handdator

Visa fullständig version : Ventilation i kök

realtor
2012-04-24, 18:36
Nu behöver jag er guidning!
Vi har ett fläktstyrt frånluftssystem. Efter avslutat OVK-besiktning har konstaterats att några lägenheter byggt bort frånluftsventilen i köket när de byggt om. Vad gäller?
Kan tillägga att arbetet har utförts av tidigare ägare till lägenheterna.

Admin
2012-04-25, 00:21
Utan att då veta hur era stadgar ser ut så torde detta vara en enkel fråga. Ventilationen ansvarar föreningen för och bostadsrättshavaren får inte påverka denna.

Nuvarande ägare bär ansvaret, oavsett vem som gjort förändringen.

realtor
2012-04-25, 01:33
Tack Admin!
Så tänkte jag med, men det är alltid gott att få backup innan man ska "säga sitt" till en bostadsrättshavare.
Efter att ha följt detta forum under en tid vill jag ju inte gärna sälla mig till en av de styrelseledamöter som tar oövertänkta beslut :1:

Harald
2012-04-25, 23:13
Vill förtydliga detta med följande:

Ansvaret för ventilationen: Fastighetsägaren = föreningen = styrelsen

Ansvaret för kostnaden i och med att medlemmar har byggt för: Medlemmen som just nu råkar bo i dessa lägenheter.

Föreningen bör kräva att medlemmarna återställer ventilationens funktion inom te x 4 veckor. Därefter görs en ny besiktning, och de medlemmar som INTE har återställt funktionen, där går föreningens entreprenör in och gör jobbet. Därefter faktureras dessa lgh-innehavare föreningens kostnad för jobbet.

realtor
2012-04-26, 01:13
Tack Harald, som vanligt bra och koncis input

Silva
2012-04-26, 12:55
Vad gör man när före detta ordföranden har sin spiskåpa anslut till den mekaniska frånluften och den nya ormen till ordförande vägrar göra något åt saken trots anmärkningen i OVK-protokollet, att spiskåpan inte får anslutas till frånluften. :14:

Admin
2012-04-26, 13:16
Om inte anmärkningar (muntligt & skriftligt) om detta hjälper till styrelsen återstår det enda tillfälle på året när medlemmarna har i alla fall en möjligt att framföra sina synpunkter och önskemål, dvs på föreningsstämman.

Det finns tyvärr ingen kontrollinstans för brf-styrelser, som du vet, och på stämman har som regel styrelsen fortfarande makten.

Silva
2012-04-26, 17:54
Det finns tyvärr ingen kontrollinstans för brf-styrelser, som du vet, och på stämman har som regel styrelsen fortfarande makten.
Jajamensan! Vägen är enkelriktad! :41: