handdator

Visa fullständig version : Vattenskada i HSB Brf Arvid, ingen bryr sig

Admin
2012-04-16, 13:18
En vattenskada i en bostadsrätt kan skapa omänskliga problem för de boende om styrelsen inte sköter sin uppgift.
Exempel på detta kan man läsa i SkD;
Barnfamilj lever i misär efter tvist med HSB (http://www.skanskan.se/article/20120414/MALMO/704139790/1004/-/barnfamilj-lever-i-misar-efter-tvist-med-hsb)

Sammanfattning
Granne under lägenhet ringer och berättar om en vattenskada i sovrummet.
Någon misstänker att vattenskadan härstammar från bostadsrättshavarens kök.
Skadan påstås bero på kranpackningsbyte... som gjorts efter att vattenskadan upptäckts.
Eftersom ingen kunde peka säkert på orsaken till fuktskadan kunde varken föreningens eller bostadsrättshavarens försäkring utnyttjas.

Först efter ett år, trots mögelrisken, beställer styrelsen rivning och sanering av kök.
Familjen har inte haft ett kök under ett års tid.
I december 2011 uppmäts mögel i köket.

Efter sommaren 2011 kopplas HSB Malmös jurist Stellan Håkansson, HSB Malmö, in av styrelsen.

Stellan Håkansson anser inte att bostadsrättsföreningen genom ett tidigare beslut lovat att ta hela ansvaret för reparationen av lägenheten.
Stellan Håkansson erkänner dock att styrelseprotokollet, då han satt med i Brf-styrelsen som ombud, är bristfälligt skrivet.
Stellan Håkansson pekar på någon princip om delat ansvar när det inte rör sig om en fastställd vattenledningsskada.
Var denna princip kommer från framgår inte.

Stellan Håkansson säger att HSB-föreningen Arvid på Widells väg har stora bekymmer och att föreningen har stora underhållsåtaganden. Men vad har det med aktuellt problem att göra? Och vad har HSB-ledamoten i denna brf-styrelse tillfört?

Stellan Håkansson svarar också mycket vagt, med anledning av miljöförvaltningens krav på föreningen att inom fem dagar ordna ersättningsbostad till familjen; "Är de skyldiga att göra det, så ska de göra det".
Men nu bryr sig ju styrelsen i föreningen inte om detta! Och vem stöttar familjen i bostadsrätten? Ja, inte är det HSB i alla fall, för HSB står undantagslöst alltid på styrelsens sida, oavsett hur fel styrelsen har!

I en uppföljning kan man läsa lite mer;
HSB ger vaga löften om reparation (http://www.skanskan.se/article/20120414/MALMO/704139792/1162/-/hsb-ger-vaga-loften-om-reparation)
Tyvärr är dessa vaga löften från HSB Malmö om reparation av vattenskadan inte vatten värt...

HSB, det trygga boendet?
HSB, där möjligheterna bor?

Admin
2012-04-16, 14:20
Det ska också noteras att HSB-ledamot i HSB Brf Arvid är HSB Malmös valberedare Preben Karlsson.

Se bl a;
KIB HSB Malmös valberedning - nominerar varandra (http://hotpot.se/php/vb/showthread.php?t=16554)

tette
2012-04-16, 15:29
Om HSB hade varit ett akvarium, så skulle de fulaste fiskarna vara de som har uppdrag i regionsstyrelserna?

Jag hade en gång ett akvarium där fanns det elaka fiskar som käkade upp fenorna på de stora o fina scalarerna.

Suss69
2012-09-05, 23:05
Hsb ledamoten Preben Karlsson har tyvärr i detta fall bidragit till att försena mögelsaneringen av denna lägenhet. Sedan rubrikerna i tidningen så har enbart tomma löften kommit till. Tyvärr har jag insett att man är väldigt maktlös mot Hsb Malmö som enbart ljuger för att skydda sin egen rygg. Två och ett halvt år har passerat och vi står fortfarande utan kök. I det senaste beslut jag fick från styrelsen skulle jag få en liten summa för kök och montering. Mindre än hälften av vad entreprenörerna beräknat att det skulle kosta. För alla vitvaror beviljades jag 3000 kr medan vår ordförande i föreningen beviljades en ny säkerhetsdörr för över 20 000 kr på föreningens bekostnad (han väntade inte ens en månad på att få denna). Vad gäller el som föreningen har kapat, vvs, kakel samt betongväggarna så var beslutet att detta skulle jag själv stå för, motiveringen var att jag själv hade släppt in entreprenörerna som föreningen beställt arbetet ifrån. Måste tillägga att jag inte sett röken av den utlovade summan för att själv bygga mitt kök. Kan bara säga jiippii för Hsb Malmö och vår kära maktlystna ordförande som saknar allt vad ordet kompetens innebär. Detta är förmodligen den största position han haft i livet och han utnyttjar den till fullo i eget syfte.

tette
2012-09-05, 23:56
http://www.brfarvid.se/wp-content/uploads/2012/04/Arvid-Arsredovisning-2007-05-01-2008-04-30.pdf

När man kollar årsredovisningar över HSB föreningar är antalet fullmakter på stämmorna ett användbart sätt att bedöma "Han Som Bestämmer.

En stämma där 35 fullmakter på 88 röster bestämmer är galet?