handdator

Visa fullständig version : Fukt badrum

Hursit
2012-04-24, 21:41
Har läst många trådar här och försöker bli klok vad som gäller

här kommer mitt lilla problem.

Det har blivit uppmätt fukt runt min golvbrun hur går man vidare med detta.

Bor i en HSB förening,

föreningen gjorde stambyte samt badrummen 2004 jag flyttade hit 2005.

har hört lite olika när det gäller garantier vid detta 10år även 5 år,

har pratat med förening dom säger att det är mitt problem och ligger inte på deras bord,(sen att han var väldigt otrevlig hör inte hit kanske)

så innan jag tar lite mera strid vill jag ha lite mera kött på mina ben,

jag borde ha rätt att se avtalet som är gjort mellan föreningen sammt byggarn eller firman som gjorde bad rummen,

hur länge är förening skyldig att spara dessa papperna,

och vad jag vet så har det inte gjorts någon garanti besiktning borde det inte ha gjorts om den nu gick ut vid 5år.

samt var går gränsen mellan bostadsinnehavaren och föreningen,
inkommande vatten är det vid avstängsventilerna ?? lika så avloppen vart går grännsen där,

tacksam för svar på lätt svenska

Harald
2012-04-25, 21:34
har pratat med förening dom säger att det är mitt problem och ligger inte på deras bord

Detta är ett felaktigt svar. Man blandar ihop ansvaret för att kontrollera skadan, och ansvaret för att betala för åtgärden.

MEDLEMMEN (Alltså du) Har som första skyldighet när du fått reda på att fukt finns runt golvbrunnen, att BEGRÄNSA skadan. Typ inte använda duschen.

FÖRENINGEN (alltså styrelsen) Har ansvar för att FRILÄGGA och KLARGÖRA ORSAKEN till skadan. Detta skall göras SKYNDSAMT.

Sen beror fortsättningen lite på ORSAKEN. (Alla varianter tar jag inte med, eftersom föreningen har stambytt/renoverat badrummet 2004 så kommer inte alternativet "föreningen har inte skött sitt underhåll" med).

Golvbrunnen är trasig, röranslutning till golvbrunnen är trasig:

Föreningen tar ansvar OCH kostnader för reparation och återställande. Beroende på kostnad så används fastighetsförsäkringen, annars betalas fakturorna med föreningens kassa.

Felet (vilket det än är) beror på att entreprenören gjort fel 2004, och det går att ostridligt visa i undersökningen av orsaken:

Föreningen tar ansvar OCH kostnader för reparation och återställande, och fakturerar sedan entreprenören. Föreningen hänvisar till ANSVARSTIDEN som är 10 år (garantitiden är slut, oavsett om garantibesiktning gjorts eller ej).

Felet beror på att det läckt i anslutning till golvbrunn eller genom tätskikt, och det går inte att säkert säga att det är entreprenörens fel eller medlemmen:

Då har föreningen ANSVAR och för reparation och ev. uttorkning av golvet, och MEDLEMMEN ansvarar för tätskikt och ytskikt. Gäller hela badrummet, då allt måste rivas. Föreningen betalar rivning, uttorkning och rördragning (även inkoppling dusch, handfat mm) via sin försäkring, och medlemmen betalar tät- och ytskikt via sin hemförsäkring.

Felet beror på läckage i anslutning till golvbrunn eller genom tätskikt, och det går att visa på att det är medlemmen som ej skött sitt underhållsansvar alternativt orsakat skadan:

Föreningen ansvarar för rivning, reparation, uttorkning i golv, medlemmen för tät och ytskikt. Men föreningen fakturerar sina kostnader till medlemmen. Medlemmen tar ALLA kostnader via sin hemförsäkring.

samt var går gränsen mellan bostadsinnehavaren och föreningen,
inkommande vatten är det vid avstängsventilerna ?? lika så avloppen vart går grännsen där,

Är det föreningen som monterat vattenrören/kopplingar, så har de ansvaret. Du har ansvar att begränsa ev.skada så fort du upptäcker den. Har DU kopplat på dig på systemet (vanligt te x diskmaskin) så ansvar du för kopplingen OCH det nya systemet (slangen till disk eller tvättmaskin)

Avlopp är alltid föreningens ansvar. Du ska rensa brunn, samt inte spola ner något olämpligt/orsaka stopp genom felaktigt användande.