti på våtrumsarbeten. Möjligtvis kan det vara så att en viss leverantör lämnar en sådan.

MrDean
2008-03-26, 20:16
Det vi talar om är en entreprenörs arbete gentemot en konsument. Där säger lagen att arbete som görs i våtrum, ska omfatta 10 års garanti mot fuktskador, dvs. tätskiktet mot vägg/golv ska omfattas av denna garanti.

När det gäller de andra arbetena så gäller konsumentlagarna, vilka är väldigt strikta. Den firma som utför ett jobb åt en privatperson ska kunna garantera sitt jobb, om man inte kan det så skall inte jobbet utföras. Hans jobb ska utföras fackmannamässigt.

Låt oss ta ett exempel.
Om jag vill lägga klinkers på golvet, så anlitar jag en fackman. Han lägger klinkers på golvet. Efter 8 år så släpper klinkerplatterna. Jag tar dit en fackman som konstaterar att det saknades en fuktspärr mellan golv och klinkers, därför släppte klinkerplatterna.
När det är konstaterat att jobbet som företaget gjorde inte utförts enligt gällande regler och bestämmelser, dvs. inte fackmannamässigt utfört, så kan jag kräva firman på skadestånd. Det är nu som denna 10 års lagen kommer in. Fukt uppträder först efter några år, därav lagen.

Om man vill ha en vägghängd WC-stol i ett badrum, och anlitar en certifierad VVS-firma för att göra detta så tar VVS-firman det fulla ansvaret för att jobbet utförs fackmannamässigt.
Om det inte utförs rätt så står VVS-företaget för följderna, oavsett om det finns skrivet eller inte. Anser VVS-firman att det inte går att sätta en upphängd WC stol där, så ska de inte utföra jobbet.

j.a
2008-03-26, 20:48
Ja du har helt rätt därvidlag, om bostadsrättshavaren beställer arbetet själv.

Jag tänkte på situationen (som är mycket vanlig) att föreningen beställer alla badrumsarbeten (99.99% av stambytesfallen?).

I denna situation är inte konsumenttjänstlagen tillämplig överhuvudtaget (och heller inte 10-års regeln) varför man måste falla tillbaka på avtalet.
Föreningen som sådan är heller rimligen ingen näringsidkare i relationen mellan medlem och förening, så min bedömning är att det är svårt att tillämpa Konsumenttjänstlagen mot föreningen som medlem. Man får reglera detta extremt noga i alla avtal helt enkelt.

MrDean
2008-03-27, 12:15
Är böjd att hålla med dig, Bra jobbat j.a.